Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41463 |
Resumo: | This work investigates the sound production of the poet and critic Philadelpho Menezes, as an experimental poetics of voice and performance, whose singularity is the key issue that we are interested in addressing, and for that, it is important to outline which strands of sound poetry Philopoetics engages with and how it metabolizes them into new compositions. The guiding hypothesis of the research is that the author's experimental sound poetry establishes a dialogical relationship with three trends of sound poetry: phonetism, electroacoustic effects, and the performative. The selection of the analysis corpus — “roof of the mouth”, “Poem, not-music” and “Sound poem for recital” —, found on the CD Sound Poetry: from phoneticism to contemporary poetics of the voice (1996), aimed to evaluate to what extent phonetism, electroacoustic effects, and performative elements, projected by the hypothesis, are explored in this triad, in order to enable the transfer to other sound poems of this Philopoetics. The research had theoretical foundations from authors such as Henri Chopin and Paul Zumthor, Enzo Minarelli, and Giorgio Agamben. The results obtained allow us to assert, from the analyzed poems, that the production of sound poetry by Philadelpho Menezes resides in border and paradigmatic systems, within intersemiotic fields |
id |
PUC_SP-1_217c8608ccf440080924248d9943f660 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41463 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Maria Rosa Duarte dehttp://lattes.cnpq.br/7301535243235896http://lattes.cnpq.br/0766881265232059Souza, Paulo Williams de2024-05-21T13:49:25Z2024-05-21T13:49:25Z2024-04-18Souza, Paulo Williams de. Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes. 2024. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41463This work investigates the sound production of the poet and critic Philadelpho Menezes, as an experimental poetics of voice and performance, whose singularity is the key issue that we are interested in addressing, and for that, it is important to outline which strands of sound poetry Philopoetics engages with and how it metabolizes them into new compositions. The guiding hypothesis of the research is that the author's experimental sound poetry establishes a dialogical relationship with three trends of sound poetry: phonetism, electroacoustic effects, and the performative. The selection of the analysis corpus — “roof of the mouth”, “Poem, not-music” and “Sound poem for recital” —, found on the CD Sound Poetry: from phoneticism to contemporary poetics of the voice (1996), aimed to evaluate to what extent phonetism, electroacoustic effects, and performative elements, projected by the hypothesis, are explored in this triad, in order to enable the transfer to other sound poems of this Philopoetics. The research had theoretical foundations from authors such as Henri Chopin and Paul Zumthor, Enzo Minarelli, and Giorgio Agamben. The results obtained allow us to assert, from the analyzed poems, that the production of sound poetry by Philadelpho Menezes resides in border and paradigmatic systems, within intersemiotic fieldsEste trabalho investiga a produção sonora do poeta e crítico Philadelpho Menezes, enquanto uma poética experimental da voz e da performance, cuja singularidade é a questão-chave que nos interessa responder e, para isso, é importante delinear com quais vertentes da poesia sonora a Philopoética dialoga, e como as metaboliza em novas composições. A hipótese norteadora da pesquisa é a de que a poesia sonora e experimental do autor estabelece uma relação dialogal com três das tendências da poesia sonora: o fonetismo, os efeitos eletroacústicos e os efeitos performáticos. A seleção do corpus de análise — “Céu da boca” “Poema não-música” e “Poema sonoro para sarau” —, que se encontra no CD Poesia Sonora: do fonetismo às poéticas contemporâneas da voz (1996), teve por critério avaliar em que medida o fonetismo, os efeitos eletroacústicos e performáticos, projetados pela hipótese, são explorados nessa tríade, de sorte a possibilitar a transferência para outros poemas sonoros desta Philopoética. A pesquisa teve, por fundamentos teóricos e críticos, aqueles vinculados à reflexão sobre a poesia sonora segundo Henri Chopin, Enzo Minarelli e Philadelpho Menezes, além de estudos conceituais e filosóficos, sobre voz, de Paul Zumthor e de Giorgio Agamben. Os resultados alcançados nos permitem afirmar a validade da hipótese projetada, com o acréscimo de uma outra qualidade singular da Philopoética sonora do autor — a intersígnica — já vislumbrada no corpo de suas produções sonoras. Desse modo, poderemos afirmar que a sua especificidade está nas operações de semiose intersígnica, por meio de dispositivos como o fonetismo, os efeitos eletroacústicos e a performanceCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIAPhiladelpho MenezesPoesia sonoraVozPerformancePoesia intersignosPhiladelpho MenezesSound poetryExperimental poetryVoicePerformancePhilopoesia: a poesia sonora de Philadelpho MenezesPhilopoesia: the sound production of Philadelpho Menezesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPaulo Williams de Souza.pdfapplication/pdf1844926https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41463/1/Paulo%20Williams%20de%20Souza.pdfa40aaee9df02789d12b042624acfaf4dMD51TEXTPaulo Williams de Souza.pdf.txtPaulo Williams de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain201036https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41463/2/Paulo%20Williams%20de%20Souza.pdf.txt7eb1887c0d915ee99fe8f257f4b6fd5dMD52THUMBNAILPaulo Williams de Souza.pdf.jpgPaulo Williams de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1112https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41463/3/Paulo%20Williams%20de%20Souza.pdf.jpg5944b298151669fa0e3a453cd2fcd709MD53handle/414632024-05-22 11:43:54.163oai:repositorio.pucsp.br:handle/41463Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-05-22T14:43:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Philopoesia: the sound production of Philadelpho Menezes |
title |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes |
spellingShingle |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes Souza, Paulo Williams de CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA Philadelpho Menezes Poesia sonora Voz Performance Poesia intersignos Philadelpho Menezes Sound poetry Experimental poetry Voice Performance |
title_short |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes |
title_full |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes |
title_fullStr |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes |
title_full_unstemmed |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes |
title_sort |
Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes |
author |
Souza, Paulo Williams de |
author_facet |
Souza, Paulo Williams de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Maria Rosa Duarte de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7301535243235896 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0766881265232059 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Paulo Williams de |
contributor_str_mv |
Oliveira, Maria Rosa Duarte de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA Philadelpho Menezes Poesia sonora Voz Performance Poesia intersignos Philadelpho Menezes Sound poetry Experimental poetry Voice Performance |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Philadelpho Menezes Poesia sonora Voz Performance Poesia intersignos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Philadelpho Menezes Sound poetry Experimental poetry Voice Performance |
description |
This work investigates the sound production of the poet and critic Philadelpho Menezes, as an experimental poetics of voice and performance, whose singularity is the key issue that we are interested in addressing, and for that, it is important to outline which strands of sound poetry Philopoetics engages with and how it metabolizes them into new compositions. The guiding hypothesis of the research is that the author's experimental sound poetry establishes a dialogical relationship with three trends of sound poetry: phonetism, electroacoustic effects, and the performative. The selection of the analysis corpus — “roof of the mouth”, “Poem, not-music” and “Sound poem for recital” —, found on the CD Sound Poetry: from phoneticism to contemporary poetics of the voice (1996), aimed to evaluate to what extent phonetism, electroacoustic effects, and performative elements, projected by the hypothesis, are explored in this triad, in order to enable the transfer to other sound poems of this Philopoetics. The research had theoretical foundations from authors such as Henri Chopin and Paul Zumthor, Enzo Minarelli, and Giorgio Agamben. The results obtained allow us to assert, from the analyzed poems, that the production of sound poetry by Philadelpho Menezes resides in border and paradigmatic systems, within intersemiotic fields |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-05-21T13:49:25Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-05-21T13:49:25Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-04-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Paulo Williams de. Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes. 2024. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41463 |
identifier_str_mv |
Souza, Paulo Williams de. Philopoesia: a poesia sonora de Philadelpho Menezes. 2024. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41463/1/Paulo%20Williams%20de%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41463/2/Paulo%20Williams%20de%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41463/3/Paulo%20Williams%20de%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a40aaee9df02789d12b042624acfaf4d 7eb1887c0d915ee99fe8f257f4b6fd5d 5944b298151669fa0e3a453cd2fcd709 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277919211552768 |