Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simão, Ana Lucia
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327
Resumo: This study aimed to investigate the work of the classroom´s teacher of the current 1st year of the nine years elementary school implemented in accordance with Law No. 11.274/06, which determines the inclusion of six years old children in a nine years term elementary school. We tried to capture the daily activities of the teacher of the six years old children, as well as the organization of the educational work. It is a qualitative research complemented by an analysis of the legislation enforcing the expansion of the term of the elementary school. Instruments were the observation and questionnaires , based in the work of two teachers and first year students in a public school in São Paulo. The theoretical framework was based on the investigative process in Wallon for understanding social interaction in the learning process and development of the child. The data point to a sudden commute of children in early childhood education to the elementary school, marked by the concern of teachers in literacy, but generally there is no understanding by the students in reading and writing. Time and space intended for recreational activities and collectives, were considered inadequate to meet the specifics of the education of children this age group
id PUC_SP-1_23cf156b7993f76905964c78c26a6d33
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10327
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Albuquerque, Helena Machado de Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4477458E9Simão, Ana Lucia2016-04-27T16:32:33Z2011-10-142011-09-27Simão, Ana Lucia. Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327This study aimed to investigate the work of the classroom´s teacher of the current 1st year of the nine years elementary school implemented in accordance with Law No. 11.274/06, which determines the inclusion of six years old children in a nine years term elementary school. We tried to capture the daily activities of the teacher of the six years old children, as well as the organization of the educational work. It is a qualitative research complemented by an analysis of the legislation enforcing the expansion of the term of the elementary school. Instruments were the observation and questionnaires , based in the work of two teachers and first year students in a public school in São Paulo. The theoretical framework was based on the investigative process in Wallon for understanding social interaction in the learning process and development of the child. The data point to a sudden commute of children in early childhood education to the elementary school, marked by the concern of teachers in literacy, but generally there is no understanding by the students in reading and writing. Time and space intended for recreational activities and collectives, were considered inadequate to meet the specifics of the education of children this age groupEste estudo teve como objetivo investigar o trabalho educativo da escola fundamental de nove anos, em especial o trabalho do professor da sala de aula de 1º ano atual, decorrente da Lei nº 11.274/06, a qual determina a inclusão das crianças de seis anos de idade na escola fundamental de nove anos. Buscou-se apreender como se dão as atividades cotidianas da escola e do educador, em especial às crianças de seis anos, bem como, a organização do trabalho pedagógico. Trata-se de uma pesquisa qualitativa acrescida da análise de documentos legais que tratam da ampliação da educação fundamental. Teve como instrumentos a observação e o questionário, tendo como sujeitos duas professoras de classe de 1º ano e seus alunos, em uma escola pública do município de São Paulo. A fundamentação teórica teve como base o processo investigativo em Wallon para o entendimento da interação social no processo de aprendizagem e desenvolvimento global da criança. Os dados apontam para uma passagem brusca da criança da educação infantil para a educação fundamental, acentuada pela preocupação por parte dos professores em alfabetizar, porém, de modo geral, não há, por parte dos alunos compreensão na leitura e na escrita. No que se refere ao tempo e ao espaço destinados para as atividades lúdicas e coletivas foram considerados inadequados para atender às especificidades ligadas à educação das crianças nessa faixa etáriaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22862/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoEducação fundamental de nove anosCrianças de seis anosTrabalho do professorLei nº 11.274/06elementary school for nine yearsChildren of six yearsThe work of teacherLaw No 11.274/06CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEscola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistanaNine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Lucia Simao.pdf.txtAna Lucia Simao.pdf.txtExtracted texttext/plain328397https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/3/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.txt7419b4b3c587ab907ade8bc2d34f685cMD53ORIGINALAna Lucia Simao.pdfapplication/pdf5777019https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/1/Ana%20Lucia%20Simao.pdf8e45e43c8d1188b432ea0337e41db0d4MD51THUMBNAILAna Lucia Simao.pdf.jpgAna Lucia Simao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3485https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/2/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.jpg22d958b68c0a8fd579aba9d80087247cMD52handle/103272022-06-28 09:42:36.751oai:repositorio.pucsp.br:handle/10327Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:42:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo
title Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
spellingShingle Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
Simão, Ana Lucia
Educação fundamental de nove anos
Crianças de seis anos
Trabalho do professor
Lei nº 11.274/06
elementary school for nine years
Children of six years
The work of teacher
Law No 11.274/06
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
title_full Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
title_fullStr Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
title_full_unstemmed Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
title_sort Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
author Simão, Ana Lucia
author_facet Simão, Ana Lucia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4477458E9
dc.contributor.author.fl_str_mv Simão, Ana Lucia
contributor_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Educação fundamental de nove anos
Crianças de seis anos
Trabalho do professor
Lei nº 11.274/06
topic Educação fundamental de nove anos
Crianças de seis anos
Trabalho do professor
Lei nº 11.274/06
elementary school for nine years
Children of six years
The work of teacher
Law No 11.274/06
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv elementary school for nine years
Children of six years
The work of teacher
Law No 11.274/06
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This study aimed to investigate the work of the classroom´s teacher of the current 1st year of the nine years elementary school implemented in accordance with Law No. 11.274/06, which determines the inclusion of six years old children in a nine years term elementary school. We tried to capture the daily activities of the teacher of the six years old children, as well as the organization of the educational work. It is a qualitative research complemented by an analysis of the legislation enforcing the expansion of the term of the elementary school. Instruments were the observation and questionnaires , based in the work of two teachers and first year students in a public school in São Paulo. The theoretical framework was based on the investigative process in Wallon for understanding social interaction in the learning process and development of the child. The data point to a sudden commute of children in early childhood education to the elementary school, marked by the concern of teachers in literacy, but generally there is no understanding by the students in reading and writing. Time and space intended for recreational activities and collectives, were considered inadequate to meet the specifics of the education of children this age group
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-10-14
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-09-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Simão, Ana Lucia. Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327
identifier_str_mv Simão, Ana Lucia. Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/3/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/1/Ana%20Lucia%20Simao.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/2/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7419b4b3c587ab907ade8bc2d34f685c
8e45e43c8d1188b432ea0337e41db0d4
22d958b68c0a8fd579aba9d80087247c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277928133885952