From references to the possibilities of education through research: the problematization of theories and practices in the process of teacher formation
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Data de Publicação: | 2020 |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8034 |
Resumo: | In the text we present theoretical reflections that point out the relevance of problematizing theories and practices as a necessary principle for teacher education. Based on a theoretical dialogue between Freirean Pedagogy, Research-Action and Educating through Research, our goal is to understand how Educating through Research dialogues with these references. In Freire and Educar pela Pesquisa, ideas are shared, such as: the importance of continuing education; the problematization and reflection of the practice; the approximation between theory and practice. Research-Action and Educating through Research value continued education, with active, problematic and reflective participation. Therefore, Educating through Research maintains proximity in its ideas with Freirean Pedagogy and Action-Research. |
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From references to the possibilities of education through research: the problematization of theories and practices in the process of teacher formationDas referências às possibilidades do educar pela pesquisa: a problematização de teorias e práticas no processo de formação de professorescontinuing education; action-research; reflection; educate through researchformação continuada; investigação-ação; reflexão; educar pela pesquisaIn the text we present theoretical reflections that point out the relevance of problematizing theories and practices as a necessary principle for teacher education. Based on a theoretical dialogue between Freirean Pedagogy, Research-Action and Educating through Research, our goal is to understand how Educating through Research dialogues with these references. In Freire and Educar pela Pesquisa, ideas are shared, such as: the importance of continuing education; the problematization and reflection of the practice; the approximation between theory and practice. Research-Action and Educating through Research value continued education, with active, problematic and reflective participation. Therefore, Educating through Research maintains proximity in its ideas with Freirean Pedagogy and Action-Research.No texto apresentamos reflexões teóricas que apontam a relevância da problematização de teorias e práticas como princípio necessário à formação docente. A partir de uma interlocução teórica entre a Pedagogia Freireana, a Investigação-Ação e o Educar pela Pesquisa, nosso objetivo é compreender de que forma o Educar pela Pesquisa dialoga com estes referenciais. Em Freire e no Educar pela Pesquisa são compartilhadas ideias como: a importância da formação continuada; da problematização e reflexão da prática; da aproximação entre teoria e prática. A Investigação-Ação e o Educar pela Pesquisa valorizam a formação continuada, com participação ativa, problematizadora e reflexiva. Portanto, o Educar pela Pesquisa mantém proximidade em suas ideias com a Pedagogia Freireana e a Investigação-Ação. Universidade Federal do ParáCAPESKierepka, Janice Silvana Novakowskida Costa Güllich, Roque IsmaelZanon, Lenir Basso2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/803410.18542/amazrecm.v16i37.8034Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 21-38Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 21-382317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8034/6687/*ref*/ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010./*ref*/ÁLVAREZ, Carmen; MAROTO, José Luis San Fabián. 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