Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10828
Resumo: This research aims to verify whether the use of WebQuest teaching methodology allows the introduction of the statistical literacy of students in the Education of Young Adults and the 3rd year of high school, a public school in the state public network. The research methodology adopted was to design experiments, because it allows the teacher to work as a teacher and researcher and also to perform an experiment, reflect on teaching and learning by proposing its improvement. For this, we developed a didactic sequence using the proposed activities by Encceja in statistical literacy. In the verification of learning, students through the WebQuest, "Knowing the Region Where You Live", to use a spreadsheet, for the construction of graphical representations, the study of problems encountered in the region, a text editor to produce a document with proposed solutions and the socialization of knowledge held a seminar using a presentation editor. This study shows that it is possible to use a WebQuest to introduce the statistical literacy with the students of the EJA
id PUC_SP-1_2298e4a854f88d2d0b97ce99bafa56f3
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10828
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Abar, Celina Aparecida Almeida Pereirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4250196Z3Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos2016-04-27T16:57:00Z2010-11-262010-10-19Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos. Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.. 2010. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10828This research aims to verify whether the use of WebQuest teaching methodology allows the introduction of the statistical literacy of students in the Education of Young Adults and the 3rd year of high school, a public school in the state public network. The research methodology adopted was to design experiments, because it allows the teacher to work as a teacher and researcher and also to perform an experiment, reflect on teaching and learning by proposing its improvement. For this, we developed a didactic sequence using the proposed activities by Encceja in statistical literacy. In the verification of learning, students through the WebQuest, "Knowing the Region Where You Live", to use a spreadsheet, for the construction of graphical representations, the study of problems encountered in the region, a text editor to produce a document with proposed solutions and the socialization of knowledge held a seminar using a presentation editor. This study shows that it is possible to use a WebQuest to introduce the statistical literacy with the students of the EJAEsta pesquisa tem como objetivo verificar se a utilização da metodologia de ensino WebQuest, permite a introdução do letramento estatístico aos alunos da Educação de Jovens e Adultos da 3º série do Ensino Médio, numa escola pública da rede estadual paulista. A metodologia de pesquisa adotada foi o Design experiments, porque permite ao professor atuar como professor e pesquisador e ainda, ao realizar um experimento, reflita sobre o ensinar e o aprender propondo seu aprimoramento. Para isso, foi elaborada uma sequência didática utilizando as atividades propostas pelo ENCCEJA no letramento estatístico. Na verificação do aprendizado, os alunos por meio da WebQuest, Conhecendo a Região Onde Você Vive , utilizaram uma planilha eletrônica, para a construção das representações gráficas; no estudo dos problemas encontrados na região, um editor de texto para a produção de um documento com as soluções propostas e na socialização do conhecimento realizaram um seminário utilizando um editor de apresentações. Este estudo aponta que é possível utilizar uma WebQuest na introdução do letramento estatístico com os alunos da E.J.A.Secretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23725/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos%20Ribacionka.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação de Jovens e AdultosLetramento estatísticoWebQuestYouth and Adult EducationLiteracy statisticsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Cristina dos Santos Ribacionka.pdf.txtMarcia Cristina dos Santos Ribacionka.pdf.txtExtracted texttext/plain246693https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10828/3/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos%20Ribacionka.pdf.txta5913c1d3e1765d7739a3b2499ebf9adMD53ORIGINALMarcia Cristina dos Santos Ribacionka.pdfapplication/pdf8893882https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10828/1/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos%20Ribacionka.pdfdf73dc20373e0f117509a2ddea568e9aMD51THUMBNAILMarcia Cristina dos Santos Ribacionka.pdf.jpgMarcia Cristina dos Santos Ribacionka.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10828/2/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos%20Ribacionka.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/108282022-04-28 06:41:02.301oai:repositorio.pucsp.br:handle/10828Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:41:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
title Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
spellingShingle Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos
Educação de Jovens e Adultos
Letramento estatístico
WebQuest
Youth and Adult Education
Literacy statistics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
title_full Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
title_fullStr Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
title_full_unstemmed Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
title_sort Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.
author Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos
author_facet Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4250196Z3
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos
contributor_str_mv Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Letramento estatístico
topic Educação de Jovens e Adultos
Letramento estatístico
WebQuest
Youth and Adult Education
Literacy statistics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv WebQuest
Youth and Adult Education
Literacy statistics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research aims to verify whether the use of WebQuest teaching methodology allows the introduction of the statistical literacy of students in the Education of Young Adults and the 3rd year of high school, a public school in the state public network. The research methodology adopted was to design experiments, because it allows the teacher to work as a teacher and researcher and also to perform an experiment, reflect on teaching and learning by proposing its improvement. For this, we developed a didactic sequence using the proposed activities by Encceja in statistical literacy. In the verification of learning, students through the WebQuest, "Knowing the Region Where You Live", to use a spreadsheet, for the construction of graphical representations, the study of problems encountered in the region, a text editor to produce a document with proposed solutions and the socialization of knowledge held a seminar using a presentation editor. This study shows that it is possible to use a WebQuest to introduce the statistical literacy with the students of the EJA
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-11-26
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos. Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.. 2010. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10828
identifier_str_mv Ribacionka, Márcia Cristina dos Santos. Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A.. 2010. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10828/3/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos%20Ribacionka.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10828/1/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos%20Ribacionka.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10828/2/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos%20Ribacionka.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a5913c1d3e1765d7739a3b2499ebf9ad
df73dc20373e0f117509a2ddea568e9a
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796247052156928