O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19464 |
Resumo: | This dissertation seeks to organize and complexify a certain dimention of the body in film making having as a starting point the notion of essay film and the film of my own "Pas ce soir", finalized and presented for the first time in January 2015. The term essay film began to be used in the 1940s to refer to certain types of cinematic experiences that were beginning to emerge. Many of these experiments were related to the emergence of new technologies such as 16mm cameras, which enabled a single artist to handle the apparatus necessary for the making of a film. Part of the theoretical work is based on theories that discuss the body and its relationship with the environment. Among them, “Corpomídia” theory (GREINER and KATZ); the notion of “embodied meaning” (JOHNSON, Mark) and ideia of “extended mind” (Clark, Andy). The hypothesis is that the notion of essay film needs to be problematized because until today it relies on dualistic separations that do not make sense in bodily terms |
id |
PUC_SP-1_2288c62ebbd1967fef5d5fa7c78f79d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/19464 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Greiner, Christinehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4367370Y8Filho, Ernesto2016-12-01T12:10:47Z2016-10-20Filho, Ernesto. O corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19464This dissertation seeks to organize and complexify a certain dimention of the body in film making having as a starting point the notion of essay film and the film of my own "Pas ce soir", finalized and presented for the first time in January 2015. The term essay film began to be used in the 1940s to refer to certain types of cinematic experiences that were beginning to emerge. Many of these experiments were related to the emergence of new technologies such as 16mm cameras, which enabled a single artist to handle the apparatus necessary for the making of a film. Part of the theoretical work is based on theories that discuss the body and its relationship with the environment. Among them, “Corpomídia” theory (GREINER and KATZ); the notion of “embodied meaning” (JOHNSON, Mark) and ideia of “extended mind” (Clark, Andy). The hypothesis is that the notion of essay film needs to be problematized because until today it relies on dualistic separations that do not make sense in bodily termsEsta dissertação busca organizar e complexificar uma certa dimensão do corpo no cinema tendo como ponto de partida a noção de ensaio fílmico (film essay) e o filme de minha autoria “Pas ce soir”, finalizado e apresentado, pela primeira vez, em janeiro de 2015. O termo ensaio fílmico começou a ser usado na década de 1940 para se referir a certos tipos de experiências cinematográficas que começavam a surgir. Grande parte desses experimentos estavam relacionados ao aparecimento de novas tecnologias como as câmeras 16mm, que possibilitaram que um único artista pudesse manusear o aparato necessário para a realização de um filme. A fundamentação teórica se apoia em algumas teorias que discutem o corpo e suas relações com o ambiente. Entre elas, a teoria Corpomídia (GREINER e KATZ); a noção de significado corporificado (JOHNSON, Mark) e a ideia de mente estendida (CLARK, Andy). A hipótese é a de que a noção de ensaio fílmico precisa ser problematizada pois até hoje apoia-se em separações dualistas que não fazem sentido em termos corporaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/40328/Ernesto%20Filho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesEnsaio fílmicoCorpomídiaSignificado corporificadoEssay filmCorpomídiaEmbodied meaningCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTErnesto Filho.pdf.txtErnesto Filho.pdf.txtExtracted texttext/plain128276https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/4/Ernesto%20Filho.pdf.txtf056f5c240012223b70c3eae8fd31058MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALErnesto Filho.pdfErnesto Filho.pdfapplication/pdf33346318https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/2/Ernesto%20Filho.pdf1ca825566abca949df6c03d8946490f5MD52THUMBNAILErnesto Filho.pdf.jpgErnesto Filho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2115https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/3/Ernesto%20Filho.pdf.jpg05469cfa61217b5467e9ef6f77f15880MD53handle/194642022-04-28 17:55:01.371oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:55:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos |
title |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos |
spellingShingle |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos Filho, Ernesto Ensaio fílmico Corpomídia Significado corporificado Essay film Corpomídia Embodied meaning CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos |
title_full |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos |
title_fullStr |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos |
title_full_unstemmed |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos |
title_sort |
O Corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos |
author |
Filho, Ernesto |
author_facet |
Filho, Ernesto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Greiner, Christine |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4367370Y8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filho, Ernesto |
contributor_str_mv |
Greiner, Christine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensaio fílmico Corpomídia Significado corporificado |
topic |
Ensaio fílmico Corpomídia Significado corporificado Essay film Corpomídia Embodied meaning CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Essay film Corpomídia Embodied meaning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This dissertation seeks to organize and complexify a certain dimention of the body in film making having as a starting point the notion of essay film and the film of my own "Pas ce soir", finalized and presented for the first time in January 2015. The term essay film began to be used in the 1940s to refer to certain types of cinematic experiences that were beginning to emerge. Many of these experiments were related to the emergence of new technologies such as 16mm cameras, which enabled a single artist to handle the apparatus necessary for the making of a film. Part of the theoretical work is based on theories that discuss the body and its relationship with the environment. Among them, “Corpomídia” theory (GREINER and KATZ); the notion of “embodied meaning” (JOHNSON, Mark) and ideia of “extended mind” (Clark, Andy). The hypothesis is that the notion of essay film needs to be problematized because until today it relies on dualistic separations that do not make sense in bodily terms |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-12-01T12:10:47Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-10-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Filho, Ernesto. O corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19464 |
identifier_str_mv |
Filho, Ernesto. O corpomídia como ignicão para ensaios fílmicos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19464 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/4/Ernesto%20Filho.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/1/license.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/2/Ernesto%20Filho.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19464/3/Ernesto%20Filho.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f056f5c240012223b70c3eae8fd31058 bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 1ca825566abca949df6c03d8946490f5 05469cfa61217b5467e9ef6f77f15880 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277944165564416 |