Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Valdemir Cardoso da
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10111
Resumo: The intention of this research agrees to explain the practise of the researcher teacher front the challenges about the inclusion of the youngs and adults, specially students who have vision default or classmates within special needs, in a school with distinguished time and space. The research, that uses as methodology and trial of the case, means the procedure of the experts, as destached an enviroment of the teaching for yougs and adults core as Pierre Bonhomme , foud out in a Campinas town, as researched people, a team of 40 classmates, between them 10 visual defaults during trials of 2005, 2006 and 2007. After the discussion about the concepts as researcher professor reflexive, curricular, included/desicluded educational inovation and geography teaching, the research underlines/appoints a historical setup to legislate the inclusion and education of the youngs and adults. Therever, the research appoints many screens: Campinas town, CEMEFEJA Pierre Bonhomme and the microcosmus the scientifical place of the Geography studies qhere event sutudied included practises. In the research, the responsour looks over the building of the history of the social changes of the classmates/students and practises which come to na included seems Geography where based to default where is based to defaul vision classmates/students and the consequences or outcomes from these practises of it transformation as research teacher reflexive
id PUC_SP-1_2d06c9cd90247766f66b314943d4f0d2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10111
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Brito, Regina Lúcia Giffoni Luz dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785548J0http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4234217E5Silveira, Valdemir Cardoso da2016-04-27T14:32:25Z2009-03-132009-03-06Silveira, Valdemir Cardoso da. Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão. 2009. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10111The intention of this research agrees to explain the practise of the researcher teacher front the challenges about the inclusion of the youngs and adults, specially students who have vision default or classmates within special needs, in a school with distinguished time and space. The research, that uses as methodology and trial of the case, means the procedure of the experts, as destached an enviroment of the teaching for yougs and adults core as Pierre Bonhomme , foud out in a Campinas town, as researched people, a team of 40 classmates, between them 10 visual defaults during trials of 2005, 2006 and 2007. After the discussion about the concepts as researcher professor reflexive, curricular, included/desicluded educational inovation and geography teaching, the research underlines/appoints a historical setup to legislate the inclusion and education of the youngs and adults. Therever, the research appoints many screens: Campinas town, CEMEFEJA Pierre Bonhomme and the microcosmus the scientifical place of the Geography studies qhere event sutudied included practises. In the research, the responsour looks over the building of the history of the social changes of the classmates/students and practises which come to na included seems Geography where based to default where is based to defaul vision classmates/students and the consequences or outcomes from these practises of it transformation as research teacher reflexiveO objetivo desta pesquisa consistiu em refletir sobre a prática do professor pesquisador face aos desafios da inclusão de jovens e adultos, especialmente dos alunos com necessidades especiais, os deficientes visuais, numa escola com tempos e espaços diferenciados. A pesquisa em que foi utilizado como metodologia o estudo de caso e o procedimento dos experts , destacando como ambiente, o Centro Municipal de Ensino Fundamental de Educação de Jovens e Adultos Pierre Bonhomme - CEMEFEJA, localizado em Campinas, elegeu como sujeitos pesquisados um grupo de 40 alunos, dentre os quais 10 deficientes visuais, acompanhados durante os anos 2005, 2006 e 2007. Após discutir conceitos como professor pesquisador/professor reflexivo, currículo, exclusão/ inclusão, inovação educacional e ensino de Geografia, o pesquisador traça um panorama histórico da legislação sobre inclusão e educação de jovens e adultos. A partir deste ponto, o trabalho focaliza vários contextos significativos: cidade de Campinas, o CEMEFEJA Pierre Bonhomme e o microcosmo a sala ambiente de Geografia onde ocorreram as práticas inclusivas estudadas. Na pesquisa, o autor analisa a construção do conhecimento geográfico envolvendo as histórias do deslocamento social dos alunos e as práticas voltadas ao surgimento de uma Geografia dos Sentidos, inclusiva, construída para e com os alunos deficientes visuais e sublinha as conseqüências dessas práticas na sua própria transformação enquanto professor pesquisador em reflexãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22172/Valdemir%20Cardoso%20da%20Silveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducação de jovens e adultosProfessor pesquisadorEducacao inclusivaInclusao escolarGeografia -- Estudo e ensinoProfessores de geografia -- Formacao profissionalEducation of young people and adultsInclusionResearch teacherTeaching GeographyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGeografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTValdemir Cardoso da Silveira.pdf.txtValdemir Cardoso da Silveira.pdf.txtExtracted texttext/plain294237https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10111/3/Valdemir%20Cardoso%20da%20Silveira.pdf.txt8a4a49e53a3e59a43ceb5f5203560e2aMD53ORIGINALValdemir Cardoso da Silveira.pdfapplication/pdf11623305https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10111/1/Valdemir%20Cardoso%20da%20Silveira.pdf4b127d04ed054a408593ae3ae1ecf0deMD51THUMBNAILValdemir Cardoso da Silveira.pdf.jpgValdemir Cardoso da Silveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3612https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10111/2/Valdemir%20Cardoso%20da%20Silveira.pdf.jpg2ef7e64e54300a308d3c4f1865c175a8MD52handle/101112022-04-28 02:50:59.982oai:repositorio.pucsp.br:handle/10111Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T05:50:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
title Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
spellingShingle Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
Silveira, Valdemir Cardoso da
Educação de jovens e adultos
Professor pesquisador
Educacao inclusiva
Inclusao escolar
Geografia -- Estudo e ensino
Professores de geografia -- Formacao profissional
Education of young people and adults
Inclusion
Research teacher
Teaching Geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
title_full Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
title_fullStr Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
title_full_unstemmed Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
title_sort Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão
author Silveira, Valdemir Cardoso da
author_facet Silveira, Valdemir Cardoso da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brito, Regina Lúcia Giffoni Luz de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785548J0
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4234217E5
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Valdemir Cardoso da
contributor_str_mv Brito, Regina Lúcia Giffoni Luz de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Professor pesquisador
Educacao inclusiva
Inclusao escolar
Geografia -- Estudo e ensino
Professores de geografia -- Formacao profissional
topic Educação de jovens e adultos
Professor pesquisador
Educacao inclusiva
Inclusao escolar
Geografia -- Estudo e ensino
Professores de geografia -- Formacao profissional
Education of young people and adults
Inclusion
Research teacher
Teaching Geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education of young people and adults
Inclusion
Research teacher
Teaching Geography
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The intention of this research agrees to explain the practise of the researcher teacher front the challenges about the inclusion of the youngs and adults, specially students who have vision default or classmates within special needs, in a school with distinguished time and space. The research, that uses as methodology and trial of the case, means the procedure of the experts, as destached an enviroment of the teaching for yougs and adults core as Pierre Bonhomme , foud out in a Campinas town, as researched people, a team of 40 classmates, between them 10 visual defaults during trials of 2005, 2006 and 2007. After the discussion about the concepts as researcher professor reflexive, curricular, included/desicluded educational inovation and geography teaching, the research underlines/appoints a historical setup to legislate the inclusion and education of the youngs and adults. Therever, the research appoints many screens: Campinas town, CEMEFEJA Pierre Bonhomme and the microcosmus the scientifical place of the Geography studies qhere event sutudied included practises. In the research, the responsour looks over the building of the history of the social changes of the classmates/students and practises which come to na included seems Geography where based to default where is based to defaul vision classmates/students and the consequences or outcomes from these practises of it transformation as research teacher reflexive
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-03-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-03-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silveira, Valdemir Cardoso da. Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão. 2009. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10111
identifier_str_mv Silveira, Valdemir Cardoso da. Geografia dos sentidos: a atuação do professor de geografia no processo de inclusão. 2009. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10111/3/Valdemir%20Cardoso%20da%20Silveira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10111/1/Valdemir%20Cardoso%20da%20Silveira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10111/2/Valdemir%20Cardoso%20da%20Silveira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8a4a49e53a3e59a43ceb5f5203560e2a
4b127d04ed054a408593ae3ae1ecf0de
2ef7e64e54300a308d3c4f1865c175a8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277828770824192