A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calil, Simone Dalla Barba Walckoff
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16528
Resumo: This phenomenological study investigated three psychoeducational practices which were developed and utilised in an interventionist research work conducted in a community by PUC-SP s ECOFAM (Research Team in Educational Practice and Psychoeducational Attention to Families, Schools and Communities, Postgraduate Programme in Educational Psychology, Catholic University of Sao Paulo). The author carried out an analysis of the procedures adopted between 2004 and 2006. Her aim was to understand how the psychoeducational practices were put into effect and what contributions they made to their participants. This was done in the light of their ability to prompt action, as seen in terms of Hannah Arendt s work. The analysis was based on hermeneutics and on the ideas proposed by Arendt. It suggests that there is a need to relativise thought in what concerns the aim of an intervention in a community, this aim being, according to Arendt, the beginnning of a new movement. It also identifies several aspects related to the issue of action, such as volition, judgement, power, plurality, and conditioning. It thus highlights the importance of the fact that an intervention should take on board these different aspects as a way of increasing its effectiveness
id PUC_SP-1_397caa87ac62e57718d293c90fa5ec33
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16528
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Szymanski, HeloisaCalil, Simone Dalla Barba Walckoff2016-04-28T20:57:56Z2009-06-302009-05-06Calil, Simone Dalla Barba Walckoff. A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva. 2009. 136 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16528This phenomenological study investigated three psychoeducational practices which were developed and utilised in an interventionist research work conducted in a community by PUC-SP s ECOFAM (Research Team in Educational Practice and Psychoeducational Attention to Families, Schools and Communities, Postgraduate Programme in Educational Psychology, Catholic University of Sao Paulo). The author carried out an analysis of the procedures adopted between 2004 and 2006. Her aim was to understand how the psychoeducational practices were put into effect and what contributions they made to their participants. This was done in the light of their ability to prompt action, as seen in terms of Hannah Arendt s work. The analysis was based on hermeneutics and on the ideas proposed by Arendt. It suggests that there is a need to relativise thought in what concerns the aim of an intervention in a community, this aim being, according to Arendt, the beginnning of a new movement. It also identifies several aspects related to the issue of action, such as volition, judgement, power, plurality, and conditioning. It thus highlights the importance of the fact that an intervention should take on board these different aspects as a way of increasing its effectivenessO presente estudo fenomenológico investigou três práticas psicoeducativas elaboradas e utilizadas em pesquisas interventivas realizadas em uma mesma comunidade pelo Grupo de Pesquisa em Práticas Educativas e Atenção Psicoeducacional à Família, Escola e Comunidade (Ecofam), do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Educação da PUC/SP. Foram feitas leituras dos relatos dos procedimentos utilizados nos anos de 2004 a 2006, buscando compreender como as práticas se apresentavam e o que possibilitaram para os que delas participaram, tendo como pano de fundo a interrogação a respeito da possibilidade de convocação para a ação, vistas a partir do pensamento de Hannah Arendt. A análise dos relatos, que teve como base a hermenêutica e as reflexões trazidas por Hannah Arendt, sugere a necessidade de uma relativização do pensamento, concernente ao fim último das intervenções realizadas na comunidade, qual seja a ação, compreendida, segundo Arendt, como a iniciação de um novo movimento. Os relatos apontam ainda a presença de vários aspectos vinculados à questão da ação, para além da reflexão, como a vontade, o juízo, o poder, a pluralidade, os condicionamentos, entre outros. Tais questões assinalam a importância da atenção das intervenções para uma abertura diante das facetas que envolvem a ação, ampliando assim as possibilidades das intervenções realizadasConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32740/Simone%20Dalla%20Barba%20Walckoff%20Calil.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaAçãoReflexãoPesquisa interventivaGrupo de Pesquisa em Praticas Educativas e Atencao Psicoeducacional a Familia, Escola e ComunidadeEducadoresPesquisa-acaoActionReflectionResearch interventionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALA questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventivainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSimone Dalla Barba Walckoff Calil.pdf.txtSimone Dalla Barba Walckoff Calil.pdf.txtExtracted texttext/plain223809https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16528/3/Simone%20Dalla%20Barba%20Walckoff%20Calil.pdf.txt788ace230797b7601e8140c0c231b4fcMD53ORIGINALSimone Dalla Barba Walckoff Calil.pdfapplication/pdf706937https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16528/1/Simone%20Dalla%20Barba%20Walckoff%20Calil.pdf6177d6da0c55e67f4afff897e3f75965MD51THUMBNAILSimone Dalla Barba Walckoff Calil.pdf.jpgSimone Dalla Barba Walckoff Calil.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3167https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16528/2/Simone%20Dalla%20Barba%20Walckoff%20Calil.pdf.jpg8a53ce4a5f687e322d809f5d501a7abdMD52handle/165282022-04-27 16:22:38.249oai:repositorio.pucsp.br:handle/16528Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:22:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
title A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
spellingShingle A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
Calil, Simone Dalla Barba Walckoff
Ação
Reflexão
Pesquisa interventiva
Grupo de Pesquisa em Praticas Educativas e Atencao Psicoeducacional a Familia, Escola e Comunidade
Educadores
Pesquisa-acao
Action
Reflection
Research intervention
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
title_full A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
title_fullStr A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
title_full_unstemmed A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
title_sort A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva
author Calil, Simone Dalla Barba Walckoff
author_facet Calil, Simone Dalla Barba Walckoff
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Szymanski, Heloisa
dc.contributor.author.fl_str_mv Calil, Simone Dalla Barba Walckoff
contributor_str_mv Szymanski, Heloisa
dc.subject.por.fl_str_mv Ação
Reflexão
Pesquisa interventiva
Grupo de Pesquisa em Praticas Educativas e Atencao Psicoeducacional a Familia, Escola e Comunidade
Educadores
Pesquisa-acao
topic Ação
Reflexão
Pesquisa interventiva
Grupo de Pesquisa em Praticas Educativas e Atencao Psicoeducacional a Familia, Escola e Comunidade
Educadores
Pesquisa-acao
Action
Reflection
Research intervention
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Action
Reflection
Research intervention
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This phenomenological study investigated three psychoeducational practices which were developed and utilised in an interventionist research work conducted in a community by PUC-SP s ECOFAM (Research Team in Educational Practice and Psychoeducational Attention to Families, Schools and Communities, Postgraduate Programme in Educational Psychology, Catholic University of Sao Paulo). The author carried out an analysis of the procedures adopted between 2004 and 2006. Her aim was to understand how the psychoeducational practices were put into effect and what contributions they made to their participants. This was done in the light of their ability to prompt action, as seen in terms of Hannah Arendt s work. The analysis was based on hermeneutics and on the ideas proposed by Arendt. It suggests that there is a need to relativise thought in what concerns the aim of an intervention in a community, this aim being, according to Arendt, the beginnning of a new movement. It also identifies several aspects related to the issue of action, such as volition, judgement, power, plurality, and conditioning. It thus highlights the importance of the fact that an intervention should take on board these different aspects as a way of increasing its effectiveness
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-30
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-05-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:57:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Calil, Simone Dalla Barba Walckoff. A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva. 2009. 136 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16528
identifier_str_mv Calil, Simone Dalla Barba Walckoff. A questão da reflexão e da ação nas práticas psicoeducativas na pesquisa interventiva. 2009. 136 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16528
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16528/3/Simone%20Dalla%20Barba%20Walckoff%20Calil.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16528/1/Simone%20Dalla%20Barba%20Walckoff%20Calil.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16528/2/Simone%20Dalla%20Barba%20Walckoff%20Calil.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 788ace230797b7601e8140c0c231b4fc
6177d6da0c55e67f4afff897e3f75965
8a53ce4a5f687e322d809f5d501a7abd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277949518544896