O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mariana Vieira de
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170
Resumo: The Renaissance period was the great engine for science to navigate ever closer to modernity. It is a moment in European culture responsible for a more detailed perspective on nature studies and the application of new scientific methods that value worldly experience and man's answers to questions present in philosophy and science. However, “perspective” is no longer a term exclusive to the mathematical and geometric questions of the time and becomes part of a list of important artistic techniques during the Renaissance. During this period, unity is created, and then rupture comes. And it is in this unity that art and science are juxtaposed, to work together. It is through this joint work that many “revolutions” can be discovered in the world of art, from photography and cinema, to artistic production that promotes greater emancipation of the spectator from the passive observing role, in favor of creating spaces capable of manipulating sensations and feelings in “real time” and which will possibly never be repeated. This dissertation aims to observe the interactions between science and art in different periods, going through their shared production techniques, in which science lends means of production to the arts and vice versa, landing on the construction of art through science, in which the limit between the two is tenuous and dependent
id PUC_SP-1_3dd1c3d9a9045d6b093981706e829ea2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/41170
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Goldfarb, José Luizhttp://lattes.cnpq.br/1023793876897710http://lattes.cnpq.br/7419583327783946Oliveira, Mariana Vieira de2024-03-22T16:05:09Z2024-03-22T16:05:09Z2024-02-21Oliveira, Mariana Vieira de. O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas. 2024. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170The Renaissance period was the great engine for science to navigate ever closer to modernity. It is a moment in European culture responsible for a more detailed perspective on nature studies and the application of new scientific methods that value worldly experience and man's answers to questions present in philosophy and science. However, “perspective” is no longer a term exclusive to the mathematical and geometric questions of the time and becomes part of a list of important artistic techniques during the Renaissance. During this period, unity is created, and then rupture comes. And it is in this unity that art and science are juxtaposed, to work together. It is through this joint work that many “revolutions” can be discovered in the world of art, from photography and cinema, to artistic production that promotes greater emancipation of the spectator from the passive observing role, in favor of creating spaces capable of manipulating sensations and feelings in “real time” and which will possibly never be repeated. This dissertation aims to observe the interactions between science and art in different periods, going through their shared production techniques, in which science lends means of production to the arts and vice versa, landing on the construction of art through science, in which the limit between the two is tenuous and dependentO período renascentista foi o grande motor para que a ciência navegasse cada vez mais próxima à modernidade. É um momento na cultura europeia responsável por uma perspectiva mais minuciosa dos estudos da natureza e a aplicação de novos métodos científicos que valorizassem a experiência mundana e as respostas do homem para questionamentos presentes na filosofia e na ciência. Contudo, “perspectiva” deixa de ser um termo exclusivo dos questionamentos matemáticos e geométricos da época e passa a fazer parte de uma lista de técnicas artísticas importantes para o Renascimento. Nesse período cria-se unicidade, para então vir a ruptura. E é nesta unicidade que arte e ciência são justapostas, para trabalharem em conjunto. É através deste trabalho conjunto que muitas “revoluções” podem ser encontradas no mundo da arte, desde a fotografia, ao cinema, a produção artística que promove maior emancipação do espectador do papel passivo observador, em prol de realizar espaços capazes de manipular sensações e sentimentos em “tempo real” e que, possivelmente, jamais se repetirão. Esta dissertação visa observar as interações entre ciência e arte em diferentes períodos, atravessando por suas técnicas compartilhadas de produção, em que ciência empresta meios de produção às artes e vice-versa, aterrisando na construção de arte através da ciência, no qual o limite entre ambas é tênue e dependenteporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em História da CiênciaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIASRenascimentoTécnica e tecnologiaFísica ópticaArte imersivaRenaissanceTechnique and technologyOptical physicsImmersive artO encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariana Vieira de Oliveira.pdf.txtMariana Vieira de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain95697https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/2/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.txt8c6b54e37af22974302c1d3cd11120c5MD52THUMBNAILMariana Vieira de Oliveira.pdf.jpgMariana Vieira de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1266https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/3/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.jpg2d7005e44886a74b4548829b5cf40ae2MD53ORIGINALMariana Vieira de Oliveira.pdfMariana Vieira de Oliveira.pdfapplication/pdf1649081https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/4/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf54a241b320c4870a8f2338d1f5eeb572MD54handle/411702024-03-23 11:15:17.874oai:repositorio.pucsp.br:handle/41170Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-03-23T14:15:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
title O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
spellingShingle O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
Oliveira, Mariana Vieira de
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
Renascimento
Técnica e tecnologia
Física óptica
Arte imersiva
Renaissance
Technique and technology
Optical physics
Immersive art
title_short O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
title_full O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
title_fullStr O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
title_full_unstemmed O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
title_sort O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
author Oliveira, Mariana Vieira de
author_facet Oliveira, Mariana Vieira de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Goldfarb, José Luiz
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1023793876897710
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7419583327783946
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mariana Vieira de
contributor_str_mv Goldfarb, José Luiz
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
Renascimento
Técnica e tecnologia
Física óptica
Arte imersiva
Renaissance
Technique and technology
Optical physics
Immersive art
dc.subject.por.fl_str_mv Renascimento
Técnica e tecnologia
Física óptica
Arte imersiva
dc.subject.eng.fl_str_mv Renaissance
Technique and technology
Optical physics
Immersive art
description The Renaissance period was the great engine for science to navigate ever closer to modernity. It is a moment in European culture responsible for a more detailed perspective on nature studies and the application of new scientific methods that value worldly experience and man's answers to questions present in philosophy and science. However, “perspective” is no longer a term exclusive to the mathematical and geometric questions of the time and becomes part of a list of important artistic techniques during the Renaissance. During this period, unity is created, and then rupture comes. And it is in this unity that art and science are juxtaposed, to work together. It is through this joint work that many “revolutions” can be discovered in the world of art, from photography and cinema, to artistic production that promotes greater emancipation of the spectator from the passive observing role, in favor of creating spaces capable of manipulating sensations and feelings in “real time” and which will possibly never be repeated. This dissertation aims to observe the interactions between science and art in different periods, going through their shared production techniques, in which science lends means of production to the arts and vice versa, landing on the construction of art through science, in which the limit between the two is tenuous and dependent
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-03-22T16:05:09Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-03-22T16:05:09Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Oliveira, Mariana Vieira de. O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas. 2024. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170
identifier_str_mv Oliveira, Mariana Vieira de. O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas. 2024. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História da Ciência
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/2/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/3/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/4/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8c6b54e37af22974302c1d3cd11120c5
2d7005e44886a74b4548829b5cf40ae2
54a241b320c4870a8f2338d1f5eeb572
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277911951212544