A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754
Resumo: Supported by literature, this study aims to characterize the role of shelter for children and adolescents in the Brazilian reality, identifying the views of children and adolescents in the present legal documents in Brazil, and define the role of educator, as part of the team while working into a shelter for children and adolescents. It is organized into three chapters dealing respectively with the concept of shelter in an overview of social history, considering the importance of its creation and its existence in today's society, having regard to the Statute of Children and Adolescents (ECA / 1990) and its provisions on the operation and maintenance of shelters, the social history of the Child, which retrieves the historical aspects of the process of social constitution of the concept of the child, addressing conceptions of childhood in every historical and political moment in Western society, from the Middle Ages to the present day, and the role of the teacher in his work in shelters, considering the relationship between care and education and the role of professional education in the context of the multidisciplinary team required for shelter, as an institution of guard, but above all, child's educational institution. It is recommended that further work on this research, the aim of the broader definition of the role of the teacher in this context
id PUC_SP-1_31971ce4707385c8d86732c427e10052
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28754
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carlini, Alda LuizaSiqueira, Flávia Fernanda Schaefer2022-10-11T11:48:20Z2022-10-11T11:48:20Z2011-11-23Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer. A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754Supported by literature, this study aims to characterize the role of shelter for children and adolescents in the Brazilian reality, identifying the views of children and adolescents in the present legal documents in Brazil, and define the role of educator, as part of the team while working into a shelter for children and adolescents. It is organized into three chapters dealing respectively with the concept of shelter in an overview of social history, considering the importance of its creation and its existence in today's society, having regard to the Statute of Children and Adolescents (ECA / 1990) and its provisions on the operation and maintenance of shelters, the social history of the Child, which retrieves the historical aspects of the process of social constitution of the concept of the child, addressing conceptions of childhood in every historical and political moment in Western society, from the Middle Ages to the present day, and the role of the teacher in his work in shelters, considering the relationship between care and education and the role of professional education in the context of the multidisciplinary team required for shelter, as an institution of guard, but above all, child's educational institution. It is recommended that further work on this research, the aim of the broader definition of the role of the teacher in this contextApoiado em pesquisa bibliográfica, este estudo objetiva caracterizar o papel do abrigo para crianças e adolescentes na realidade brasileira; identificar as concepções de criança e adolescente presentes nos documentos legais, no Brasil; e definir o papel do educador, como componente da equipe multiprofissional que atua em abrigo para crianças e adolescentes. Está organizado em três capítulos que abordam, respectivamente, o conceito de abrigo, em um panorama geral de sua história social, considerando a importância de sua criação e de sua existência na sociedade atual, tendo em conta o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA/1990) e suas determinações sobre o funcionamento e a manutenção dos abrigos; a história Social da Criança, que recupera aspectos históricos do processo de constituição social do conceito de criança, abordando as concepções de infância em cada momento histórico e político da sociedade ocidental, desde a Idade Média até os dias atuais; e o papel do pedagogo em sua atuação em abrigos, considerando a relação entre cuidar e educar e o papel do profissional de educação no contexto da equipe multiprofissional requerida pelo abrigo, como instituição de guarda, mas acima de tudo, instituição educadora da criança. Recomenda-se o aprofundamento desta investigação, no intuito da definição mais ampla do papel do pedagogo neste contextoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAbrigoCrianças e adolescentes abrigadosPapel do pedagogo em abrigosShelterSheltered children and adolescentsThe role of educator in sheltersA relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdfapplication/pdf373190https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/1/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf5287c9efcf921ae786f0cfc3bdcc36a1MD51TEXTFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.txtFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain70910https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/2/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.txta473e521ccfabc12b4182a1f3679cfbcMD52THUMBNAILFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.jpgFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1237https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/3/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.jpgaf30b16fac103c7163091bee231280dfMD53handle/287542022-10-12 01:04:07.667oai:repositorio.pucsp.br:handle/28754Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
title A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
spellingShingle A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Abrigo
Crianças e adolescentes abrigados
Papel do pedagogo em abrigos
Shelter
Sheltered children and adolescents
The role of educator in shelters
title_short A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
title_full A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
title_fullStr A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
title_full_unstemmed A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
title_sort A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
author Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer
author_facet Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.contributor.author.fl_str_mv Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer
contributor_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Abrigo
Crianças e adolescentes abrigados
Papel do pedagogo em abrigos
Shelter
Sheltered children and adolescents
The role of educator in shelters
dc.subject.por.fl_str_mv Abrigo
Crianças e adolescentes abrigados
Papel do pedagogo em abrigos
dc.subject.eng.fl_str_mv Shelter
Sheltered children and adolescents
The role of educator in shelters
description Supported by literature, this study aims to characterize the role of shelter for children and adolescents in the Brazilian reality, identifying the views of children and adolescents in the present legal documents in Brazil, and define the role of educator, as part of the team while working into a shelter for children and adolescents. It is organized into three chapters dealing respectively with the concept of shelter in an overview of social history, considering the importance of its creation and its existence in today's society, having regard to the Statute of Children and Adolescents (ECA / 1990) and its provisions on the operation and maintenance of shelters, the social history of the Child, which retrieves the historical aspects of the process of social constitution of the concept of the child, addressing conceptions of childhood in every historical and political moment in Western society, from the Middle Ages to the present day, and the role of the teacher in his work in shelters, considering the relationship between care and education and the role of professional education in the context of the multidisciplinary team required for shelter, as an institution of guard, but above all, child's educational institution. It is recommended that further work on this research, the aim of the broader definition of the role of the teacher in this context
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-11-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:20Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer. A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754
identifier_str_mv Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer. A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/1/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/2/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/3/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5287c9efcf921ae786f0cfc3bdcc36a1
a473e521ccfabc12b4182a1f3679cfbc
af30b16fac103c7163091bee231280df
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277984679395328