Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886 |
Resumo: | This study was dedicated to a revision of the literature published in Brazil, in the period from 1999 to 2009, about the instruments used in order that been established the diagnosis of the Disorder of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). We look the protocols investigate which neuropsicológicos and scales of evaluation more used in order that the diagnosis been still established, as well as the possible differences between the predominances of the disorder as a result of the instrument of inquiry and, the personality's characteristics of the children considered hyperactive through the evaluations of projective tests, with intention of collaborating for the explanation of the diagnostic process. We check that there is a diversity of instruments of evaluation and that those bring differences in the predominance of the disorder. The tests neuropsicológicos, what examine the executive functions, appeared appropriate in the investigation of specific difficulties like selective attention, inhibitory control and flexibility and the projective tests pointed to characteristics of the psychological functioning of the children and adolescents with TDAH like feelings of anguish and difficulties in the processing of the emotions. These results point to the necessity of integration of the protocols of evaluation aiming at a global understanding of the patient with the disorder |
id |
PUC_SP-1_3c520e8eed4e19e7156c64a6a6ad6b73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/15886 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Araújo, Ceres Alves dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269275E9Amaral, Larissa Maria Garib do2016-04-28T20:40:12Z2010-01-132009-11-26Amaral, Larissa Maria Garib do. Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886This study was dedicated to a revision of the literature published in Brazil, in the period from 1999 to 2009, about the instruments used in order that been established the diagnosis of the Disorder of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). We look the protocols investigate which neuropsicológicos and scales of evaluation more used in order that the diagnosis been still established, as well as the possible differences between the predominances of the disorder as a result of the instrument of inquiry and, the personality's characteristics of the children considered hyperactive through the evaluations of projective tests, with intention of collaborating for the explanation of the diagnostic process. We check that there is a diversity of instruments of evaluation and that those bring differences in the predominance of the disorder. The tests neuropsicológicos, what examine the executive functions, appeared appropriate in the investigation of specific difficulties like selective attention, inhibitory control and flexibility and the projective tests pointed to characteristics of the psychological functioning of the children and adolescents with TDAH like feelings of anguish and difficulties in the processing of the emotions. These results point to the necessity of integration of the protocols of evaluation aiming at a global understanding of the patient with the disorderEste estudo se dedicou a uma revisão da literatura publicada no Brasil, no período de 1999 a 2009, acerca dos instrumentos utilizados para se estabelecer o diagnóstico do Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH). Buscamos investigar quais os protocolos neuropsicológicos e escalas de avaliação mais utilizadas para se estabelecer o diagnóstico, bem como as possíveis diferenças entre as prevalências do transtorno em decorrência do instrumento de pesquisa e ainda, as características de personalidade das crianças consideradas hiperativas por meio das avaliações de testes projetivos, com intuito de colaborar para o esclarecimento do processo diagnóstico. Verificamos que existe uma diversidade de instrumentos de avaliação e que esses acarretam diferenças na prevalência do transtorno. Os testes neuropsicológicos, que examinam as funções executivas, mostraram-se adequados na investigação de dificuldades específicas como atenção seletiva, controle inibitório e flexibilidade e os testes projetivos apontaram características do funcionamento psíquico das crianças e adolescentes com TDAH como sentimentos de angústia e dificuldades no processamento das emoções. Esses resultados apontam para a necessidade de integração dos protocolos de avaliação visando um entendimento global do paciente com o transtornoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32079/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaTranstorno de déficit de atenção e hiperatividadeDiagnóstico do TDAHCrianças hiperativasDisturbio do deficit de atencao com hiperatividadeAttention Deficit Hyperactivity DisorderDiagnosis of ADHDHyperactive children'sCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIACritérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literaturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.txtLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.txtExtracted texttext/plain238977https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/3/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.txtfd596c3ac814a7b3585d5e85cd28b309MD53ORIGINALLarissa Maria Garib do Amaral.pdfapplication/pdf665248https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/1/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf9563625e015943d8ad9627a2e7270d86MD51THUMBNAILLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.jpgLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/2/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/158862022-04-28 13:07:00.169oai:repositorio.pucsp.br:handle/15886Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T16:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura |
title |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura |
spellingShingle |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura Amaral, Larissa Maria Garib do Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade Diagnóstico do TDAH Crianças hiperativas Disturbio do deficit de atencao com hiperatividade Attention Deficit Hyperactivity Disorder Diagnosis of ADHD Hyperactive children's CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura |
title_full |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura |
title_fullStr |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura |
title_full_unstemmed |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura |
title_sort |
Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura |
author |
Amaral, Larissa Maria Garib do |
author_facet |
Amaral, Larissa Maria Garib do |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araújo, Ceres Alves de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269275E9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Larissa Maria Garib do |
contributor_str_mv |
Araújo, Ceres Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade Diagnóstico do TDAH Crianças hiperativas Disturbio do deficit de atencao com hiperatividade |
topic |
Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade Diagnóstico do TDAH Crianças hiperativas Disturbio do deficit de atencao com hiperatividade Attention Deficit Hyperactivity Disorder Diagnosis of ADHD Hyperactive children's CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Attention Deficit Hyperactivity Disorder Diagnosis of ADHD Hyperactive children's |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
This study was dedicated to a revision of the literature published in Brazil, in the period from 1999 to 2009, about the instruments used in order that been established the diagnosis of the Disorder of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). We look the protocols investigate which neuropsicológicos and scales of evaluation more used in order that the diagnosis been still established, as well as the possible differences between the predominances of the disorder as a result of the instrument of inquiry and, the personality's characteristics of the children considered hyperactive through the evaluations of projective tests, with intention of collaborating for the explanation of the diagnostic process. We check that there is a diversity of instruments of evaluation and that those bring differences in the predominance of the disorder. The tests neuropsicológicos, what examine the executive functions, appeared appropriate in the investigation of specific difficulties like selective attention, inhibitory control and flexibility and the projective tests pointed to characteristics of the psychological functioning of the children and adolescents with TDAH like feelings of anguish and difficulties in the processing of the emotions. These results point to the necessity of integration of the protocols of evaluation aiming at a global understanding of the patient with the disorder |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-11-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-01-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:40:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Amaral, Larissa Maria Garib do. Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886 |
identifier_str_mv |
Amaral, Larissa Maria Garib do. Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Clínica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/3/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/1/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/2/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fd596c3ac814a7b3585d5e85cd28b309 9563625e015943d8ad9627a2e7270d86 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277819462615040 |