A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Porcionatto, Cristiane Bueno
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290
Resumo: This study aimed to understand the Information and Communication Technologies (ICTs) in the information society and its usefulness in the classroom. Sought to answer the question "? What and how ICTs can contribute in the school environment" Thus, the overall objective focused on understanding the use of ICTs in the educational environment and the specific objectives: to know the history of the internet; understand the scope of the Information Society in teaching and learning processes; meet the standards for the use of ICT in the classroom and what the rules defined for their use; prepare a proposal for work to help the teacher of the elementary school in order to work in a qualified manner using ICT in the classroom; and research proposals games and programs for the use of different tools in the classroom. For the methodology, the research was developed in the form of literature, in which several readings were taken about the new technologies based on several authors such as Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Finally, it is concluded that the use of ICT in the classroom should be directed way, planned, and organized for learning. Simply inserted in the classroom, without a goal, a goal, a systematization, does not work, does not add. It's something that can become a negative instrument, without favoring knowledge
id PUC_SP-1_2669ff1f193f33b3b6c76a012839f66f
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28290
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Mendes, Mônica Fátima ValenziPorcionatto, Cristiane Bueno2022-09-30T12:38:58Z2022-09-30T12:38:58Z2015-12-01Porcionatto, Cristiane Bueno. A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290This study aimed to understand the Information and Communication Technologies (ICTs) in the information society and its usefulness in the classroom. Sought to answer the question "? What and how ICTs can contribute in the school environment" Thus, the overall objective focused on understanding the use of ICTs in the educational environment and the specific objectives: to know the history of the internet; understand the scope of the Information Society in teaching and learning processes; meet the standards for the use of ICT in the classroom and what the rules defined for their use; prepare a proposal for work to help the teacher of the elementary school in order to work in a qualified manner using ICT in the classroom; and research proposals games and programs for the use of different tools in the classroom. For the methodology, the research was developed in the form of literature, in which several readings were taken about the new technologies based on several authors such as Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Finally, it is concluded that the use of ICT in the classroom should be directed way, planned, and organized for learning. Simply inserted in the classroom, without a goal, a goal, a systematization, does not work, does not add. It's something that can become a negative instrument, without favoring knowledgeEste trabalho teve o intuito de compreender as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC’s) na sociedade da informação e sua utilidade na sala de aula. Buscou responder à questão “no que e como as TIC’s podem contribuir no ambiente escolar?” Assim, o objetivo geral focou em compreender o uso das TIC’s no ambiente educacional e os objetivos específicos em: conhecer a história da internet; entender o alcance da sociedade da informação nos processos de ensino e aprendizagem; conhecer as normas para a utilização das TIC’s em sala de aula e quais as regras definidas para seu uso; elaborar uma proposta de trabalho para auxiliar o professor do ensino fundamental I de modo a atuar de forma qualificada utilizando as TIC’s na sala de aula; e pesquisar propostas de jogos e programas para o uso de diferentes ferramentas em sala de aula. Para a metodologia, a investigação foi desenvolvida na forma de pesquisa bibliográfica, na qual, foram realizadas diversas leituras acerca das novas tecnologias baseado em diversos autores, tais como, Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Por fim, conclui-se que a utilização das TIC’s em sala de aula deve ser de maneira direcionada, planejada, e organizada para o aprendizado. Simplesmente inseridas na sala de aula, sem um objetivo, uma meta, uma sistematização, não funciona, não agrega. É algo que pode tornar-se um instrumento negativo, sem favorecer o conhecimentoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s)Ensino a distância (EAD)Sociedade da informaçãoInformation and Communication Technology (ICT)Distance Learning (ODL)Information SocietyA inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdfapplication/pdf618410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/1/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdfafa419f7b0e7f6e3b27b0d166e7cb03cMD51TEXTCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.txtCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain152618https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/2/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.txtf4b5708c6dbafe39ece47b07d0e04e1fMD52THUMBNAILCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.jpgCristiane Bueno Porcionatto - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1209https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/3/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.jpge3209c8b6d2f83506ab1f4f4a693f24aMD53handle/282902024-09-18 18:56:48.028oai:repositorio.pucsp.br:handle/28290Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-09-18T21:56:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
title A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
spellingShingle A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
Porcionatto, Cristiane Bueno
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s)
Ensino a distância (EAD)
Sociedade da informação
Information and Communication Technology (ICT)
Distance Learning (ODL)
Information Society
title_short A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
title_full A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
title_fullStr A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
title_full_unstemmed A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
title_sort A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação
author Porcionatto, Cristiane Bueno
author_facet Porcionatto, Cristiane Bueno
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mendes, Mônica Fátima Valenzi
dc.contributor.author.fl_str_mv Porcionatto, Cristiane Bueno
contributor_str_mv Mendes, Mônica Fátima Valenzi
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s)
Ensino a distância (EAD)
Sociedade da informação
Information and Communication Technology (ICT)
Distance Learning (ODL)
Information Society
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC’s)
Ensino a distância (EAD)
Sociedade da informação
dc.subject.eng.fl_str_mv Information and Communication Technology (ICT)
Distance Learning (ODL)
Information Society
description This study aimed to understand the Information and Communication Technologies (ICTs) in the information society and its usefulness in the classroom. Sought to answer the question "? What and how ICTs can contribute in the school environment" Thus, the overall objective focused on understanding the use of ICTs in the educational environment and the specific objectives: to know the history of the internet; understand the scope of the Information Society in teaching and learning processes; meet the standards for the use of ICT in the classroom and what the rules defined for their use; prepare a proposal for work to help the teacher of the elementary school in order to work in a qualified manner using ICT in the classroom; and research proposals games and programs for the use of different tools in the classroom. For the methodology, the research was developed in the form of literature, in which several readings were taken about the new technologies based on several authors such as Almeida, Coll, Monereo, Gadotti, Kenski. Finally, it is concluded that the use of ICT in the classroom should be directed way, planned, and organized for learning. Simply inserted in the classroom, without a goal, a goal, a systematization, does not work, does not add. It's something that can become a negative instrument, without favoring knowledge
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-30T12:38:58Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-30T12:38:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Porcionatto, Cristiane Bueno. A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290
identifier_str_mv Porcionatto, Cristiane Bueno. A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28290
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/1/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/2/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28290/3/Cristiane%20Bueno%20Porcionatto%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv afa419f7b0e7f6e3b27b0d166e7cb03c
f4b5708c6dbafe39ece47b07d0e04e1f
e3209c8b6d2f83506ab1f4f4a693f24a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1821690877061365760