A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754 |
Resumo: | Supported by literature, this study aims to characterize the role of shelter for children and adolescents in the Brazilian reality, identifying the views of children and adolescents in the present legal documents in Brazil, and define the role of educator, as part of the team while working into a shelter for children and adolescents. It is organized into three chapters dealing respectively with the concept of shelter in an overview of social history, considering the importance of its creation and its existence in today's society, having regard to the Statute of Children and Adolescents (ECA / 1990) and its provisions on the operation and maintenance of shelters, the social history of the Child, which retrieves the historical aspects of the process of social constitution of the concept of the child, addressing conceptions of childhood in every historical and political moment in Western society, from the Middle Ages to the present day, and the role of the teacher in his work in shelters, considering the relationship between care and education and the role of professional education in the context of the multidisciplinary team required for shelter, as an institution of guard, but above all, child's educational institution. It is recommended that further work on this research, the aim of the broader definition of the role of the teacher in this context |
id |
PUC_SP-1_31971ce4707385c8d86732c427e10052 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28754 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Carlini, Alda LuizaSiqueira, Flávia Fernanda Schaefer2022-10-11T11:48:20Z2022-10-11T11:48:20Z2011-11-23Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer. A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754Supported by literature, this study aims to characterize the role of shelter for children and adolescents in the Brazilian reality, identifying the views of children and adolescents in the present legal documents in Brazil, and define the role of educator, as part of the team while working into a shelter for children and adolescents. It is organized into three chapters dealing respectively with the concept of shelter in an overview of social history, considering the importance of its creation and its existence in today's society, having regard to the Statute of Children and Adolescents (ECA / 1990) and its provisions on the operation and maintenance of shelters, the social history of the Child, which retrieves the historical aspects of the process of social constitution of the concept of the child, addressing conceptions of childhood in every historical and political moment in Western society, from the Middle Ages to the present day, and the role of the teacher in his work in shelters, considering the relationship between care and education and the role of professional education in the context of the multidisciplinary team required for shelter, as an institution of guard, but above all, child's educational institution. It is recommended that further work on this research, the aim of the broader definition of the role of the teacher in this contextApoiado em pesquisa bibliográfica, este estudo objetiva caracterizar o papel do abrigo para crianças e adolescentes na realidade brasileira; identificar as concepções de criança e adolescente presentes nos documentos legais, no Brasil; e definir o papel do educador, como componente da equipe multiprofissional que atua em abrigo para crianças e adolescentes. Está organizado em três capítulos que abordam, respectivamente, o conceito de abrigo, em um panorama geral de sua história social, considerando a importância de sua criação e de sua existência na sociedade atual, tendo em conta o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA/1990) e suas determinações sobre o funcionamento e a manutenção dos abrigos; a história Social da Criança, que recupera aspectos históricos do processo de constituição social do conceito de criança, abordando as concepções de infância em cada momento histórico e político da sociedade ocidental, desde a Idade Média até os dias atuais; e o papel do pedagogo em sua atuação em abrigos, considerando a relação entre cuidar e educar e o papel do profissional de educação no contexto da equipe multiprofissional requerida pelo abrigo, como instituição de guarda, mas acima de tudo, instituição educadora da criança. Recomenda-se o aprofundamento desta investigação, no intuito da definição mais ampla do papel do pedagogo neste contextoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAbrigoCrianças e adolescentes abrigadosPapel do pedagogo em abrigosShelterSheltered children and adolescentsThe role of educator in sheltersA relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdfapplication/pdf373190https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/1/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf5287c9efcf921ae786f0cfc3bdcc36a1MD51TEXTFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.txtFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain70910https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/2/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.txta473e521ccfabc12b4182a1f3679cfbcMD52THUMBNAILFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.jpgFlávia Fernanda Schaefer Siqueira - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1237https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/3/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.jpgaf30b16fac103c7163091bee231280dfMD53handle/287542022-10-12 01:04:07.667oai:repositorio.pucsp.br:handle/28754Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? |
title |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? |
spellingShingle |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Abrigo Crianças e adolescentes abrigados Papel do pedagogo em abrigos Shelter Sheltered children and adolescents The role of educator in shelters |
title_short |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? |
title_full |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? |
title_fullStr |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? |
title_full_unstemmed |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? |
title_sort |
A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição? |
author |
Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer |
author_facet |
Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer |
contributor_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Abrigo Crianças e adolescentes abrigados Papel do pedagogo em abrigos Shelter Sheltered children and adolescents The role of educator in shelters |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abrigo Crianças e adolescentes abrigados Papel do pedagogo em abrigos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Shelter Sheltered children and adolescents The role of educator in shelters |
description |
Supported by literature, this study aims to characterize the role of shelter for children and adolescents in the Brazilian reality, identifying the views of children and adolescents in the present legal documents in Brazil, and define the role of educator, as part of the team while working into a shelter for children and adolescents. It is organized into three chapters dealing respectively with the concept of shelter in an overview of social history, considering the importance of its creation and its existence in today's society, having regard to the Statute of Children and Adolescents (ECA / 1990) and its provisions on the operation and maintenance of shelters, the social history of the Child, which retrieves the historical aspects of the process of social constitution of the concept of the child, addressing conceptions of childhood in every historical and political moment in Western society, from the Middle Ages to the present day, and the role of the teacher in his work in shelters, considering the relationship between care and education and the role of professional education in the context of the multidisciplinary team required for shelter, as an institution of guard, but above all, child's educational institution. It is recommended that further work on this research, the aim of the broader definition of the role of the teacher in this context |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-11-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:20Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer. A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754 |
identifier_str_mv |
Siqueira, Flávia Fernanda Schaefer. A relação contemporânea entre o pedagogo, as crianças e os adolescentes nos abrigos brasileiros: qual o papel do pedagogo nessa Instituição?. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28754 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/1/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/2/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28754/3/Fl%c3%a1via%20Fernanda%20Schaefer%20Siqueira%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5287c9efcf921ae786f0cfc3bdcc36a1 a473e521ccfabc12b4182a1f3679cfbc af30b16fac103c7163091bee231280df |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277984679395328 |