O monstro do medo e a leitura na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14264 |
Resumo: | Through studies for understanding what comes to text today, we conducted reading activities and quizzes goals among elementary school students of a public school in Sao Paulo in order to discover how important is reading in school, and what unleashes the numbers registered by the Education Department of the State of São Paulo as the low efficiency of competence reading of these students in the year 2011. By agreeing to authors who see reading as an interaction between author, text and reader, we want to know what kind of relationship exists between these students and the texts proposed by the Portuguese teachers in the classrooms. If found, through research conducted by the Education Department, the student presents difficulties in their reading competence, we do not find out why the school has been developing, with competence, its teaching strategies to achieve a pleasant and proficient reading. And we get the rhetoric, the art of arguing, the art of persuasion through discourse, to evidence the presence of fear in reading activities conducted in the classroom as an inhibitor of the process of learning to read in school |
id |
PUC_SP-1_344c66fdd651ac93664930068e7b40b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14264 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ferreira, Luiz Antoniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4385494Z7Farias, Sandra Maria Barbosa2016-04-28T19:33:41Z2013-07-302013-06-05Farias, Sandra Maria Barbosa. O monstro do medo e a leitura na escola. 2013. 126 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14264Through studies for understanding what comes to text today, we conducted reading activities and quizzes goals among elementary school students of a public school in Sao Paulo in order to discover how important is reading in school, and what unleashes the numbers registered by the Education Department of the State of São Paulo as the low efficiency of competence reading of these students in the year 2011. By agreeing to authors who see reading as an interaction between author, text and reader, we want to know what kind of relationship exists between these students and the texts proposed by the Portuguese teachers in the classrooms. If found, through research conducted by the Education Department, the student presents difficulties in their reading competence, we do not find out why the school has been developing, with competence, its teaching strategies to achieve a pleasant and proficient reading. And we get the rhetoric, the art of arguing, the art of persuasion through discourse, to evidence the presence of fear in reading activities conducted in the classroom as an inhibitor of the process of learning to read in schoolPor meio de estudos realizados para a compreensão do que vem a ser texto hoje, realizamos atividades de leitura e questionários objetivos entre alunos do Ensino Fundamental II de uma escola pública estadual da grande São Paulo para descobrirmos que importância tem a leitura na escola, e se existe algum tipo de mal que desencadeie os números registrados pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo quanto ao baixo rendimento da competência leitoras desses alunos no ano letivo de 2011. Ao concordar com autores que veem a leitura como uma interação entre autor, texto e leitor; queremos saber que tipo de relação existe entre esses alunos e os textos propostos por seus professores de Língua Portuguesa em sala de aula. Se constatado, por meio de pesquisa realizada pela Secretaria de Educação, que o aluno apresenta dificuldades em sua competência leitora, queremos descobrir por que a escola não vem desenvolvendo, com competência, seu papel de ensinar as estratégias para a realização de uma leitura prazerosa e proficiente. Para tanto, fomos buscar na retórica, arte de argumentar, arte de persuadir pelo discurso, indícios que comprovem o medo nas atividades de leitura realizadas em sala de aula como inibidor do processo de aprendizagem da leitura na escola, visto ser uma paixão que perturba e traz desgosto, preocupação com um mal eminente, danoso ou penosoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29597/Sandra%20Maria%20Barbosa%20Farias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaMedoRetóricaLeituraEscolaFearRhetoricReadingSchoolCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO monstro do medo e a leitura na escolainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSandra Maria Barbosa Farias.pdf.txtSandra Maria Barbosa Farias.pdf.txtExtracted texttext/plain245658https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14264/3/Sandra%20Maria%20Barbosa%20Farias.pdf.txtf3832e621817a2b2f1b28e529dc7f152MD53ORIGINALSandra Maria Barbosa Farias.pdfapplication/pdf1958904https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14264/1/Sandra%20Maria%20Barbosa%20Farias.pdfd225ed35d2dffa06c990089745652010MD51THUMBNAILSandra Maria Barbosa Farias.pdf.jpgSandra Maria Barbosa Farias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14264/2/Sandra%20Maria%20Barbosa%20Farias.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/142642022-04-27 21:32:04.393oai:repositorio.pucsp.br:handle/14264Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:32:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O monstro do medo e a leitura na escola |
title |
O monstro do medo e a leitura na escola |
spellingShingle |
O monstro do medo e a leitura na escola Farias, Sandra Maria Barbosa Medo Retórica Leitura Escola Fear Rhetoric Reading School CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O monstro do medo e a leitura na escola |
title_full |
O monstro do medo e a leitura na escola |
title_fullStr |
O monstro do medo e a leitura na escola |
title_full_unstemmed |
O monstro do medo e a leitura na escola |
title_sort |
O monstro do medo e a leitura na escola |
author |
Farias, Sandra Maria Barbosa |
author_facet |
Farias, Sandra Maria Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferreira, Luiz Antonio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4385494Z7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Sandra Maria Barbosa |
contributor_str_mv |
Ferreira, Luiz Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Medo Retórica Leitura Escola |
topic |
Medo Retórica Leitura Escola Fear Rhetoric Reading School CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Fear Rhetoric Reading School |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
Through studies for understanding what comes to text today, we conducted reading activities and quizzes goals among elementary school students of a public school in Sao Paulo in order to discover how important is reading in school, and what unleashes the numbers registered by the Education Department of the State of São Paulo as the low efficiency of competence reading of these students in the year 2011. By agreeing to authors who see reading as an interaction between author, text and reader, we want to know what kind of relationship exists between these students and the texts proposed by the Portuguese teachers in the classrooms. If found, through research conducted by the Education Department, the student presents difficulties in their reading competence, we do not find out why the school has been developing, with competence, its teaching strategies to achieve a pleasant and proficient reading. And we get the rhetoric, the art of arguing, the art of persuasion through discourse, to evidence the presence of fear in reading activities conducted in the classroom as an inhibitor of the process of learning to read in school |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-30 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-06-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:33:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Farias, Sandra Maria Barbosa. O monstro do medo e a leitura na escola. 2013. 126 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14264 |
identifier_str_mv |
Farias, Sandra Maria Barbosa. O monstro do medo e a leitura na escola. 2013. 126 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14264/3/Sandra%20Maria%20Barbosa%20Farias.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14264/1/Sandra%20Maria%20Barbosa%20Farias.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14264/2/Sandra%20Maria%20Barbosa%20Farias.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f3832e621817a2b2f1b28e529dc7f152 d225ed35d2dffa06c990089745652010 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277858532556800 |