A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290 |
Resumo: | This study aimed to understand the Information and Communication Technologies (ICTs) in the information society and its usefulness in the classroom. Sought to answer the question "? What and how ICTs can contribute in the school environment" Thus, the overall objective focused on understanding the use of ICTs in the educational environment and the specific objectives: to know the history of the internet; understand the scope of the Information Society in teaching and learning processes; meet the standards for the use of ICT in the classroom and what the rules defined for their use; prepare a proposal for work to help the teacher of the elementary school in order to work in a qualified manner using ICT in the classroom; and research proposals games and programs for the use of different tools in the classroom. For the methodology, the research was developed in the form of literature, in which several readings were taken about the new technologies based on several authors such as Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Finally, it is concluded that the use of ICT in the classroom should be directed way, planned, and organized for learning. Simply inserted in the classroom, without a goal, a goal, a systematization, does not work, does not add. It's something that can become a negative instrument, without favoring knowledge |
id |
PUC_SP-1_2669ff1f193f33b3b6c76a012839f66f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28290 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Mendes, Mônica Fátima ValenziPorcionatto, Cristiane Bueno2022-09-30T12:38:58Z2022-09-30T12:38:58Z2015-12-01Porcionatto, Cristiane Bueno. A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290This study aimed to understand the Information and Communication Technologies (ICTs) in the information society and its usefulness in the classroom. Sought to answer the question "? What and how ICTs can contribute in the school environment" Thus, the overall objective focused on understanding the use of ICTs in the educational environment and the specific objectives: to know the history of the internet; understand the scope of the Information Society in teaching and learning processes; meet the standards for the use of ICT in the classroom and what the rules defined for their use; prepare a proposal for work to help the teacher of the elementary school in order to work in a qualified manner using ICT in the classroom; and research proposals games and programs for the use of different tools in the classroom. For the methodology, the research was developed in the form of literature, in which several readings were taken about the new technologies based on several authors such as Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Finally, it is concluded that the use of ICT in the classroom should be directed way, planned, and organized for learning. Simply inserted in the classroom, without a goal, a goal, a systematization, does not work, does not add. It's something that can become a negative instrument, without favoring knowledgeEste trabalho teve o intuito de compreender as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC’s) na sociedade da informação e sua utilidade na sala de aula. Buscou responder à questão “no que e como as TIC’s podem contribuir no ambiente escolar?” Assim, o objetivo geral focou em compreender o uso das TIC’s no ambiente educacional e os objetivos específicos em: conhecer a história da internet; entender o alcance da sociedade da informação nos processos de ensino e aprendizagem; conhecer as normas para a utilização das TIC’s em sala de aula e quais as regras definidas para seu uso; elaborar uma proposta de trabalho para auxiliar o professor do ensino fundamental I de modo a atuar de forma qualificada utilizando as TIC’s na sala de aula; e pesquisar propostas de jogos e programas para o uso de diferentes ferramentas em sala de aula. Para a metodologia, a investigação foi desenvolvida na forma de pesquisa bibliográfica, na qual, foram realizadas diversas leituras acerca das novas tecnologias baseado em diversos autores, tais como, Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Por fim, conclui-se que a utilização das TIC’s em sala de aula deve ser de maneira direcionada, planejada, e organizada para o aprendizado. Simplesmente inseridas na sala de aula, sem um objetivo, uma meta, uma sistematização, não funciona, não agrega. É algo que pode tornar-se um instrumento negativo, sem favorecer o conhecimentoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s)Ensino a distância (EAD)Sociedade da informaçãoInformation and Communication Technology (ICT)Distance Learning (ODL)Information SocietyA inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdfapplication/pdf618410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/1/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdfafa419f7b0e7f6e3b27b0d166e7cb03cMD51TEXTCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.txtCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain152618https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/2/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.txtf4b5708c6dbafe39ece47b07d0e04e1fMD52THUMBNAILCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.jpgCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1209https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/3/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.jpge3209c8b6d2f83506ab1f4f4a693f24aMD53handle/282902024-09-18 18:56:48.028oai:repositorio.pucsp.br:handle/28290Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-09-18T21:56:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação |
title |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação |
spellingShingle |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação Porcionatto, Cristiane Bueno CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s) Ensino a distância (EAD) Sociedade da informação Information and Communication Technology (ICT) Distance Learning (ODL) Information Society |
title_short |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação |
title_full |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação |
title_fullStr |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação |
title_full_unstemmed |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação |
title_sort |
A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação |
author |
Porcionatto, Cristiane Bueno |
author_facet |
Porcionatto, Cristiane Bueno |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mendes, Mônica Fátima Valenzi |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Porcionatto, Cristiane Bueno |
contributor_str_mv |
Mendes, Mônica Fátima Valenzi |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s) Ensino a distância (EAD) Sociedade da informação Information and Communication Technology (ICT) Distance Learning (ODL) Information Society |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s) Ensino a distância (EAD) Sociedade da informação |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Information and Communication Technology (ICT) Distance Learning (ODL) Information Society |
description |
This study aimed to understand the Information and Communication Technologies (ICTs) in the information society and its usefulness in the classroom. Sought to answer the question "? What and how ICTs can contribute in the school environment" Thus, the overall objective focused on understanding the use of ICTs in the educational environment and the specific objectives: to know the history of the internet; understand the scope of the Information Society in teaching and learning processes; meet the standards for the use of ICT in the classroom and what the rules defined for their use; prepare a proposal for work to help the teacher of the elementary school in order to work in a qualified manner using ICT in the classroom; and research proposals games and programs for the use of different tools in the classroom. For the methodology, the research was developed in the form of literature, in which several readings were taken about the new technologies based on several authors such as Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Finally, it is concluded that the use of ICT in the classroom should be directed way, planned, and organized for learning. Simply inserted in the classroom, without a goal, a goal, a systematization, does not work, does not add. It's something that can become a negative instrument, without favoring knowledge |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-30T12:38:58Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-30T12:38:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Porcionatto, Cristiane Bueno. A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290 |
identifier_str_mv |
Porcionatto, Cristiane Bueno. A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/1/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/2/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/3/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
afa419f7b0e7f6e3b27b0d166e7cb03c f4b5708c6dbafe39ece47b07d0e04e1f e3209c8b6d2f83506ab1f4f4a693f24a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1821690877061365760 |