Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27368 |
Resumo: | The main objective of this project is to show how the Sociopsicodrama can contribute to the teaching of Sociology, from meetings in a public school in the peripheral region of São Paulo. The theoretical references that support the analysis depart from Jacob Levy's Socionomia of the basic concepts of Psychodrama, finding historical support in the pedagogy of the Drama of Maria Alicia Romaña, and the analysis of contemporary authors. The history of the teaching of Sociology in Brazil was analyzed and the changes proposed in a New Common Curricular Base for high school students. A qualitative field research was conducted with youngsters in a school environment. Six meetings were chosen whose criteria for choice involved the relevance of the experience. They provided the adolescents experiences involving the formation of attitudes, understanding of the reality that surrounds them and development of the critical sense. As a result, the insertion of creative and spontaneous ways of developing classes, proved to be well accepted by adolescents, especially in the last meeting. They were able to get in touch with the relevant content of the classes in an integrated manner in experiential proposals, through group inter-relation, active participation and interaction result in meetings that generated interest on the part of the students, and reflect ions that extrapolate the formal content of textbooks and lectures. |
id |
PUC_SP-1_3fe51b4a870d6b4969c6af1e081b8c55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27368 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marino, Marilia JosefinaCampos, Carla Graziella da Cunha2022-08-24T21:37:37Z2022-08-24T21:37:37Z2017-09-28Campos, Carla Graziella da Cunha. Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação. 2017. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27368The main objective of this project is to show how the Sociopsicodrama can contribute to the teaching of Sociology, from meetings in a public school in the peripheral region of São Paulo. The theoretical references that support the analysis depart from Jacob Levy's Socionomia of the basic concepts of Psychodrama, finding historical support in the pedagogy of the Drama of Maria Alicia Romaña, and the analysis of contemporary authors. The history of the teaching of Sociology in Brazil was analyzed and the changes proposed in a New Common Curricular Base for high school students. A qualitative field research was conducted with youngsters in a school environment. Six meetings were chosen whose criteria for choice involved the relevance of the experience. They provided the adolescents experiences involving the formation of attitudes, understanding of the reality that surrounds them and development of the critical sense. As a result, the insertion of creative and spontaneous ways of developing classes, proved to be well accepted by adolescents, especially in the last meeting. They were able to get in touch with the relevant content of the classes in an integrated manner in experiential proposals, through group inter-relation, active participation and interaction result in meetings that generated interest on the part of the students, and reflect ions that extrapolate the formal content of textbooks and lectures.Este trabalho tem como principal objetivo, evidenciar de que forma o Sociopsicodrama pode contribuir para o ensino de Sociologia, a partir de encontros em uma escola estadual, na região periférica de São Paulo. Os referenciais teóricos que embasam a análise, partem da Socionomia de Jacob Levy e dos conceitos básicos do Psicodrama, encontrando respaldo histórico na pedagogia do Drama de Maria Alicia Romaña e análise de autores contemporâneos. Foi analisada a história do ensino de Sociologia no Brasil e as mudanças propostas em uma Nova Base Curricular Comum para alunos do ensino médio. Realizou-se uma pesquisa de campo qualitativa, com jovens em ambiente escolar. Foram escolhidos seis encontros, cujos critérios para escolha envolveram a relevância da experiência vivenciada. Os encontros proporcionaram aos adolescentes experiências envolvendo a formação de atitudes, compreensão da realidade que os cerca e desenvolvimento do senso crítico. Como resultado, a inserção de formas criativas e espontâneas de desenvolver as aulas mostrou - se bem aceita pelos adolescentes, principalmente no último encontro. Estes puderam entrar em contato com o conteúdo pertinente às aulas, de forma integrada em propostas vivenciais, através da inter-relação do grupo, participação ativa e ludicidade, resultando em encontros que geraram interesse por parte dos educandos e reflexões que extrapolam o conteúdo formal de livros didáticos e aulas expositivasporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Formação em PsicodramaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIASociopsicodramaPedagogia morenianaEducação na periferiaProtagonismo juvenilSociopsicodramaMoreniana pedagogyPeripheral educationJuvenile protagonismEnsino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCARLA GRAZIELLA DA CUNHA CAMPOS.pdfapplication/pdf1383322https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27368/1/CARLA%20GRAZIELLA%20DA%20CUNHA%20CAMPOS.pdf7b531e6ee11f2c139623196549384584MD51TEXTCARLA GRAZIELLA DA CUNHA CAMPOS.pdf.txtCARLA GRAZIELLA DA CUNHA CAMPOS.pdf.txtExtracted texttext/plain190619https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27368/2/CARLA%20GRAZIELLA%20DA%20CUNHA%20CAMPOS.pdf.txta9ab50765be28a11f18f4a2395fbad45MD52THUMBNAILCARLA GRAZIELLA DA CUNHA CAMPOS.pdf.jpgCARLA GRAZIELLA DA CUNHA CAMPOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1166https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27368/3/CARLA%20GRAZIELLA%20DA%20CUNHA%20CAMPOS.pdf.jpg23dc76b2b78b0ebde28e5b50fa29392fMD53handle/273682023-08-31 08:40:06.735oai:repositorio.pucsp.br:handle/27368Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-31T11:40:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação |
title |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação |
spellingShingle |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação Campos, Carla Graziella da Cunha CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Sociopsicodrama Pedagogia moreniana Educação na periferia Protagonismo juvenil Sociopsicodrama Moreniana pedagogy Peripheral education Juvenile protagonism |
title_short |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação |
title_full |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação |
title_fullStr |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação |
title_full_unstemmed |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação |
title_sort |
Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação |
author |
Campos, Carla Graziella da Cunha |
author_facet |
Campos, Carla Graziella da Cunha |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marino, Marilia Josefina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Carla Graziella da Cunha |
contributor_str_mv |
Marino, Marilia Josefina |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Sociopsicodrama Pedagogia moreniana Educação na periferia Protagonismo juvenil Sociopsicodrama Moreniana pedagogy Peripheral education Juvenile protagonism |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociopsicodrama Pedagogia moreniana Educação na periferia Protagonismo juvenil |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Sociopsicodrama Moreniana pedagogy Peripheral education Juvenile protagonism |
description |
The main objective of this project is to show how the Sociopsicodrama can contribute to the teaching of Sociology, from meetings in a public school in the peripheral region of São Paulo. The theoretical references that support the analysis depart from Jacob Levy's Socionomia of the basic concepts of Psychodrama, finding historical support in the pedagogy of the Drama of Maria Alicia Romaña, and the analysis of contemporary authors. The history of the teaching of Sociology in Brazil was analyzed and the changes proposed in a New Common Curricular Base for high school students. A qualitative field research was conducted with youngsters in a school environment. Six meetings were chosen whose criteria for choice involved the relevance of the experience. They provided the adolescents experiences involving the formation of attitudes, understanding of the reality that surrounds them and development of the critical sense. As a result, the insertion of creative and spontaneous ways of developing classes, proved to be well accepted by adolescents, especially in the last meeting. They were able to get in touch with the relevant content of the classes in an integrated manner in experiential proposals, through group inter-relation, active participation and interaction result in meetings that generated interest on the part of the students, and reflect ions that extrapolate the formal content of textbooks and lectures. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-09-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-24T21:37:37Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-24T21:37:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Campos, Carla Graziella da Cunha. Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação. 2017. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27368 |
identifier_str_mv |
Campos, Carla Graziella da Cunha. Ensino – aprendizagem de sociologia na periferia da cidade de São Paulo: contribuições da abordagem sociopsicodramática para a educação. 2017. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Formação em Psicodrama |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27368/1/CARLA%20GRAZIELLA%20DA%20CUNHA%20CAMPOS.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27368/2/CARLA%20GRAZIELLA%20DA%20CUNHA%20CAMPOS.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27368/3/CARLA%20GRAZIELLA%20DA%20CUNHA%20CAMPOS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7b531e6ee11f2c139623196549384584 a9ab50765be28a11f18f4a2395fbad45 23dc76b2b78b0ebde28e5b50fa29392f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277788410085376 |