Hipertexto e estratégias de leitura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rissi, Gilse Cabrera
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597
Resumo: This dissertation, inserted in the Reading, Writing and Portuguese Language Teaching research field, is based on studies of the text in the socio-cognitive-interactional perspective and has as its purpose to contribute with the teaching of reading in digital context. To develop this study, a research was conducted with public and private high school students, in order to identify the hyper-readers profile and their strategies to read hypertexts. The results show that there are many strategies present on the hypertext reading, and among these we highlight: the maintenance of the objective, the use of prediction, the activation of previous knowledge, the use of inferences etc. It was also possible to realize that hyper-readers use adequate strategies to read texts in digital contexts, thanks to the knowledge they have about the hypertextual writing, ways of locating and accessing in the space provided by the internet. On the whole, the research data reveal the importance of working with hypertext during classes, starting from the previous knowledge students already have about navigating and exploring the internet oceans
id PUC_SP-1_30a9279910e5179e76d1b7c6e43eff00
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14597
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4207938D4Rissi, Gilse Cabrera2016-04-28T19:34:41Z2010-01-042009-10-15Rissi, Gilse Cabrera. Hipertexto e estratégias de leitura. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597This dissertation, inserted in the Reading, Writing and Portuguese Language Teaching research field, is based on studies of the text in the socio-cognitive-interactional perspective and has as its purpose to contribute with the teaching of reading in digital context. To develop this study, a research was conducted with public and private high school students, in order to identify the hyper-readers profile and their strategies to read hypertexts. The results show that there are many strategies present on the hypertext reading, and among these we highlight: the maintenance of the objective, the use of prediction, the activation of previous knowledge, the use of inferences etc. It was also possible to realize that hyper-readers use adequate strategies to read texts in digital contexts, thanks to the knowledge they have about the hypertextual writing, ways of locating and accessing in the space provided by the internet. On the whole, the research data reveal the importance of working with hypertext during classes, starting from the previous knowledge students already have about navigating and exploring the internet oceans Esta dissertação, inserida na linha de pesquisa Leitura, Escrita e Ensino de Língua Portuguesa, fundamenta-se em estudos do texto na perspectiva sociocognitivo-interacional e tem o propósito de contribuir para o ensino de leitura em contexto digital. Para o desenvolvimento do estudo, foi realizada uma pesquisa de campo com alunos de ensino médio de escolas da rede pública e privada, a fim de conhecer e identificar o perfil dos hiperleitores e as estratégias por eles utilizadas na leitura do hipertexto. Os resultados indicam que muitas são as estratégias requeridas na leitura do hipertexto, dentre as quais merecem destaque: a manutenção de objetivo, o uso de predição, a ativação de conhecimentos prévios, o uso de inferências etc. Observa-se também que os hiperleitores utilizam estratégias adequadas à leitura do texto em contexto digital, graças a conhecimentos que possuem sobre características da escrita hipertextual, formas de localização e acesso no espaço propiciado pela internet. De modo geral, os dados levantados na pesquisa apontam para a importância de se trabalhar o hipertexto em sala de aula, partindo do conhecimento adquirido, fora da escola, pelos alunos como navegadores e exploradores dos oceanos da internet Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30515/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaHipertextoEstratégiasInternetLeituraSistema hipertextoReadingInternetHypertextStrategiesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAHipertexto e estratégias de leiturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGilse Cabrera Rissi.pdf.txtGilse Cabrera Rissi.pdf.txtExtracted texttext/plain191807https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/3/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.txtf70f4dd8a0fa791d9f5784e2509b333bMD53ORIGINALGilse Cabrera Rissi.pdfapplication/pdf2128653https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/1/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdff5ff2f1a21d52b8de2fdaf791ed542c1MD51THUMBNAILGilse Cabrera Rissi.pdf.jpgGilse Cabrera Rissi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/2/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/145972022-04-27 21:58:34.68oai:repositorio.pucsp.br:handle/14597Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:58:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Hipertexto e estratégias de leitura
title Hipertexto e estratégias de leitura
spellingShingle Hipertexto e estratégias de leitura
Rissi, Gilse Cabrera
Hipertexto
Estratégias
Internet
Leitura
Sistema hipertexto
Reading
Internet
Hypertext
Strategies
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Hipertexto e estratégias de leitura
title_full Hipertexto e estratégias de leitura
title_fullStr Hipertexto e estratégias de leitura
title_full_unstemmed Hipertexto e estratégias de leitura
title_sort Hipertexto e estratégias de leitura
author Rissi, Gilse Cabrera
author_facet Rissi, Gilse Cabrera
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4207938D4
dc.contributor.author.fl_str_mv Rissi, Gilse Cabrera
contributor_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Hipertexto
Estratégias
Internet
Leitura
Sistema hipertexto
topic Hipertexto
Estratégias
Internet
Leitura
Sistema hipertexto
Reading
Internet
Hypertext
Strategies
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading
Internet
Hypertext
Strategies
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This dissertation, inserted in the Reading, Writing and Portuguese Language Teaching research field, is based on studies of the text in the socio-cognitive-interactional perspective and has as its purpose to contribute with the teaching of reading in digital context. To develop this study, a research was conducted with public and private high school students, in order to identify the hyper-readers profile and their strategies to read hypertexts. The results show that there are many strategies present on the hypertext reading, and among these we highlight: the maintenance of the objective, the use of prediction, the activation of previous knowledge, the use of inferences etc. It was also possible to realize that hyper-readers use adequate strategies to read texts in digital contexts, thanks to the knowledge they have about the hypertextual writing, ways of locating and accessing in the space provided by the internet. On the whole, the research data reveal the importance of working with hypertext during classes, starting from the previous knowledge students already have about navigating and exploring the internet oceans
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-15
dc.date.available.fl_str_mv 2010-01-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rissi, Gilse Cabrera. Hipertexto e estratégias de leitura. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597
identifier_str_mv Rissi, Gilse Cabrera. Hipertexto e estratégias de leitura. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/3/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/1/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/2/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f70f4dd8a0fa791d9f5784e2509b333b
f5ff2f1a21d52b8de2fdaf791ed542c1
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277808408526848