Do artesão ao consumidor: as intermediações culturais da moda
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3248 |
Resumo: | Design interventions in Brazilian crafts are promoted by governmental institutions and non-governmental organizations, seeking renewal of crafts, as a strategy for conquering markets and thereby promoting the generation of employment and income for craft groups. This dissertation examines how the interventions proposed by SEBRAE s Program for Craft Groups influences the creation and production of craftsmen, from the application of the methodology of work adopted by SEBRAE and experienced by artisans, designers and stylists in Factory Morumbi Fashion Project. Examining different usages of crafts (craft as object of usefulness, crafts as a factor of social distinction and crafts as a resource for socioeconomic improvements), we discuss the relationship between the artisans and the market stepped in the types of production of goods from this relationship: handmade, post-handmade, handcrafted professional, and professional corporate market. Such relations provides the views of the emergence of consumer as the power of interference in determining what will be created. The artisan produces according to market demand. We still analysis in this dissertation, governmental and non-governmental institutions with incentive programs for craft groups, which are using the concept of Culture as a socioeconomic improvement. Such institutions have particular forms of intervention in crafts, aiming at generating income, formation of new businesses and/or social distinction |
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Mira, Maria Celestehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716801H2Araujo, Clarisse Barreiros Barbosa de2016-04-26T14:52:44Z2010-12-162010-11-12Araujo, Clarisse Barreiros Barbosa de. Do artesão ao consumidor: as intermediações culturais da moda. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3248Design interventions in Brazilian crafts are promoted by governmental institutions and non-governmental organizations, seeking renewal of crafts, as a strategy for conquering markets and thereby promoting the generation of employment and income for craft groups. This dissertation examines how the interventions proposed by SEBRAE s Program for Craft Groups influences the creation and production of craftsmen, from the application of the methodology of work adopted by SEBRAE and experienced by artisans, designers and stylists in Factory Morumbi Fashion Project. Examining different usages of crafts (craft as object of usefulness, crafts as a factor of social distinction and crafts as a resource for socioeconomic improvements), we discuss the relationship between the artisans and the market stepped in the types of production of goods from this relationship: handmade, post-handmade, handcrafted professional, and professional corporate market. Such relations provides the views of the emergence of consumer as the power of interference in determining what will be created. The artisan produces according to market demand. We still analysis in this dissertation, governmental and non-governmental institutions with incentive programs for craft groups, which are using the concept of Culture as a socioeconomic improvement. Such institutions have particular forms of intervention in crafts, aiming at generating income, formation of new businesses and/or social distinctionAs intervenções de design no artesanato brasileiro são fomentadas por instituições governamentais e não-governamentais, visando a renovação dos artesanatos, como estratégia de conquista de mercados, e assim, promoção da geração de trabalho e renda dos grupos artesanais. Esta dissertação analisa como as intervenções propostas pelo Programa SEBRAE de Artesanato influenciam na criação e na produção do artesão, a partir da aplicação da metodologia de trabalho adotada pelo SEBRAE e vivenciada pelos artesãos, designers e estilistas no Projeto Fábrica Morumbi Fashion. Tendo como ponto de partida diferentes usos do artesanato (artesanato como objeto de utilidade, artesanato como fator de distinção social e artesanato como recurso para a melhoria socioeconômica de uma comunidade), abordamos as relações estabelecidas entre os artesãos e o mercado pontuando os tipos de produção de mercadorias advindos dessa relação: artesanal, pós-artesanal, profissional de mercado e profissional empresarial. Tais relações de mercado deixam visível o surgimento do consumidor como o detentor de poder de interferência na determinação do que será criado. O artesão passa a produzir de acordo com uma demanda de mercado pré-estabelecida. Figuram ainda nesta dissertação, as instituições com programas de incentivo ao artesanato, instituições essas governamentais e não-governamentais, que passam a utilizar o conceito de Cultura como um recurso de melhoria socioeconômica de uma comunidade. Tais instituições possuem formas particulares de intervenção no artesanato, visando a geração de renda, a constituição de novos negócios e/ou a distinção socialCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/11817/Clarisse%20Barreiros%20Barbosa%20de%20Araujo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisArtesanatoModaCraftsFashionDesignCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASDo artesão ao consumidor: as intermediações culturais da modainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClarisse Barreiros Barbosa de Araujo.pdf.txtClarisse Barreiros Barbosa de Araujo.pdf.txtExtracted texttext/plain197957https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3248/3/Clarisse%20Barreiros%20Barbosa%20de%20Araujo.pdf.txtf5e125e1789175c0a794a840b75e846fMD53ORIGINALClarisse Barreiros Barbosa de Araujo.pdfapplication/pdf1705246https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3248/1/Clarisse%20Barreiros%20Barbosa%20de%20Araujo.pdf0749bf511c9e57d03d953e5cda113dc8MD51THUMBNAILClarisse Barreiros Barbosa de Araujo.pdf.jpgClarisse Barreiros Barbosa de Araujo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3248/2/Clarisse%20Barreiros%20Barbosa%20de%20Araujo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/32482022-04-27 10:40:22.377oai:repositorio.pucsp.br:handle/3248Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T13:40:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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