A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Terezinha Francelino
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486
Resumo: This study had how objective investigate the conceptions of the professors with relation to disciplines History of the Mathematics in superior education, in order to answer some questions of research: Why they consider disciplines it of important History of the Mathematics in the course ? How do they developed theirs classes ? As pupils evaluate? For this, a quality research of character was developed, with a group of professors who give lessons of History of the Mathematics in institutions of Superior Education. When analyzing the speeches of these professors, was searched understand its pratical conceptions and when treating History of the Mathematics. The study of the conceptions of the searched professors it made possible to detach the paper of History of the Mathematics in the formation of the professors, as also reflections on the development of the Mathematics by the inhrent difficulties of the society and the contribuition of History in the development of the maturity and criticism of the pupil.
id PUC_SP-1_26f54ff8cf0a8fa211b45a0ff825f640
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11486
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling D'Ambrósio, UbiratanFerreira, Terezinha Francelino2016-04-27T17:12:56Z2016-08-25T17:25:40Z2005-11-222005-11-11Ferreira, Terezinha Francelino. A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486This study had how objective investigate the conceptions of the professors with relation to disciplines History of the Mathematics in superior education, in order to answer some questions of research: Why they consider disciplines it of important History of the Mathematics in the course ? How do they developed theirs classes ? As pupils evaluate? For this, a quality research of character was developed, with a group of professors who give lessons of History of the Mathematics in institutions of Superior Education. When analyzing the speeches of these professors, was searched understand its pratical conceptions and when treating History of the Mathematics. The study of the conceptions of the searched professors it made possible to detach the paper of History of the Mathematics in the formation of the professors, as also reflections on the development of the Mathematics by the inhrent difficulties of the society and the contribuition of History in the development of the maturity and criticism of the pupil.Este estudo teve como objetivo investigar as concepções dos professores com relação à disciplina História da Matemática no ensino superior, a fim de responder algumas questões de pesquisa: Por que consideram a disciplina de História importante no curso? Como desenvolvem suas aulas? Como avaliam seus alunos? Para isso, foi desenvolvida uma pesquisa de caráter qualitativa, com um grupo de professores que ministram aulas de História da Matemática em instituições de Ensino Superior. Ao analisar os discursos desses professores, buscou-se compreender suas concepções e práticas ao tratar a História. O estudo das concepções dos professores pesquisados possibilitou destacar o papel da História da Matemática na formação do professor, como também reflexões sobre o desenvolvimento da Matemática por meio das dificuldades inerentes da sociedade e a contribuição da História no desenvolvimento da maturidade e criticidade do aluno.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24115/Terezinha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoFormação de professoresConcepção de professoresEducação matemáticaMatemática - Estudo e ensinoMatemática - História - AvaliaçãoProfessores de matemática - Formação profissionalTeachingHistoryFormation of ProfessorsValuationConceptions of ProfessorsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTHUMBNAILTerezinha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/1/Terezinha.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51TEXTTerezinha.pdf.txtExtracted Texttext/plain179654https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/2/Terezinha.pdf.txt46470398960870a898f46d0e565ffdc1MD52ORIGINALTerezinha.pdfapplication/pdf1031039https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/3/Terezinha.pdf04630806993771f2bbc323d97777cd86MD53handle/114862022-04-28 14:53:23.138oai:repositorio.pucsp.br:handle/11486Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:53:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
title A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
spellingShingle A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
Ferreira, Terezinha Francelino
Formação de professores
Concepção de professores
Educação matemática
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - História - Avaliação
Professores de matemática - Formação profissional
Teaching
History
Formation of Professors
Valuation
Conceptions of Professors
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
title_full A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
title_fullStr A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
title_full_unstemmed A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
title_sort A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
author Ferreira, Terezinha Francelino
author_facet Ferreira, Terezinha Francelino
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Terezinha Francelino
contributor_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Concepção de professores
Educação matemática
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - História - Avaliação
Professores de matemática - Formação profissional
topic Formação de professores
Concepção de professores
Educação matemática
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - História - Avaliação
Professores de matemática - Formação profissional
Teaching
History
Formation of Professors
Valuation
Conceptions of Professors
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching
History
Formation of Professors
Valuation
Conceptions of Professors
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study had how objective investigate the conceptions of the professors with relation to disciplines History of the Mathematics in superior education, in order to answer some questions of research: Why they consider disciplines it of important History of the Mathematics in the course ? How do they developed theirs classes ? As pupils evaluate? For this, a quality research of character was developed, with a group of professors who give lessons of History of the Mathematics in institutions of Superior Education. When analyzing the speeches of these professors, was searched understand its pratical conceptions and when treating History of the Mathematics. The study of the conceptions of the searched professors it made possible to detach the paper of History of the Mathematics in the formation of the professors, as also reflections on the development of the Mathematics by the inhrent difficulties of the society and the contribuition of History in the development of the maturity and criticism of the pupil.
publishDate 2005
dc.date.available.fl_str_mv 2005-11-22
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-11-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T17:12:56Z
2016-08-25T17:25:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferreira, Terezinha Francelino. A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486
identifier_str_mv Ferreira, Terezinha Francelino. A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/1/Terezinha.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/2/Terezinha.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/3/Terezinha.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
46470398960870a898f46d0e565ffdc1
04630806993771f2bbc323d97777cd86
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277802517626880