Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970 |
Resumo: | This article starts from the analysis of the changes that occurred in the field of museology with the advent of immersive exhibitions, considering the communication techniques applied to the public on themes involving art and cultural heritage. The investigative field selected for this analysis was the exhibition of the Banese Institute “Museu da Gente Sergipana” called “Cores da gente: imersão e emoção”, which took place in the period between December 11 and 22, 2021, in which I participated as a collaborator in research on artists from Sergipe, contributing to the design of the exhibition process. If, according to Bourdieu (2016), the “love for art” stems from the public’s connections with life experiences and art exhibitions, the recent experiences of museum making, from a digital immersive perspective, require an update of this analysis. involving the relationship of this specific public with the art exhibitions insofar as the virtual has come to occupy a central place in the experience of this public, breaking with the idea of cyberculture developed by Levy (2010) to give way to the immersive experience of an “other time”, the time to “close your eyes”, but without closing them, to let yourself be carried away by acceleration, consumption and presentation without synthesis and without conclusion (HAN, 2021). |
id |
UFS-2_fc6b93acee1ada0fb39a47e07594e036 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/16970 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Celestino, Tayara Barreto de Souza2023-01-17T13:04:58Z2023-01-17T13:04:58Z2022-10CELESTINO, T. B. S. Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA DA UFS, 4., 2022, São Cristóvão, SE. Anais [...]. São Cristóvão, SE: PPGS/UFS, 2022.2526-3013http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelos editores.This article starts from the analysis of the changes that occurred in the field of museology with the advent of immersive exhibitions, considering the communication techniques applied to the public on themes involving art and cultural heritage. The investigative field selected for this analysis was the exhibition of the Banese Institute “Museu da Gente Sergipana” called “Cores da gente: imersão e emoção”, which took place in the period between December 11 and 22, 2021, in which I participated as a collaborator in research on artists from Sergipe, contributing to the design of the exhibition process. If, according to Bourdieu (2016), the “love for art” stems from the public’s connections with life experiences and art exhibitions, the recent experiences of museum making, from a digital immersive perspective, require an update of this analysis. involving the relationship of this specific public with the art exhibitions insofar as the virtual has come to occupy a central place in the experience of this public, breaking with the idea of cyberculture developed by Levy (2010) to give way to the immersive experience of an “other time”, the time to “close your eyes”, but without closing them, to let yourself be carried away by acceleration, consumption and presentation without synthesis and without conclusion (HAN, 2021).O presente artigo parte da análise das mudanças ocorridas no campo da museologia com o advento das exposições imersivas digitais considerando as técnicas de comunicação aplicadas ao público sobre temas que envolvam arte e patrimônio cultural. O campo investigativo selecionado para esta análise foi a exposição do Instituto Banese “Museu da Gente Sergipana” chamada “Cores da gente: imersão e emoção”, ocorrida no período entre 11 e 22 de dezembro de 2021, da qual participei como colaboradora em pesquisas sobre artistas sergipanos, contribuindo para a concepção do processo expositivo. Se, de acordo com Bourdieu (2016), o “amor pela arte” decorre das conexões do público com as experiências de vida e das exposições das artes, as recentes experiências do fazer museológico, sob a ótica imersiva digital, exigem uma atualização desta análise envolvendo a relação deste público específico com as exposições de artes na medida em que o virtual passou a ocupar um lugar central na experiência deste público, rompendo com a ideia de cibercultura desenvolvida por Levy (2010) para dar lugar à experiência imersiva de um “outro tempo”, o tempo de “fechar os olhos”, porém sem fechá-los, para se deixar levar pela aceleração, pelo consumo e pela apresentação sem síntese e sem conclusão (HAN, 2021).São CristóvãoporAnais do IV Seminário Nacional de Sociologia da UFS: Desafios contemporâneos da sociedade brasileira e o futuro da sociologiaExposições imersivasMuseusAmor pela arteBom entretenimentoImmersive exhibitsMuseumsLove for artGood entertainmentExposições imersivas nas cidades e o futuro dos museusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectPrograma de Pós-Graduação em Sociologia - Universidade Federal de Sergipe (PPGS/UFS)reponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdfExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdfapplication/pdf185395https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/2/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf3a9d38941851a88011a558bc367e8014MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51TEXTExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txtExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txtExtracted texttext/plain42593https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/3/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txtb3ca3628483edf40c4cc0e28f76a892cMD53THUMBNAILExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpgExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1261https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/4/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpg09a187a2b86a95109e0068a931c73a17MD54riufs/169702023-01-17 10:04:58.951oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2023-01-17T13:04:58Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus |
title |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus |
spellingShingle |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus Celestino, Tayara Barreto de Souza Exposições imersivas Museus Amor pela arte Bom entretenimento Immersive exhibits Museums Love for art Good entertainment |
title_short |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus |
title_full |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus |
title_fullStr |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus |
title_full_unstemmed |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus |
title_sort |
Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus |
author |
Celestino, Tayara Barreto de Souza |
author_facet |
Celestino, Tayara Barreto de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Celestino, Tayara Barreto de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exposições imersivas Museus Amor pela arte Bom entretenimento |
topic |
Exposições imersivas Museus Amor pela arte Bom entretenimento Immersive exhibits Museums Love for art Good entertainment |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Immersive exhibits Museums Love for art Good entertainment |
description |
This article starts from the analysis of the changes that occurred in the field of museology with the advent of immersive exhibitions, considering the communication techniques applied to the public on themes involving art and cultural heritage. The investigative field selected for this analysis was the exhibition of the Banese Institute “Museu da Gente Sergipana” called “Cores da gente: imersão e emoção”, which took place in the period between December 11 and 22, 2021, in which I participated as a collaborator in research on artists from Sergipe, contributing to the design of the exhibition process. If, according to Bourdieu (2016), the “love for art” stems from the public’s connections with life experiences and art exhibitions, the recent experiences of museum making, from a digital immersive perspective, require an update of this analysis. involving the relationship of this specific public with the art exhibitions insofar as the virtual has come to occupy a central place in the experience of this public, breaking with the idea of cyberculture developed by Levy (2010) to give way to the immersive experience of an “other time”, the time to “close your eyes”, but without closing them, to let yourself be carried away by acceleration, consumption and presentation without synthesis and without conclusion (HAN, 2021). |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-01-17T13:04:58Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-01-17T13:04:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CELESTINO, T. B. S. Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA DA UFS, 4., 2022, São Cristóvão, SE. Anais [...]. São Cristóvão, SE: PPGS/UFS, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2526-3013 |
dc.identifier.license.pt_BR.fl_str_mv |
Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelos editores. |
identifier_str_mv |
CELESTINO, T. B. S. Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA DA UFS, 4., 2022, São Cristóvão, SE. Anais [...]. São Cristóvão, SE: PPGS/UFS, 2022. 2526-3013 Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelos editores. |
url |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv |
Anais do IV Seminário Nacional de Sociologia da UFS: Desafios contemporâneos da sociedade brasileira e o futuro da sociologia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Sociologia - Universidade Federal de Sergipe (PPGS/UFS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/2/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/1/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/3/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/4/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3a9d38941851a88011a558bc367e8014 098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c b3ca3628483edf40c4cc0e28f76a892c 09a187a2b86a95109e0068a931c73a17 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110723922329600 |