Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Ana Flavia
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314
Resumo: This work takes as its starting point the observation that the High School Chemistry textbooks suggested by the PNLD (Textbooks Brazilian National Program) often relate, Lavoisier, the Mass Conservation Law and the origins of Modern Chemistry. With the main purpose of analyzing this relation, the textbooks statements were confronted with studies developed by historians of science in the current historiographical perspectives. Besides, the Elementary Treatise of Chemistry was used as a research original source, focusing mainly on the ideas about the caloric that were undertaken by Lavoisier and Laplace, which had a major role in Lavoisier s conceptions about matter and its transformations. Other ideas were also approached involving the transformations of the matter in the eighteenth century, based on current studies of historians of chemistry. Thus, it was possible to analyze the aspects of the construction of these recurrent ideas on the role of Lavoisier in the birth of modern chemistry . This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47)
id PUC_SP-1_242f4f2f1428366f54a50ccc1f7a136f
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/13314
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Beltran, Maria Helena RoxoSantos, Ana Flavia2016-04-28T14:16:22Z2015-10-212015-09-11Santos, Ana Flavia. Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência. 2015. 105 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314This work takes as its starting point the observation that the High School Chemistry textbooks suggested by the PNLD (Textbooks Brazilian National Program) often relate, Lavoisier, the Mass Conservation Law and the origins of Modern Chemistry. With the main purpose of analyzing this relation, the textbooks statements were confronted with studies developed by historians of science in the current historiographical perspectives. Besides, the Elementary Treatise of Chemistry was used as a research original source, focusing mainly on the ideas about the caloric that were undertaken by Lavoisier and Laplace, which had a major role in Lavoisier s conceptions about matter and its transformations. Other ideas were also approached involving the transformations of the matter in the eighteenth century, based on current studies of historians of chemistry. Thus, it was possible to analyze the aspects of the construction of these recurrent ideas on the role of Lavoisier in the birth of modern chemistry . This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47)Este trabalho parte da constatação que os livros didáticos de Química do Ensino Médio sugeridos pelo PNLD recorrentemente relacionam Lavoisier, Lei da Conservação das Massas e origens da Química Moderna. Com o objetivo de analisar esta relação procurou-se confrontar as afirmações dos livros didáticos com estudos desenvolvidos por historiadores da ciência dentro de perspectivas historiográficas atuais. Além disso, utilizamos o Tratado Elementar de Química como original de pesquisa, focalizando principalmente, as ideias sobre o calórico assumidas por Lavoisier e Laplace, as quais tiveram relevante papel nas concepções de Lavoisier sobre a matéria e suas transformações. Também abordaram-se outras ideias envolvendo as transformações da matéria do século XVIII, com base em estudos atuais de historiadores da química. Com isso, foi possível analisar os aspectos da construção dessas ideias recorrentes sobre o papel de Lavoisier no nascimento da química moderna . Este trabalho foi desenvolvido como parte do projeto História da ciência e ensino: abordagens interdisciplinares no Ensino Superior (diagnóstico, formação continuada e especializada de professores) , apoiado pelo Programa Observatório da Educação OBEDUC (CAPES/INEP processo no. 23038.002603/2013-47)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29920/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em História da CiênciaPUC-SPBRHistória da CiênciaLivros didáticosLavoisierPerspectivas Historiográficas atuaisTextbooksCurrent historiographical perspectivesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIASLavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciênciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Flavia Santos.pdf.txtAna Flavia Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain161179https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/3/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.txt06f4d2e7bbbe35d80303cc53d0138da6MD53ORIGINALAna Flavia Santos.pdfapplication/pdf879662https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/1/Ana%20Flavia%20Santos.pdf2c87836548ec3d5d6dddd9d39085d3bbMD51THUMBNAILAna Flavia Santos.pdf.jpgAna Flavia Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1957https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/2/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.jpg61930290a9e1d56446d0c421d33e0addMD52handle/133142022-04-27 20:58:21.238oai:repositorio.pucsp.br:handle/13314Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T23:58:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
title Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
spellingShingle Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
Santos, Ana Flavia
Livros didáticos
Lavoisier
Perspectivas Historiográficas atuais
Textbooks
Current historiographical perspectives
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
title_short Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
title_full Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
title_fullStr Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
title_full_unstemmed Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
title_sort Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência
author Santos, Ana Flavia
author_facet Santos, Ana Flavia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Beltran, Maria Helena Roxo
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Ana Flavia
contributor_str_mv Beltran, Maria Helena Roxo
dc.subject.por.fl_str_mv Livros didáticos
Lavoisier
Perspectivas Historiográficas atuais
topic Livros didáticos
Lavoisier
Perspectivas Historiográficas atuais
Textbooks
Current historiographical perspectives
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Textbooks
Current historiographical perspectives
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
description This work takes as its starting point the observation that the High School Chemistry textbooks suggested by the PNLD (Textbooks Brazilian National Program) often relate, Lavoisier, the Mass Conservation Law and the origins of Modern Chemistry. With the main purpose of analyzing this relation, the textbooks statements were confronted with studies developed by historians of science in the current historiographical perspectives. Besides, the Elementary Treatise of Chemistry was used as a research original source, focusing mainly on the ideas about the caloric that were undertaken by Lavoisier and Laplace, which had a major role in Lavoisier s conceptions about matter and its transformations. Other ideas were also approached involving the transformations of the matter in the eighteenth century, based on current studies of historians of chemistry. Thus, it was possible to analyze the aspects of the construction of these recurrent ideas on the role of Lavoisier in the birth of modern chemistry . This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47)
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-10-21
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-09-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T14:16:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Ana Flavia. Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência. 2015. 105 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314
identifier_str_mv Santos, Ana Flavia. Lavoisier nos livros didáticos: uma análise à luz da História da Ciência. 2015. 105 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13314
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Ciência
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv História da Ciência
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/3/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/1/Ana%20Flavia%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13314/2/Ana%20Flavia%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 06f4d2e7bbbe35d80303cc53d0138da6
2c87836548ec3d5d6dddd9d39085d3bb
61930290a9e1d56446d0c421d33e0add
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277874106007552