A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meneguette, Lucas Correia
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19060
Resumo: Digital games are one of the main languages of digital culture. As audiovisual, hypermedia and interdisciplinary product, games involve the integration of several professionals in different areas. One of these areas is audio design, which brings together music productions, sound effects and voices in the creation of a sound environment for the game, in close relationship with the fictional universe, with visuality and game design. Although the audio field of study for games already meets a number of academic papers in the last decade, it is a territory still not tamed, especially with regard to the integration of audio within the creation of an aesthetic and functional identity to the game. In this sense, this thesis aims at proposing a conceptual framework that allows us to understand the formation of sonic identity in games, particularly the integration of sound with a “elemental tetrad” made up of aesthetics, mechanics, story and technology. Therefore, it was carried out an extensive bibliography research in various interdisciplinary fields, such as audio for games, sound for cinema, the theory of fictional worlds and the acoustic ecology. Thus, it was possible to reclaim existing concepts and suggest a number of new concepts which helped the aesthetic and functional analysis of individual cases of game sound, such as sound palette, sound profile, sound signature, cosmopoiesis and ludofunctional characterization
id PUC_SP-1_2b9c4f020af0cbe965b78f4e7695e7e4
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/19060
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Basbaum, Sérgio Roclawhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268778Y6Meneguette, Lucas Correia2016-09-22T18:33:15Z2016-04-15Meneguette, Lucas Correia. A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais. 2016. 234 f. Tese (Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19060Digital games are one of the main languages of digital culture. As audiovisual, hypermedia and interdisciplinary product, games involve the integration of several professionals in different areas. One of these areas is audio design, which brings together music productions, sound effects and voices in the creation of a sound environment for the game, in close relationship with the fictional universe, with visuality and game design. Although the audio field of study for games already meets a number of academic papers in the last decade, it is a territory still not tamed, especially with regard to the integration of audio within the creation of an aesthetic and functional identity to the game. In this sense, this thesis aims at proposing a conceptual framework that allows us to understand the formation of sonic identity in games, particularly the integration of sound with a “elemental tetrad” made up of aesthetics, mechanics, story and technology. Therefore, it was carried out an extensive bibliography research in various interdisciplinary fields, such as audio for games, sound for cinema, the theory of fictional worlds and the acoustic ecology. Thus, it was possible to reclaim existing concepts and suggest a number of new concepts which helped the aesthetic and functional analysis of individual cases of game sound, such as sound palette, sound profile, sound signature, cosmopoiesis and ludofunctional characterizationOs jogos digitais são uma das principais linguagens da cultura digital. Como produto audiovisual, hipermidiático e interdisciplinar, os jogos envolvem a integração de diversos profissionais, em diferentes áreas de atuação. Uma de suas áreas é o design de áudio, que reúne as produções de músicas, efeitos sonoros e vozes na criação de um universo sonoro para o jogo, em íntima relação com o universo ficcional, com a visualidade e com o game design. Embora o campo de estudos do áudio para jogos já reúna uma série de trabalhos acadêmicos na última década, trata-se de um território ainda pouco desbravado, sobretudo no que diz respeito à integração do áudio com a criação de uma identidade estética e funcional ao jogo. Nesse sentido, essa tese tem o objetivo de propor um arcabouço conceitual que permita compreender a formação de identidade sonora em jogos, particularmente pela integração da sonoridade com uma “tétrade elementar” formada por estética, mecânica, história e tecnologia. Para tanto, realizou-se ampla revisão bibliográfica em diferentes campos interdisciplinares, como o áudio para games, o som para o cinema, a teoria dos mundos ficcionais e a ecologia acústica. Com isso, foi possível reapropriar conceitos existentes, bem como sugerir uma série de novos conceitos que auxiliaram a análise estética e funcional de casos concretos da sonoridade de jogos, tais como paleta sonora, perfil sonoro, assinatura sonora, cosmopoiese e caracterização ludofuncionalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/39785/Lucas%20Correia%20Meneguette.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCosmopoiseJogos digitaisPaleta sonoraCosmopoiesisDigital gamesSound paletteCNPQ::ENGENHARIASA afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucas Correia Meneguette.pdf.txtLucas Correia Meneguette.pdf.txtExtracted texttext/plain532372https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/4/Lucas%20Correia%20Meneguette.pdf.txt1cdd9a6c1be7ef83decec2a1db84bd61MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALLucas Correia Meneguette.pdfLucas Correia Meneguette.pdfapplication/pdf8825186https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/2/Lucas%20Correia%20Meneguette.pdf5d3f05b00c1ad9016e743f5b16cf5bf7MD52THUMBNAILLucas Correia Meneguette.pdf.jpgLucas Correia Meneguette.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3587https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/3/Lucas%20Correia%20Meneguette.pdf.jpg9c278fe6ec31066e74cf4785db68d031MD53handle/190602022-06-10 13:29:52.19oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-10T16:29:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
title A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
spellingShingle A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
Meneguette, Lucas Correia
Cosmopoise
Jogos digitais
Paleta sonora
Cosmopoiesis
Digital games
Sound palette
CNPQ::ENGENHARIAS
title_short A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
title_full A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
title_fullStr A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
title_full_unstemmed A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
title_sort A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais
author Meneguette, Lucas Correia
author_facet Meneguette, Lucas Correia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Basbaum, Sérgio Roclaw
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268778Y6
dc.contributor.author.fl_str_mv Meneguette, Lucas Correia
contributor_str_mv Basbaum, Sérgio Roclaw
dc.subject.por.fl_str_mv Cosmopoise
Jogos digitais
Paleta sonora
topic Cosmopoise
Jogos digitais
Paleta sonora
Cosmopoiesis
Digital games
Sound palette
CNPQ::ENGENHARIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Cosmopoiesis
Digital games
Sound palette
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS
description Digital games are one of the main languages of digital culture. As audiovisual, hypermedia and interdisciplinary product, games involve the integration of several professionals in different areas. One of these areas is audio design, which brings together music productions, sound effects and voices in the creation of a sound environment for the game, in close relationship with the fictional universe, with visuality and game design. Although the audio field of study for games already meets a number of academic papers in the last decade, it is a territory still not tamed, especially with regard to the integration of audio within the creation of an aesthetic and functional identity to the game. In this sense, this thesis aims at proposing a conceptual framework that allows us to understand the formation of sonic identity in games, particularly the integration of sound with a “elemental tetrad” made up of aesthetics, mechanics, story and technology. Therefore, it was carried out an extensive bibliography research in various interdisciplinary fields, such as audio for games, sound for cinema, the theory of fictional worlds and the acoustic ecology. Thus, it was possible to reclaim existing concepts and suggest a number of new concepts which helped the aesthetic and functional analysis of individual cases of game sound, such as sound palette, sound profile, sound signature, cosmopoiesis and ludofunctional characterization
publishDate 2016
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-09-22T18:33:15Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-04-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Meneguette, Lucas Correia. A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais. 2016. 234 f. Tese (Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19060
identifier_str_mv Meneguette, Lucas Correia. A afinação do mundo virtual: identidade sonora em jogos digitais. 2016. 234 f. Tese (Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19060
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/4/Lucas%20Correia%20Meneguette.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/1/license.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/2/Lucas%20Correia%20Meneguette.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19060/3/Lucas%20Correia%20Meneguette.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1cdd9a6c1be7ef83decec2a1db84bd61
bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468
5d3f05b00c1ad9016e743f5b16cf5bf7
9c278fe6ec31066e74cf4785db68d031
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277894731497472