Arte em libras: contribuições para a comunidade surda
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28640 |
Resumo: | OBJECTIVE: Understand the efficiency of the use of Libras’s Arts on the development of the deaf people, either cognitive as psicologically, in order to, finally, sugest a real way of inclusion of that population in society and the possibility of management of it own lives and culture. METHOD: interviews with 4 artists that participates at the Slam do Corpo has been done beside bibliographical researches on the history of the Deaf Community and about Art. RESULTS: Art is a way of inclusion because it helps in de construction of a place of expression that allows the empowerment of the Community, knowledge transmission, and fight against oppression. CONCLUSION: It’s necessary to emphasize the learning about the power of arts communication. It’s becomes much more then just a hobby or something merely pretty to see, turning into a live sphere of transmission of knowledge, signification, building bondings, paths and possibilities such as happens in the Slam do Corpo. It is necessary to respect and learn with art and respect and learn with deaf people, when we understand that it is the Community that builded this space where the self-esteem increases and transmssion of knowledge, something that the listening Society did not know how to build for the deaf people. |
id |
PUC_SP-1_38cf98e0669a0df4c61306eb39ec3a54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28640 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Moura, Maria Cecilia deAjzenberg, Paula Turra2022-10-11T11:43:55Z2022-10-11T11:43:55Z2019-11-29Ajzenberg, Paula Turra. Arte em libras: contribuições para a comunidade surda. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28640OBJECTIVE: Understand the efficiency of the use of Libras’s Arts on the development of the deaf people, either cognitive as psicologically, in order to, finally, sugest a real way of inclusion of that population in society and the possibility of management of it own lives and culture. METHOD: interviews with 4 artists that participates at the Slam do Corpo has been done beside bibliographical researches on the history of the Deaf Community and about Art. RESULTS: Art is a way of inclusion because it helps in de construction of a place of expression that allows the empowerment of the Community, knowledge transmission, and fight against oppression. CONCLUSION: It’s necessary to emphasize the learning about the power of arts communication. It’s becomes much more then just a hobby or something merely pretty to see, turning into a live sphere of transmission of knowledge, signification, building bondings, paths and possibilities such as happens in the Slam do Corpo. It is necessary to respect and learn with art and respect and learn with deaf people, when we understand that it is the Community that builded this space where the self-esteem increases and transmssion of knowledge, something that the listening Society did not know how to build for the deaf people.OBJETIVO: Compreender a eficiência do uso da arte em Libras no desenvolvimento da pessoa surda como sujeito, tanto cognitiva como psiquicamente, para poder, enfim, sugerir uma forma de real inclusão dessa população na sociedade e possibilidade do controle delas mesmas sobre sua vida e cultura. MÉTODO: foram realizadas entrevistas com 4 artistas participantes da batalha de poesia “Slam do Corpo”, além de pesquisas bibliográficas a respeito da história da comunidade surda e sobre Arte. RESULTADOS: a arte é uma ferramenta de inclusão através da construção de um espaço de expressão que permite o empoderamento da comunidade, troca de conhecimentos, luta contra a opressão. CONCLUSÃO: Deve-se enfatizar o aprendizado relativo à tamanha força e potência de comunicação que a Arte possui, se tornando muito mais do que apenas um hobby ou algo bonito de se ver, e sim uma esfera viva de troca de conhecimentos, significações, construção de laços, caminhos e possibilidades, como acontece no Slam do Corpo. É preciso respeitar e aprender com a Arte e é preciso respeitar e aprender com os surdos, já que foi a própria comunidade que construiu esse espaço de elevação de autoestima e troca de saberes, algo que a sociedade ouvinte não soube como construirporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em FonoaudiologiaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIALibrasArteComunidade surdaInclusãoLibrasArtDeaf communityInclusionArte em libras: contribuições para a comunidade surdainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPaula Turra Ajzenberg - TCC.pdfapplication/pdf743785https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28640/1/Paula%20Turra%20Ajzenberg%20-%20TCC.pdf861029b4b1266807dd814faedcfb1adeMD51TEXTPaula Turra Ajzenberg - TCC.pdf.txtPaula Turra Ajzenberg - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain39099https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28640/2/Paula%20Turra%20Ajzenberg%20-%20TCC.pdf.txtaf19726f4e4d0ea27d545419caf5783aMD52THUMBNAILPaula Turra Ajzenberg - TCC.pdf.jpgPaula Turra Ajzenberg - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1220https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28640/3/Paula%20Turra%20Ajzenberg%20-%20TCC.pdf.jpg3b289d676b20e3d772087ea184e2b324MD53handle/286402022-10-12 01:02:40.018oai:repositorio.pucsp.br:handle/28640Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:02:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda |
title |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda |
spellingShingle |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda Ajzenberg, Paula Turra CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Libras Arte Comunidade surda Inclusão Libras Art Deaf community Inclusion |
title_short |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda |
title_full |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda |
title_fullStr |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda |
title_full_unstemmed |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda |
title_sort |
Arte em libras: contribuições para a comunidade surda |
author |
Ajzenberg, Paula Turra |
author_facet |
Ajzenberg, Paula Turra |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Moura, Maria Cecilia de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ajzenberg, Paula Turra |
contributor_str_mv |
Moura, Maria Cecilia de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Libras Arte Comunidade surda Inclusão Libras Art Deaf community Inclusion |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Libras Arte Comunidade surda Inclusão |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Libras Art Deaf community Inclusion |
description |
OBJECTIVE: Understand the efficiency of the use of Libras’s Arts on the development of the deaf people, either cognitive as psicologically, in order to, finally, sugest a real way of inclusion of that population in society and the possibility of management of it own lives and culture. METHOD: interviews with 4 artists that participates at the Slam do Corpo has been done beside bibliographical researches on the history of the Deaf Community and about Art. RESULTS: Art is a way of inclusion because it helps in de construction of a place of expression that allows the empowerment of the Community, knowledge transmission, and fight against oppression. CONCLUSION: It’s necessary to emphasize the learning about the power of arts communication. It’s becomes much more then just a hobby or something merely pretty to see, turning into a live sphere of transmission of knowledge, signification, building bondings, paths and possibilities such as happens in the Slam do Corpo. It is necessary to respect and learn with art and respect and learn with deaf people, when we understand that it is the Community that builded this space where the self-esteem increases and transmssion of knowledge, something that the listening Society did not know how to build for the deaf people. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-11-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-11T11:43:55Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-11T11:43:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ajzenberg, Paula Turra. Arte em libras: contribuições para a comunidade surda. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28640 |
identifier_str_mv |
Ajzenberg, Paula Turra. Arte em libras: contribuições para a comunidade surda. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28640 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Fonoaudiologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28640/1/Paula%20Turra%20Ajzenberg%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28640/2/Paula%20Turra%20Ajzenberg%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28640/3/Paula%20Turra%20Ajzenberg%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
861029b4b1266807dd814faedcfb1ade af19726f4e4d0ea27d545419caf5783a 3b289d676b20e3d772087ea184e2b324 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277850599030784 |