Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Larissa Maria Garib do
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886
Resumo: This study was dedicated to a revision of the literature published in Brazil, in the period from 1999 to 2009, about the instruments used in order that been established the diagnosis of the Disorder of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). We look the protocols investigate which neuropsicológicos and scales of evaluation more used in order that the diagnosis been still established, as well as the possible differences between the predominances of the disorder as a result of the instrument of inquiry and, the personality's characteristics of the children considered hyperactive through the evaluations of projective tests, with intention of collaborating for the explanation of the diagnostic process. We check that there is a diversity of instruments of evaluation and that those bring differences in the predominance of the disorder. The tests neuropsicológicos, what examine the executive functions, appeared appropriate in the investigation of specific difficulties like selective attention, inhibitory control and flexibility and the projective tests pointed to characteristics of the psychological functioning of the children and adolescents with TDAH like feelings of anguish and difficulties in the processing of the emotions. These results point to the necessity of integration of the protocols of evaluation aiming at a global understanding of the patient with the disorder
id PUC_SP-1_3c520e8eed4e19e7156c64a6a6ad6b73
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/15886
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Araújo, Ceres Alves dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269275E9Amaral, Larissa Maria Garib do2016-04-28T20:40:12Z2010-01-132009-11-26Amaral, Larissa Maria Garib do. Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886This study was dedicated to a revision of the literature published in Brazil, in the period from 1999 to 2009, about the instruments used in order that been established the diagnosis of the Disorder of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). We look the protocols investigate which neuropsicológicos and scales of evaluation more used in order that the diagnosis been still established, as well as the possible differences between the predominances of the disorder as a result of the instrument of inquiry and, the personality's characteristics of the children considered hyperactive through the evaluations of projective tests, with intention of collaborating for the explanation of the diagnostic process. We check that there is a diversity of instruments of evaluation and that those bring differences in the predominance of the disorder. The tests neuropsicológicos, what examine the executive functions, appeared appropriate in the investigation of specific difficulties like selective attention, inhibitory control and flexibility and the projective tests pointed to characteristics of the psychological functioning of the children and adolescents with TDAH like feelings of anguish and difficulties in the processing of the emotions. These results point to the necessity of integration of the protocols of evaluation aiming at a global understanding of the patient with the disorderEste estudo se dedicou a uma revisão da literatura publicada no Brasil, no período de 1999 a 2009, acerca dos instrumentos utilizados para se estabelecer o diagnóstico do Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH). Buscamos investigar quais os protocolos neuropsicológicos e escalas de avaliação mais utilizadas para se estabelecer o diagnóstico, bem como as possíveis diferenças entre as prevalências do transtorno em decorrência do instrumento de pesquisa e ainda, as características de personalidade das crianças consideradas hiperativas por meio das avaliações de testes projetivos, com intuito de colaborar para o esclarecimento do processo diagnóstico. Verificamos que existe uma diversidade de instrumentos de avaliação e que esses acarretam diferenças na prevalência do transtorno. Os testes neuropsicológicos, que examinam as funções executivas, mostraram-se adequados na investigação de dificuldades específicas como atenção seletiva, controle inibitório e flexibilidade e os testes projetivos apontaram características do funcionamento psíquico das crianças e adolescentes com TDAH como sentimentos de angústia e dificuldades no processamento das emoções. Esses resultados apontam para a necessidade de integração dos protocolos de avaliação visando um entendimento global do paciente com o transtornoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32079/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaTranstorno de déficit de atenção e hiperatividadeDiagnóstico do TDAHCrianças hiperativasDisturbio do deficit de atencao com hiperatividadeAttention Deficit Hyperactivity DisorderDiagnosis of ADHDHyperactive children'sCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIACritérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literaturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.txtLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.txtExtracted texttext/plain238977https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/3/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.txtfd596c3ac814a7b3585d5e85cd28b309MD53ORIGINALLarissa Maria Garib do Amaral.pdfapplication/pdf665248https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/1/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf9563625e015943d8ad9627a2e7270d86MD51THUMBNAILLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.jpgLarissa Maria Garib do Amaral.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/2/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/158862022-04-28 13:07:00.169oai:repositorio.pucsp.br:handle/15886Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T16:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
title Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
spellingShingle Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
Amaral, Larissa Maria Garib do
Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade
Diagnóstico do TDAH
Crianças hiperativas
Disturbio do deficit de atencao com hiperatividade
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Diagnosis of ADHD
Hyperactive children's
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
title_full Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
title_fullStr Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
title_full_unstemmed Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
title_sort Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura
author Amaral, Larissa Maria Garib do
author_facet Amaral, Larissa Maria Garib do
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araújo, Ceres Alves de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269275E9
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Larissa Maria Garib do
contributor_str_mv Araújo, Ceres Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade
Diagnóstico do TDAH
Crianças hiperativas
Disturbio do deficit de atencao com hiperatividade
topic Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade
Diagnóstico do TDAH
Crianças hiperativas
Disturbio do deficit de atencao com hiperatividade
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Diagnosis of ADHD
Hyperactive children's
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Diagnosis of ADHD
Hyperactive children's
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This study was dedicated to a revision of the literature published in Brazil, in the period from 1999 to 2009, about the instruments used in order that been established the diagnosis of the Disorder of the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). We look the protocols investigate which neuropsicológicos and scales of evaluation more used in order that the diagnosis been still established, as well as the possible differences between the predominances of the disorder as a result of the instrument of inquiry and, the personality's characteristics of the children considered hyperactive through the evaluations of projective tests, with intention of collaborating for the explanation of the diagnostic process. We check that there is a diversity of instruments of evaluation and that those bring differences in the predominance of the disorder. The tests neuropsicológicos, what examine the executive functions, appeared appropriate in the investigation of specific difficulties like selective attention, inhibitory control and flexibility and the projective tests pointed to characteristics of the psychological functioning of the children and adolescents with TDAH like feelings of anguish and difficulties in the processing of the emotions. These results point to the necessity of integration of the protocols of evaluation aiming at a global understanding of the patient with the disorder
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-11-26
dc.date.available.fl_str_mv 2010-01-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:40:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Amaral, Larissa Maria Garib do. Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886
identifier_str_mv Amaral, Larissa Maria Garib do. Critérios diagnósticos do TDAH: uma revisão de literatura. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15886
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Clínica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/3/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/1/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15886/2/Larissa%20Maria%20Garib%20do%20Amaral.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv fd596c3ac814a7b3585d5e85cd28b309
9563625e015943d8ad9627a2e7270d86
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277819462615040