A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486 |
Resumo: | This study had how objective investigate the conceptions of the professors with relation to disciplines History of the Mathematics in superior education, in order to answer some questions of research: Why they consider disciplines it of important History of the Mathematics in the course ? How do they developed theirs classes ? As pupils evaluate? For this, a quality research of character was developed, with a group of professors who give lessons of History of the Mathematics in institutions of Superior Education. When analyzing the speeches of these professors, was searched understand its pratical conceptions and when treating History of the Mathematics. The study of the conceptions of the searched professors it made possible to detach the paper of History of the Mathematics in the formation of the professors, as also reflections on the development of the Mathematics by the inhrent difficulties of the society and the contribuition of History in the development of the maturity and criticism of the pupil. |
id |
PUC_SP-1_26f54ff8cf0a8fa211b45a0ff825f640 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11486 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
D'Ambrósio, UbiratanFerreira, Terezinha Francelino2016-04-27T17:12:56Z2016-08-25T17:25:40Z2005-11-222005-11-11Ferreira, Terezinha Francelino. A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486This study had how objective investigate the conceptions of the professors with relation to disciplines History of the Mathematics in superior education, in order to answer some questions of research: Why they consider disciplines it of important History of the Mathematics in the course ? How do they developed theirs classes ? As pupils evaluate? For this, a quality research of character was developed, with a group of professors who give lessons of History of the Mathematics in institutions of Superior Education. When analyzing the speeches of these professors, was searched understand its pratical conceptions and when treating History of the Mathematics. The study of the conceptions of the searched professors it made possible to detach the paper of History of the Mathematics in the formation of the professors, as also reflections on the development of the Mathematics by the inhrent difficulties of the society and the contribuition of History in the development of the maturity and criticism of the pupil.Este estudo teve como objetivo investigar as concepções dos professores com relação à disciplina História da Matemática no ensino superior, a fim de responder algumas questões de pesquisa: Por que consideram a disciplina de História importante no curso? Como desenvolvem suas aulas? Como avaliam seus alunos? Para isso, foi desenvolvida uma pesquisa de caráter qualitativa, com um grupo de professores que ministram aulas de História da Matemática em instituições de Ensino Superior. Ao analisar os discursos desses professores, buscou-se compreender suas concepções e práticas ao tratar a História. O estudo das concepções dos professores pesquisados possibilitou destacar o papel da História da Matemática na formação do professor, como também reflexões sobre o desenvolvimento da Matemática por meio das dificuldades inerentes da sociedade e a contribuição da História no desenvolvimento da maturidade e criticidade do aluno.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24115/Terezinha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoFormação de professoresConcepção de professoresEducação matemáticaMatemática - Estudo e ensinoMatemática - História - AvaliaçãoProfessores de matemática - Formação profissionalTeachingHistoryFormation of ProfessorsValuationConceptions of ProfessorsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTHUMBNAILTerezinha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/1/Terezinha.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51TEXTTerezinha.pdf.txtExtracted Texttext/plain179654https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/2/Terezinha.pdf.txt46470398960870a898f46d0e565ffdc1MD52ORIGINALTerezinha.pdfapplication/pdf1031039https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/3/Terezinha.pdf04630806993771f2bbc323d97777cd86MD53handle/114862022-04-28 14:53:23.138oai:repositorio.pucsp.br:handle/11486Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:53:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior |
title |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior |
spellingShingle |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior Ferreira, Terezinha Francelino Formação de professores Concepção de professores Educação matemática Matemática - Estudo e ensino Matemática - História - Avaliação Professores de matemática - Formação profissional Teaching History Formation of Professors Valuation Conceptions of Professors CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior |
title_full |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior |
title_fullStr |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior |
title_full_unstemmed |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior |
title_sort |
A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior |
author |
Ferreira, Terezinha Francelino |
author_facet |
Ferreira, Terezinha Francelino |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Terezinha Francelino |
contributor_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Concepção de professores Educação matemática Matemática - Estudo e ensino Matemática - História - Avaliação Professores de matemática - Formação profissional |
topic |
Formação de professores Concepção de professores Educação matemática Matemática - Estudo e ensino Matemática - História - Avaliação Professores de matemática - Formação profissional Teaching History Formation of Professors Valuation Conceptions of Professors CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching History Formation of Professors Valuation Conceptions of Professors |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study had how objective investigate the conceptions of the professors with relation to disciplines History of the Mathematics in superior education, in order to answer some questions of research: Why they consider disciplines it of important History of the Mathematics in the course ? How do they developed theirs classes ? As pupils evaluate? For this, a quality research of character was developed, with a group of professors who give lessons of History of the Mathematics in institutions of Superior Education. When analyzing the speeches of these professors, was searched understand its pratical conceptions and when treating History of the Mathematics. The study of the conceptions of the searched professors it made possible to detach the paper of History of the Mathematics in the formation of the professors, as also reflections on the development of the Mathematics by the inhrent difficulties of the society and the contribuition of History in the development of the maturity and criticism of the pupil. |
publishDate |
2005 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2005-11-22 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-11-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:12:56Z 2016-08-25T17:25:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferreira, Terezinha Francelino. A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486 |
identifier_str_mv |
Ferreira, Terezinha Francelino. A disciplina História da Matemática: Um estudo sobre as concepções do professor do Ensino Superior. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/1/Terezinha.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/2/Terezinha.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11486/3/Terezinha.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 46470398960870a898f46d0e565ffdc1 04630806993771f2bbc323d97777cd86 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277802517626880 |