A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10842 |
Resumo: | This thesis analyzes the history of a school knowledge: the arithmetic in the Brazilian primary school. In specific, it discusses the transformations occurred with the teaching of the concept of number in the period 1890-1946. This temporal delimitation considers the time frame of the installation of school groups in Sao Paulo, going to the enactment of the Organic Law of Primary Education. The research takes as privileged sources the textbooks. The theoretical and methodological instrumental framework is rooted in cultural studies, in particular, in the field of History of School Subjects, described by André Chervel. The results of the study point to the changes with the arithmetic of primary education, and with the teaching of the concept of number, from the influences of Psychology in Education |
id |
PUC_SP-1_31447e782700835f5875c1763b199f3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10842 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4753726D3#DadosPessoaisCosta, David Antonio da2016-04-27T16:57:02Z2010-12-022010-06-18Costa, David Antonio da. A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946. 2010. 279 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10842This thesis analyzes the history of a school knowledge: the arithmetic in the Brazilian primary school. In specific, it discusses the transformations occurred with the teaching of the concept of number in the period 1890-1946. This temporal delimitation considers the time frame of the installation of school groups in Sao Paulo, going to the enactment of the Organic Law of Primary Education. The research takes as privileged sources the textbooks. The theoretical and methodological instrumental framework is rooted in cultural studies, in particular, in the field of History of School Subjects, described by André Chervel. The results of the study point to the changes with the arithmetic of primary education, and with the teaching of the concept of number, from the influences of Psychology in EducationEsta tese analisa a trajetória de um saber escolar: a Aritmética no curso primário brasileiro. Em específico, trata das transformações ocorridas com o ensino do conceito de número no período 1890-1946. Essa delimitação temporal considera o marco da instalação dos grupos escolares em São Paulo, indo à promulgação da Lei Orgânica do Ensino Primário. A investigação toma como fontes privilegiadas de pesquisa os livros didáticos. O instrumental teórico-metodológico utilizado tem origem nos estudos culturais, em particular, no campo da História das Disciplinas Escolares, inaugurado por André Chervel. Os resultados do trabalho apontam para as transformações ocorridas com a aritmética do ensino primário, e com o ensino do conceito de número, a partir das influências da Psicologia na EducaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23735/David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEnsino primárioLivro didáticoAritméticaEducação matemáticaElementary educationTextbookArithmeticsMathematics educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDavid Antonio da Costa.pdf.txtDavid Antonio da Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain600421https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10842/3/David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.txtadc0d985faab076bbd50657ed062b4e1MD53ORIGINALDavid Antonio da Costa.pdfapplication/pdf2686779https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10842/1/David%20Antonio%20da%20Costa.pdfbbee7a009c55b69262b352babe87e6eeMD51THUMBNAILDavid Antonio da Costa.pdf.jpgDavid Antonio da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3695https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10842/2/David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.jpgb251707fa090a14f1834c7c26ebd300cMD52handle/108422022-04-28 06:39:17.288oai:repositorio.pucsp.br:handle/10842Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:39:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 |
title |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 |
spellingShingle |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 Costa, David Antonio da Ensino primário Livro didático Aritmética Educação matemática Elementary education Textbook Arithmetics Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 |
title_full |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 |
title_fullStr |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 |
title_full_unstemmed |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 |
title_sort |
A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946 |
author |
Costa, David Antonio da |
author_facet |
Costa, David Antonio da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4753726D3#DadosPessoais |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, David Antonio da |
contributor_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino primário Livro didático Aritmética Educação matemática |
topic |
Ensino primário Livro didático Aritmética Educação matemática Elementary education Textbook Arithmetics Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Elementary education Textbook Arithmetics Mathematics education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This thesis analyzes the history of a school knowledge: the arithmetic in the Brazilian primary school. In specific, it discusses the transformations occurred with the teaching of the concept of number in the period 1890-1946. This temporal delimitation considers the time frame of the installation of school groups in Sao Paulo, going to the enactment of the Organic Law of Primary Education. The research takes as privileged sources the textbooks. The theoretical and methodological instrumental framework is rooted in cultural studies, in particular, in the field of History of School Subjects, described by André Chervel. The results of the study point to the changes with the arithmetic of primary education, and with the teaching of the concept of number, from the influences of Psychology in Education |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-12-02 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-06-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, David Antonio da. A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946. 2010. 279 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10842 |
identifier_str_mv |
Costa, David Antonio da. A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946. 2010. 279 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10842/3/David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10842/1/David%20Antonio%20da%20Costa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10842/2/David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
adc0d985faab076bbd50657ed062b4e1 bbee7a009c55b69262b352babe87e6ee b251707fa090a14f1834c7c26ebd300c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1825059050555965440 |