Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314 |
Resumo: | This work takes as its starting point the observation that the High School Chemistry textbooks suggested by the PNLD (Textbooks Brazilian National Program) often relate, Lavoisier, the Mass Conservation Law and the origins of Modern Chemistry. With the main purpose of analyzing this relation, the textbooks statements were confronted with studies developed by historians of science in the current historiographical perspectives. Besides, the Elementary Treatise of Chemistry was used as a research original source, focusing mainly on the ideas about the caloric that were undertaken by Lavoisier and Laplace, which had a major role in Lavoisier s conceptions about matter and its transformations. Other ideas were also approached involving the transformations of the matter in the eighteenth century, based on current studies of historians of chemistry. Thus, it was possible to analyze the aspects of the construction of these recurrent ideas on the role of Lavoisier in the birth of modern chemistry . This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47) |
id |
PUC_SP-1_242f4f2f1428366f54a50ccc1f7a136f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13314 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Beltran, Maria Helena RoxoSantos, Ana Flavia2016-04-28T14:16:22Z2015-10-212015-09-11Santos, Ana Flavia. Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência. 2015. 105 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314This work takes as its starting point the observation that the High School Chemistry textbooks suggested by the PNLD (Textbooks Brazilian National Program) often relate, Lavoisier, the Mass Conservation Law and the origins of Modern Chemistry. With the main purpose of analyzing this relation, the textbooks statements were confronted with studies developed by historians of science in the current historiographical perspectives. Besides, the Elementary Treatise of Chemistry was used as a research original source, focusing mainly on the ideas about the caloric that were undertaken by Lavoisier and Laplace, which had a major role in Lavoisier s conceptions about matter and its transformations. Other ideas were also approached involving the transformations of the matter in the eighteenth century, based on current studies of historians of chemistry. Thus, it was possible to analyze the aspects of the construction of these recurrent ideas on the role of Lavoisier in the birth of modern chemistry . This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47)Este trabalho parte da constatação que os livros didáticos de Química do Ensino Médio sugeridos pelo PNLD recorrentemente relacionam Lavoisier, Lei da Conservação das Massas e origens da Química Moderna. Com o objetivo de analisar esta relação procurou-se confrontar as afirmações dos livros didáticos com estudos desenvolvidos por historiadores da ciência dentro de perspectivas historiográficas atuais. Além disso, utilizamos o Tratado Elementar de Química como original de pesquisa, focalizando principalmente, as ideias sobre o calórico assumidas por Lavoisier e Laplace, as quais tiveram relevante papel nas concepções de Lavoisier sobre a matéria e suas transformações. Também abordaram-se outras ideias envolvendo as transformações da matéria do século XVIII, com base em estudos atuais de historiadores da química. Com isso, foi possível analisar os aspectos da construção dessas ideias recorrentes sobre o papel de Lavoisier no nascimento da química moderna . Este trabalho foi desenvolvido como parte do projeto História da ciência e ensino: abordagens interdisciplinares no Ensino Superior (diagnóstico, formação continuada e especializada de professores) , apoiado pelo Programa Observatório da Educação OBEDUC (CAPES/INEP processo no. 23038.002603/2013-47)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29920/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em História da CiênciaPUC-SPBRHistória da CiênciaLivros didáticosLavoisierPerspectivas Historiográficas atuaisTextbooksCurrent historiographical perspectivesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIASLavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciênciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Flavia Santos.pdf.txtAna Flavia Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain161179https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/3/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.txt06f4d2e7bbbe35d80303cc53d0138da6MD53ORIGINALAna Flavia Santos.pdfapplication/pdf879662https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/1/Ana%20Flavia%20Santos.pdf2c87836548ec3d5d6dddd9d39085d3bbMD51THUMBNAILAna Flavia Santos.pdf.jpgAna Flavia Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1957https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/2/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.jpg61930290a9e1d56446d0c421d33e0addMD52handle/133142022-04-27 20:58:21.238oai:repositorio.pucsp.br:handle/13314Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T23:58:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência |
title |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência |
spellingShingle |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência Santos, Ana Flavia Livros didáticos Lavoisier Perspectivas Historiográficas atuais Textbooks Current historiographical perspectives CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
title_short |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência |
title_full |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência |
title_fullStr |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência |
title_full_unstemmed |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência |
title_sort |
Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência |
author |
Santos, Ana Flavia |
author_facet |
Santos, Ana Flavia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Beltran, Maria Helena Roxo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ana Flavia |
contributor_str_mv |
Beltran, Maria Helena Roxo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livros didáticos Lavoisier Perspectivas Historiográficas atuais |
topic |
Livros didáticos Lavoisier Perspectivas Historiográficas atuais Textbooks Current historiographical perspectives CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Textbooks Current historiographical perspectives |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
description |
This work takes as its starting point the observation that the High School Chemistry textbooks suggested by the PNLD (Textbooks Brazilian National Program) often relate, Lavoisier, the Mass Conservation Law and the origins of Modern Chemistry. With the main purpose of analyzing this relation, the textbooks statements were confronted with studies developed by historians of science in the current historiographical perspectives. Besides, the Elementary Treatise of Chemistry was used as a research original source, focusing mainly on the ideas about the caloric that were undertaken by Lavoisier and Laplace, which had a major role in Lavoisier s conceptions about matter and its transformations. Other ideas were also approached involving the transformations of the matter in the eighteenth century, based on current studies of historians of chemistry. Thus, it was possible to analyze the aspects of the construction of these recurrent ideas on the role of Lavoisier in the birth of modern chemistry . This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47) |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-21 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-09-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T14:16:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Ana Flavia. Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência. 2015. 105 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314 |
identifier_str_mv |
Santos, Ana Flavia. Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência. 2015. 105 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Ciência |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
História da Ciência |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/3/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/1/Ana%20Flavia%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/2/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
06f4d2e7bbbe35d80303cc53d0138da6 2c87836548ec3d5d6dddd9d39085d3bb 61930290a9e1d56446d0c421d33e0add |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277874106007552 |