Sistemas digitais como mediadores dos processos cognitivos e de aprendizagem: impacto nas relações sociais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18054 |
Resumo: | This dissertation treats of the mechanisms for the which the digital systems, as mediation instruments, interfere in the cognitive processes and of learning, with consequent impact in the social relations. As thinkers propose technology intelligence and information systems, such as Pierre Levy, John Searle, John Teixeira, Flusser, Richard Sennett. Michel Foucault and Gilles Deleuze, for example, such systems are changing the way of thinking, learning and acting people, also noting changes in power relations that arise in the discourse of a new society of control that is enabled by means of digital systems . One can speak thus a new force field, with features relevant to its contemporary, subtly incorporated into the techno-scientific discourse. In the understanding of cognitive processes and learning, we found in socio-historical theory, proposed by Lev Vygotsky, and the research of Jean Piaget, the assumptions that cast light on human development, culminating in language acquisition. Thanks to this acquisition that the individual reaches its apex with the ability to generalize and abstract. The analysis and interpretation of data, referencing the experiments of Alexander Luria, point to possible elements that connect the digital systems, as generators of signs, cognitive processes and learning, since the use of these systems implies an increased capacity for abstraction and use of syllogisms in a world so pressing encoded |
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Basbaum, Sérgio Roclawhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4488348E6Ferreira, Laércio Anselmo2016-04-29T14:22:49Z2010-11-052010-10-21Ferreira, Laércio Anselmo. Sistemas digitais como mediadores dos processos cognitivos e de aprendizagem: impacto nas relações sociais. 2010. 117 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18054This dissertation treats of the mechanisms for the which the digital systems, as mediation instruments, interfere in the cognitive processes and of learning, with consequent impact in the social relations. As thinkers propose technology intelligence and information systems, such as Pierre Levy, John Searle, John Teixeira, Flusser, Richard Sennett. Michel Foucault and Gilles Deleuze, for example, such systems are changing the way of thinking, learning and acting people, also noting changes in power relations that arise in the discourse of a new society of control that is enabled by means of digital systems . One can speak thus a new force field, with features relevant to its contemporary, subtly incorporated into the techno-scientific discourse. In the understanding of cognitive processes and learning, we found in socio-historical theory, proposed by Lev Vygotsky, and the research of Jean Piaget, the assumptions that cast light on human development, culminating in language acquisition. Thanks to this acquisition that the individual reaches its apex with the ability to generalize and abstract. The analysis and interpretation of data, referencing the experiments of Alexander Luria, point to possible elements that connect the digital systems, as generators of signs, cognitive processes and learning, since the use of these systems implies an increased capacity for abstraction and use of syllogisms in a world so pressing encodedA dissertação trata dos mecanismos pelos quais os sistemas digitais, como instrumentos de mediação, interferem nos processos cognitivos e de aprendizagem, com conseqüente impacto nas relações sociais. Como propõem pensadores das tecnologias da inteligência e dos sistemas de informação, tais como Pierre Lévy, John Searle, João Teixeira, Vilém Flusser, Richard Sennett. Michel Foucault e Gilles Deleuze, por exemplo, tais sistemas estão alterando o modo de pensar, aprender e agir das pessoas, fazendo notar também mudanças nas relações de poder que surgem no discurso de uma nova sociedade de controle que se efetiva por meio dos sistemas digitais. Pode-se falar, assim, num novo campo de forças, com características pertinentes à sua contemporaneidade, sutilmente incorporada ao discurso tecno-científico. No entendimento dos processos cognitivos e de aprendizagem, encontramos na teoria sócio-histórica, proposta por Lev Vygotsky, e nas pesquisas de Jean Piaget, as premissas que lançam luz ao desenvolvimento humano, culminando com aquisição da linguagem. É graças a esta aquisição que o indivíduo atinge seu ápice com a capacidade de generalizar e de abstrair. A análise e a interpretação dos dados, tendo como referencial os experimentos de Alexandre Luria, apontam para possíveis elementos que conectam os sistemas digitais, como geradores de signos, aos processos cognitivos e de aprendizagem, já que o uso destes sistemas implica numa crescente capacidade de abstração e uso de silogismos tão prementes num mundo codificadoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36973/Laercio%20Anselmo%20Ferreira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaSistemas digitaisCogniçãoAprendizagemLinguagemRelações de poderAbstraçãoDigital systemsCognitionLearningLanguageRelationships of powerAbstractionCNPQ::ENGENHARIASSistemas digitais como mediadores dos processos cognitivos e de aprendizagem: impacto nas relações sociaisDigital systems as mediators of the cognition processes and of learning: impact in the social relationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLaercio Anselmo Ferreira.pdf.txtLaercio Anselmo Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain178004https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18054/3/Laercio%20Anselmo%20Ferreira.pdf.txtc9ee024590cf12f8a8512cf1ea861c6fMD53ORIGINALLaercio Anselmo Ferreira.pdfapplication/pdf517177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18054/1/Laercio%20Anselmo%20Ferreira.pdf73750b55ab3b203fa454ef724727a76bMD51THUMBNAILLaercio Anselmo Ferreira.pdf.jpgLaercio Anselmo Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3240https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18054/2/Laercio%20Anselmo%20Ferreira.pdf.jpg162c425ad465f4a420f5e374b7bbb07fMD52handle/180542023-06-19 10:16:23.735oai:repositorio.pucsp.br:handle/18054Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-19T13:16:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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