A identidade do contador de história na contemporaneidade conto de tradição de transmissão oral como mediador para ações emancipatórias do homem contemporâneo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giordano, Neide Alessandra Maria Rocha
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16991
Resumo: This work aims to study the tales of oral tradition and its influence on the identity of modern storyteller in the light of the Syntagma: identity-metamorphosis-emancipation of social psychologist Agarwal Ciampa, for whom the notion of identity allows the man to know how processes influence the formation of individuals and regulate them as expressions of their life projects. A theoretical study on the voice that says the traditional tale-powerful vehicle of imagination-as a sound that embodies the word "bem-dita". The word of the traditionalist storyteller to whom the word is sacred. The studies of these tales led us to several theorists who observed the traditional tale, each of which from their point of view, investigating the origin and age of the traditional tale. The status of children's literature offers to the world of once upon a time, a ticket to the inner world of man. Is presented the course the art of telling and listening to stories in contemporary Instituto Sedes Sapientiae in Sao Paulo, "trainer" of storytellers since 2002: scenario where the subject of this search. Has the resources used by the researcher in the course of work. Accordingly, it was concluded that the tales of oral tradition, in the life of the subject involved, were the embryos of a process of emancipation and strengtheners to the construction of future projects of life, of the subject. Finally we can say that the tales of oral tradition functioned as true medicinal balms, as they say the old storytellers. The voices of the ancient bards and masters of oral narrative resonate in today's Storytellers, which follow the rhythm and rhyme of counting orally; they create images in air and materialize the verb providing a path of emancipation what in the borders
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The word of the traditionalist storyteller to whom the word is sacred. The studies of these tales led us to several theorists who observed the traditional tale, each of which from their point of view, investigating the origin and age of the traditional tale. The status of children's literature offers to the world of once upon a time, a ticket to the inner world of man. Is presented the course the art of telling and listening to stories in contemporary Instituto Sedes Sapientiae in Sao Paulo, "trainer" of storytellers since 2002: scenario where the subject of this search. Has the resources used by the researcher in the course of work. Accordingly, it was concluded that the tales of oral tradition, in the life of the subject involved, were the embryos of a process of emancipation and strengtheners to the construction of future projects of life, of the subject. Finally we can say that the tales of oral tradition functioned as true medicinal balms, as they say the old storytellers. The voices of the ancient bards and masters of oral narrative resonate in today's Storytellers, which follow the rhythm and rhyme of counting orally; they create images in air and materialize the verb providing a path of emancipation what in the bordersEste trabalho tem por objetivo estudar os contos de tradição oral e sua influência na identidade do contador de histórias moderno à luz do sintagma: identidade-metamorfose-emancipação do psicólogo social Antonio da Costa Ciampa, para quem a noção de identidade permite ao homem conhecer como os processos influenciam a formação dos indivíduos e como normatizam as expressões de seus projetos de vida. Realizou-se um estudo teórico sobre a voz que diz o conto tradicional poderoso veículo da imaginação como um som que materializa a palavra bem-dita . Chegou-se à palavra do contador de histórias tradicionalista para quem a palavra é sagrada. Os estudos desses contos nos levaram a diversos teóricos que observaram o conto tradicional, cada qual do seu ponto de vista, investigando origem e idade do conto tradicional. O status de literatura infanto-juvenil oferece à matéria do mundo do Era Uma Vez, um ingresso para o mundo interior do homem. É apresentado o curso A Arte de Contar e Ouvir Histórias na Contemporaneidade do Instituto Sedes Sapientiae em São Paulo, formador de contadores de histórias desde 2002: cenário de onde surgiram os sujeitos da presente pesquisa. Apresenta ainda os recursos utilizados pela pesquisadora no decorrer do trabalho. Nesse sentido, concluiu-se a tese de que os contos de tradição oral, na vida do sujeito envolvido, foram os embriões de um processo de emancipação e fortalecedores para a construção de futuros projetos de vida, do sujeito. Por fim pode-se dizer que os contos de tradição oral funcionaram como verdadeiros bálsamos medicinais, como dizem os antigos contadores de histórias. As vozes dos antigos bardos e mestres da narrativa oral encontram ressonância nos contadores de histórias atuais, que seguem o ritmo e a rima do contar oralmente; elas criam imagens no ar e materializam o verbo propiciando um caminho de emancipações daquilo que nos confinaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35833/Neide%20Alessandra%20Maria%20Rocha%20Giordano.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRPsicologiaIdentidadeEmancipaçãoConto de tradiçãoMetamorfoseIdentityEmancipationTale of traditionMetamorphosisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALA identidade do contador de história na contemporaneidade conto de tradição de transmissão oral como mediador para ações emancipatórias do homem contemporâneoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTNeide Alessandra Maria Rocha Giordano.pdf.txtNeide Alessandra Maria Rocha Giordano.pdf.txtExtracted texttext/plain561388https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16991/3/Neide%20Alessandra%20Maria%20Rocha%20Giordano.pdf.txt77938e2e6912b71ae3055b06c20bbeffMD53ORIGINALNeide Alessandra Maria Rocha Giordano.pdfapplication/pdf1265653https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16991/1/Neide%20Alessandra%20Maria%20Rocha%20Giordano.pdf4821391bdb51bab73d4329e78555c205MD51THUMBNAILNeide Alessandra Maria Rocha Giordano.pdf.jpgNeide Alessandra Maria Rocha Giordano.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1955https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16991/2/Neide%20Alessandra%20Maria%20Rocha%20Giordano.pdf.jpg9a0c0e7f243d771793be58d3f6ad9e94MD52handle/169912022-04-28 14:42:52.558oai:repositorio.pucsp.br:handle/16991Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:42:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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