Hipertexto e estratégias de leitura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597 |
Resumo: | This dissertation, inserted in the Reading, Writing and Portuguese Language Teaching research field, is based on studies of the text in the socio-cognitive-interactional perspective and has as its purpose to contribute with the teaching of reading in digital context. To develop this study, a research was conducted with public and private high school students, in order to identify the hyper-readers profile and their strategies to read hypertexts. The results show that there are many strategies present on the hypertext reading, and among these we highlight: the maintenance of the objective, the use of prediction, the activation of previous knowledge, the use of inferences etc. It was also possible to realize that hyper-readers use adequate strategies to read texts in digital contexts, thanks to the knowledge they have about the hypertextual writing, ways of locating and accessing in the space provided by the internet. On the whole, the research data reveal the importance of working with hypertext during classes, starting from the previous knowledge students already have about navigating and exploring the internet oceans |
id |
PUC_SP-1_30a9279910e5179e76d1b7c6e43eff00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14597 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4207938D4Rissi, Gilse Cabrera2016-04-28T19:34:41Z2010-01-042009-10-15Rissi, Gilse Cabrera. Hipertexto e estratégias de leitura. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597This dissertation, inserted in the Reading, Writing and Portuguese Language Teaching research field, is based on studies of the text in the socio-cognitive-interactional perspective and has as its purpose to contribute with the teaching of reading in digital context. To develop this study, a research was conducted with public and private high school students, in order to identify the hyper-readers profile and their strategies to read hypertexts. The results show that there are many strategies present on the hypertext reading, and among these we highlight: the maintenance of the objective, the use of prediction, the activation of previous knowledge, the use of inferences etc. It was also possible to realize that hyper-readers use adequate strategies to read texts in digital contexts, thanks to the knowledge they have about the hypertextual writing, ways of locating and accessing in the space provided by the internet. On the whole, the research data reveal the importance of working with hypertext during classes, starting from the previous knowledge students already have about navigating and exploring the internet oceans Esta dissertação, inserida na linha de pesquisa Leitura, Escrita e Ensino de Língua Portuguesa, fundamenta-se em estudos do texto na perspectiva sociocognitivo-interacional e tem o propósito de contribuir para o ensino de leitura em contexto digital. Para o desenvolvimento do estudo, foi realizada uma pesquisa de campo com alunos de ensino médio de escolas da rede pública e privada, a fim de conhecer e identificar o perfil dos hiperleitores e as estratégias por eles utilizadas na leitura do hipertexto. Os resultados indicam que muitas são as estratégias requeridas na leitura do hipertexto, dentre as quais merecem destaque: a manutenção de objetivo, o uso de predição, a ativação de conhecimentos prévios, o uso de inferências etc. Observa-se também que os hiperleitores utilizam estratégias adequadas à leitura do texto em contexto digital, graças a conhecimentos que possuem sobre características da escrita hipertextual, formas de localização e acesso no espaço propiciado pela internet. De modo geral, os dados levantados na pesquisa apontam para a importância de se trabalhar o hipertexto em sala de aula, partindo do conhecimento adquirido, fora da escola, pelos alunos como navegadores e exploradores dos oceanos da internet Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30515/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaHipertextoEstratégiasInternetLeituraSistema hipertextoReadingInternetHypertextStrategiesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAHipertexto e estratégias de leiturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGilse Cabrera Rissi.pdf.txtGilse Cabrera Rissi.pdf.txtExtracted texttext/plain191807https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/3/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.txtf70f4dd8a0fa791d9f5784e2509b333bMD53ORIGINALGilse Cabrera Rissi.pdfapplication/pdf2128653https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/1/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdff5ff2f1a21d52b8de2fdaf791ed542c1MD51THUMBNAILGilse Cabrera Rissi.pdf.jpgGilse Cabrera Rissi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/2/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/145972022-04-27 21:58:34.68oai:repositorio.pucsp.br:handle/14597Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:58:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Hipertexto e estratégias de leitura |
title |
Hipertexto e estratégias de leitura |
spellingShingle |
Hipertexto e estratégias de leitura Rissi, Gilse Cabrera Hipertexto Estratégias Internet Leitura Sistema hipertexto Reading Internet Hypertext Strategies CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Hipertexto e estratégias de leitura |
title_full |
Hipertexto e estratégias de leitura |
title_fullStr |
Hipertexto e estratégias de leitura |
title_full_unstemmed |
Hipertexto e estratégias de leitura |
title_sort |
Hipertexto e estratégias de leitura |
author |
Rissi, Gilse Cabrera |
author_facet |
Rissi, Gilse Cabrera |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4207938D4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rissi, Gilse Cabrera |
contributor_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hipertexto Estratégias Internet Leitura Sistema hipertexto |
topic |
Hipertexto Estratégias Internet Leitura Sistema hipertexto Reading Internet Hypertext Strategies CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading Internet Hypertext Strategies |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This dissertation, inserted in the Reading, Writing and Portuguese Language Teaching research field, is based on studies of the text in the socio-cognitive-interactional perspective and has as its purpose to contribute with the teaching of reading in digital context. To develop this study, a research was conducted with public and private high school students, in order to identify the hyper-readers profile and their strategies to read hypertexts. The results show that there are many strategies present on the hypertext reading, and among these we highlight: the maintenance of the objective, the use of prediction, the activation of previous knowledge, the use of inferences etc. It was also possible to realize that hyper-readers use adequate strategies to read texts in digital contexts, thanks to the knowledge they have about the hypertextual writing, ways of locating and accessing in the space provided by the internet. On the whole, the research data reveal the importance of working with hypertext during classes, starting from the previous knowledge students already have about navigating and exploring the internet oceans |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-10-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-01-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rissi, Gilse Cabrera. Hipertexto e estratégias de leitura. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597 |
identifier_str_mv |
Rissi, Gilse Cabrera. Hipertexto e estratégias de leitura. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/3/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/1/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14597/2/Gilse%20Cabrera%20Rissi.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f70f4dd8a0fa791d9f5784e2509b333b f5ff2f1a21d52b8de2fdaf791ed542c1 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277808408526848 |