O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170 |
Resumo: | The Renaissance period was the great engine for science to navigate ever closer to modernity. It is a moment in European culture responsible for a more detailed perspective on nature studies and the application of new scientific methods that value worldly experience and man's answers to questions present in philosophy and science. However, “perspective” is no longer a term exclusive to the mathematical and geometric questions of the time and becomes part of a list of important artistic techniques during the Renaissance. During this period, unity is created, and then rupture comes. And it is in this unity that art and science are juxtaposed, to work together. It is through this joint work that many “revolutions” can be discovered in the world of art, from photography and cinema, to artistic production that promotes greater emancipation of the spectator from the passive observing role, in favor of creating spaces capable of manipulating sensations and feelings in “real time” and which will possibly never be repeated. This dissertation aims to observe the interactions between science and art in different periods, going through their shared production techniques, in which science lends means of production to the arts and vice versa, landing on the construction of art through science, in which the limit between the two is tenuous and dependent |
id |
PUC_SP-1_3dd1c3d9a9045d6b093981706e829ea2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41170 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Goldfarb, José Luizhttp://lattes.cnpq.br/1023793876897710http://lattes.cnpq.br/7419583327783946Oliveira, Mariana Vieira de2024-03-22T16:05:09Z2024-03-22T16:05:09Z2024-02-21Oliveira, Mariana Vieira de. O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas. 2024. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170The Renaissance period was the great engine for science to navigate ever closer to modernity. It is a moment in European culture responsible for a more detailed perspective on nature studies and the application of new scientific methods that value worldly experience and man's answers to questions present in philosophy and science. However, “perspective” is no longer a term exclusive to the mathematical and geometric questions of the time and becomes part of a list of important artistic techniques during the Renaissance. During this period, unity is created, and then rupture comes. And it is in this unity that art and science are juxtaposed, to work together. It is through this joint work that many “revolutions” can be discovered in the world of art, from photography and cinema, to artistic production that promotes greater emancipation of the spectator from the passive observing role, in favor of creating spaces capable of manipulating sensations and feelings in “real time” and which will possibly never be repeated. This dissertation aims to observe the interactions between science and art in different periods, going through their shared production techniques, in which science lends means of production to the arts and vice versa, landing on the construction of art through science, in which the limit between the two is tenuous and dependentO período renascentista foi o grande motor para que a ciência navegasse cada vez mais próxima à modernidade. É um momento na cultura europeia responsável por uma perspectiva mais minuciosa dos estudos da natureza e a aplicação de novos métodos científicos que valorizassem a experiência mundana e as respostas do homem para questionamentos presentes na filosofia e na ciência. Contudo, “perspectiva” deixa de ser um termo exclusivo dos questionamentos matemáticos e geométricos da época e passa a fazer parte de uma lista de técnicas artísticas importantes para o Renascimento. Nesse período cria-se unicidade, para então vir a ruptura. E é nesta unicidade que arte e ciência são justapostas, para trabalharem em conjunto. É através deste trabalho conjunto que muitas “revoluções” podem ser encontradas no mundo da arte, desde a fotografia, ao cinema, a produção artística que promove maior emancipação do espectador do papel passivo observador, em prol de realizar espaços capazes de manipular sensações e sentimentos em “tempo real” e que, possivelmente, jamais se repetirão. Esta dissertação visa observar as interações entre ciência e arte em diferentes períodos, atravessando por suas técnicas compartilhadas de produção, em que ciência empresta meios de produção às artes e vice-versa, aterrisando na construção de arte através da ciência, no qual o limite entre ambas é tênue e dependenteporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em História da CiênciaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIASRenascimentoTécnica e tecnologiaFísica ópticaArte imersivaRenaissanceTechnique and technologyOptical physicsImmersive artO encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariana Vieira de Oliveira.pdf.txtMariana Vieira de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain95697https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/2/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.txt8c6b54e37af22974302c1d3cd11120c5MD52THUMBNAILMariana Vieira de Oliveira.pdf.jpgMariana Vieira de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1266https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/3/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.jpg2d7005e44886a74b4548829b5cf40ae2MD53ORIGINALMariana Vieira de Oliveira.pdfMariana Vieira de Oliveira.pdfapplication/pdf1649081https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/4/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf54a241b320c4870a8f2338d1f5eeb572MD54handle/411702024-03-23 11:15:17.874oai:repositorio.pucsp.br:handle/41170Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-03-23T14:15:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas |
title |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas |
spellingShingle |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas Oliveira, Mariana Vieira de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS Renascimento Técnica e tecnologia Física óptica Arte imersiva Renaissance Technique and technology Optical physics Immersive art |
title_short |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas |
title_full |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas |
title_fullStr |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas |
title_full_unstemmed |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas |
title_sort |
O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas |
author |
Oliveira, Mariana Vieira de |
author_facet |
Oliveira, Mariana Vieira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Goldfarb, José Luiz |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1023793876897710 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7419583327783946 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Mariana Vieira de |
contributor_str_mv |
Goldfarb, José Luiz |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS Renascimento Técnica e tecnologia Física óptica Arte imersiva Renaissance Technique and technology Optical physics Immersive art |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Renascimento Técnica e tecnologia Física óptica Arte imersiva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Renaissance Technique and technology Optical physics Immersive art |
description |
The Renaissance period was the great engine for science to navigate ever closer to modernity. It is a moment in European culture responsible for a more detailed perspective on nature studies and the application of new scientific methods that value worldly experience and man's answers to questions present in philosophy and science. However, “perspective” is no longer a term exclusive to the mathematical and geometric questions of the time and becomes part of a list of important artistic techniques during the Renaissance. During this period, unity is created, and then rupture comes. And it is in this unity that art and science are juxtaposed, to work together. It is through this joint work that many “revolutions” can be discovered in the world of art, from photography and cinema, to artistic production that promotes greater emancipation of the spectator from the passive observing role, in favor of creating spaces capable of manipulating sensations and feelings in “real time” and which will possibly never be repeated. This dissertation aims to observe the interactions between science and art in different periods, going through their shared production techniques, in which science lends means of production to the arts and vice versa, landing on the construction of art through science, in which the limit between the two is tenuous and dependent |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-03-22T16:05:09Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-03-22T16:05:09Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-02-21 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Mariana Vieira de. O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas. 2024. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Mariana Vieira de. O encontro entre Arte, Ciência, Técnica e Tecnologia: das inovações na pintura renascentista às produções imersivas contemporâneas. 2024. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História da Ciência |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/2/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/3/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41170/4/Mariana%20Vieira%20de%20Oliveira.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8c6b54e37af22974302c1d3cd11120c5 2d7005e44886a74b4548829b5cf40ae2 54a241b320c4870a8f2338d1f5eeb572 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277911951212544 |