Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327 |
Resumo: | This study aimed to investigate the work of the classroom´s teacher of the current 1st year of the nine years elementary school implemented in accordance with Law No. 11.274/06, which determines the inclusion of six years old children in a nine years term elementary school. We tried to capture the daily activities of the teacher of the six years old children, as well as the organization of the educational work. It is a qualitative research complemented by an analysis of the legislation enforcing the expansion of the term of the elementary school. Instruments were the observation and questionnaires , based in the work of two teachers and first year students in a public school in São Paulo. The theoretical framework was based on the investigative process in Wallon for understanding social interaction in the learning process and development of the child. The data point to a sudden commute of children in early childhood education to the elementary school, marked by the concern of teachers in literacy, but generally there is no understanding by the students in reading and writing. Time and space intended for recreational activities and collectives, were considered inadequate to meet the specifics of the education of children this age group |
id |
PUC_SP-1_23cf156b7993f76905964c78c26a6d33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10327 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Albuquerque, Helena Machado de Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4477458E9Simão, Ana Lucia2016-04-27T16:32:33Z2011-10-142011-09-27Simão, Ana Lucia. Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327This study aimed to investigate the work of the classroom´s teacher of the current 1st year of the nine years elementary school implemented in accordance with Law No. 11.274/06, which determines the inclusion of six years old children in a nine years term elementary school. We tried to capture the daily activities of the teacher of the six years old children, as well as the organization of the educational work. It is a qualitative research complemented by an analysis of the legislation enforcing the expansion of the term of the elementary school. Instruments were the observation and questionnaires , based in the work of two teachers and first year students in a public school in São Paulo. The theoretical framework was based on the investigative process in Wallon for understanding social interaction in the learning process and development of the child. The data point to a sudden commute of children in early childhood education to the elementary school, marked by the concern of teachers in literacy, but generally there is no understanding by the students in reading and writing. Time and space intended for recreational activities and collectives, were considered inadequate to meet the specifics of the education of children this age groupEste estudo teve como objetivo investigar o trabalho educativo da escola fundamental de nove anos, em especial o trabalho do professor da sala de aula de 1º ano atual, decorrente da Lei nº 11.274/06, a qual determina a inclusão das crianças de seis anos de idade na escola fundamental de nove anos. Buscou-se apreender como se dão as atividades cotidianas da escola e do educador, em especial às crianças de seis anos, bem como, a organização do trabalho pedagógico. Trata-se de uma pesquisa qualitativa acrescida da análise de documentos legais que tratam da ampliação da educação fundamental. Teve como instrumentos a observação e o questionário, tendo como sujeitos duas professoras de classe de 1º ano e seus alunos, em uma escola pública do município de São Paulo. A fundamentação teórica teve como base o processo investigativo em Wallon para o entendimento da interação social no processo de aprendizagem e desenvolvimento global da criança. Os dados apontam para uma passagem brusca da criança da educação infantil para a educação fundamental, acentuada pela preocupação por parte dos professores em alfabetizar, porém, de modo geral, não há, por parte dos alunos compreensão na leitura e na escrita. No que se refere ao tempo e ao espaço destinados para as atividades lúdicas e coletivas foram considerados inadequados para atender às especificidades ligadas à educação das crianças nessa faixa etáriaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22862/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoEducação fundamental de nove anosCrianças de seis anosTrabalho do professorLei nº 11.274/06elementary school for nine yearsChildren of six yearsThe work of teacherLaw No 11.274/06CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEscola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistanaNine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Lucia Simao.pdf.txtAna Lucia Simao.pdf.txtExtracted texttext/plain328397https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/3/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.txt7419b4b3c587ab907ade8bc2d34f685cMD53ORIGINALAna Lucia Simao.pdfapplication/pdf5777019https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/1/Ana%20Lucia%20Simao.pdf8e45e43c8d1188b432ea0337e41db0d4MD51THUMBNAILAna Lucia Simao.pdf.jpgAna Lucia Simao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3485https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/2/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.jpg22d958b68c0a8fd579aba9d80087247cMD52handle/103272022-06-28 09:42:36.751oai:repositorio.pucsp.br:handle/10327Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:42:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo |
title |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana |
spellingShingle |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana Simão, Ana Lucia Educação fundamental de nove anos Crianças de seis anos Trabalho do professor Lei nº 11.274/06 elementary school for nine years Children of six years The work of teacher Law No 11.274/06 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana |
title_full |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana |
title_fullStr |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana |
title_full_unstemmed |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana |
title_sort |
Escola fundamental de nove anos: em destaque o trabalho do professor do 1º. ano na rede municipal paulistana |
author |
Simão, Ana Lucia |
author_facet |
Simão, Ana Lucia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4477458E9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simão, Ana Lucia |
contributor_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação fundamental de nove anos Crianças de seis anos Trabalho do professor Lei nº 11.274/06 |
topic |
Educação fundamental de nove anos Crianças de seis anos Trabalho do professor Lei nº 11.274/06 elementary school for nine years Children of six years The work of teacher Law No 11.274/06 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
elementary school for nine years Children of six years The work of teacher Law No 11.274/06 |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This study aimed to investigate the work of the classroom´s teacher of the current 1st year of the nine years elementary school implemented in accordance with Law No. 11.274/06, which determines the inclusion of six years old children in a nine years term elementary school. We tried to capture the daily activities of the teacher of the six years old children, as well as the organization of the educational work. It is a qualitative research complemented by an analysis of the legislation enforcing the expansion of the term of the elementary school. Instruments were the observation and questionnaires , based in the work of two teachers and first year students in a public school in São Paulo. The theoretical framework was based on the investigative process in Wallon for understanding social interaction in the learning process and development of the child. The data point to a sudden commute of children in early childhood education to the elementary school, marked by the concern of teachers in literacy, but generally there is no understanding by the students in reading and writing. Time and space intended for recreational activities and collectives, were considered inadequate to meet the specifics of the education of children this age group |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-10-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-09-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Simão, Ana Lucia. Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327 |
identifier_str_mv |
Simão, Ana Lucia. Nine years elementary school: main focus in the work of first year teachers,in a public school in São Paulo. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10327 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/3/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/1/Ana%20Lucia%20Simao.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10327/2/Ana%20Lucia%20Simao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7419b4b3c587ab907ade8bc2d34f685c 8e45e43c8d1188b432ea0337e41db0d4 22d958b68c0a8fd579aba9d80087247c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277928133885952 |