O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482 |
Resumo: | This work presents art as a way to elaborate on colonial matters, especially on the contemporary outcomes of the slave trade and enslaving. In order to do so, relies on the theories about coloniality and decoloniality by Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) and Luiz Rufino (2019), and on the elaborations on the consequences of racism on the black psyche by Frantz Fanon (1953) and Grada Kilomba (2008), as well as on bell hooks’ (1992) thoughts on race and representation – among other authors. After a brief conceptualization on colonialism, coloniality and decoloniality, the focus of this analysis resides on the study of artworks that are centered around racial issues: “Barrueco” by Ayrson Heráclito and Danilo Barata (2004), “Assentamento” (2013) by Rosana Paulino and the trilogy “Illusions” (2016, 2018 and 2019) by Grada Kilomba. These works discuss the colonial past in a way it retells the story from a black perspective which allows us to see art as a tool to produce decolonial knowledge and to remedy the trauma that steams from colonialism. I write from the standpoint of a black women about artworks that are centered around black people, focusing on the works of Grada Kilomba. For her work is essentially transdisciplinary in its theme and language, and profoundly concerned with conceiving a new form of producing knowledge from her perspective as a black woman |
id |
PUC_SP-1_409b70e146e99ec7ac251827c582d2f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/31482 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Arantes, Priscila Almeida CunhaMoura, Camila Carvalho2023-02-28T22:44:40Z2023-02-28T22:44:40Z2022-06-30Moura, Camila Carvalho. O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482This work presents art as a way to elaborate on colonial matters, especially on the contemporary outcomes of the slave trade and enslaving. In order to do so, relies on the theories about coloniality and decoloniality by Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) and Luiz Rufino (2019), and on the elaborations on the consequences of racism on the black psyche by Frantz Fanon (1953) and Grada Kilomba (2008), as well as on bell hooks’ (1992) thoughts on race and representation – among other authors. After a brief conceptualization on colonialism, coloniality and decoloniality, the focus of this analysis resides on the study of artworks that are centered around racial issues: “Barrueco” by Ayrson Heráclito and Danilo Barata (2004), “Assentamento” (2013) by Rosana Paulino and the trilogy “Illusions” (2016, 2018 and 2019) by Grada Kilomba. These works discuss the colonial past in a way it retells the story from a black perspective which allows us to see art as a tool to produce decolonial knowledge and to remedy the trauma that steams from colonialism. I write from the standpoint of a black women about artworks that are centered around black people, focusing on the works of Grada Kilomba. For her work is essentially transdisciplinary in its theme and language, and profoundly concerned with conceiving a new form of producing knowledge from her perspective as a black womanEste trabalho apresenta a arte como forma de tratar de questões coloniais com ênfase nos desdobramentos contemporâneos do tráfico negreiro e escravização. Para tanto, se sustenta nas teorias sobre colonialismo de Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) e Luiz Rufino (2019) e nas elaborações sobre as consequências do racismo na psique humana de Frantz Fanon (1953) e Grada Kilomba (2008) bem como nas reflexões acerca da representação negra na obra de bell hooks (1992) – entre outros autores. Após uma breve conceituação de colonialismo, colonialidade e decolonialidade, o foco da análise reside no estudo de obras de arte que tem como tema questões raciais: “Barrueco” de Ayrson Heráclito e Danillo Barata (2004), “Assentamento” (2013) de Rosana Paulino e a trilogia “Illusions” (2016, 2018 e 2019) de Grada Kilomba. Nelas há um trabalho de discussão sobre o passado colonial de forma a contar a história a partir do ponto de vista negro que nos permite vislumbrar a arte como ferramenta para produção de conhecimento decolonial e remediar o trauma do colonialismo. Escrevo a partir do meu lugar de mulher negra sobre obras artísticas que colocam o sujeito negro no centro de sua história com foco na produção de Grada Kilomba. Isso porque a obra de Kilomba é essencialmente transdisciplinar na temática e na linguagem, estando profundamente preocupada em conceber uma nova forma de produzir conhecimento a partir do lugar de seu lugar de mulher negraporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Arte: Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCADecolonialidadeDiáspora africanaArte contemporâneaMemóriaGrada KilombaDecolonialitAfrican diasporaContemporary artMemoryGrada KilombaO peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspóricainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCamila Carvalho Moura - Monografia.pdfapplication/pdf2514110https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/1/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf9f512360e89c4dae900bf477a0bdb136MD51TEXTCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.txtCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain205954https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/2/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.txt944d502f22786475c785da2c8361fa86MD52THUMBNAILCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.jpgCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1206https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/3/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.jpg59d62640935874a117e576d1922199d9MD53handle/314822023-03-03 09:45:00.142oai:repositorio.pucsp.br:handle/31482Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-03T12:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica |
title |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica |
spellingShingle |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica Moura, Camila Carvalho CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA Decolonialidade Diáspora africana Arte contemporânea Memória Grada Kilomba Decolonialit African diaspora Contemporary art Memory Grada Kilomba |
title_short |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica |
title_full |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica |
title_fullStr |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica |
title_full_unstemmed |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica |
title_sort |
O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica |
author |
Moura, Camila Carvalho |
author_facet |
Moura, Camila Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Arantes, Priscila Almeida Cunha |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Camila Carvalho |
contributor_str_mv |
Arantes, Priscila Almeida Cunha |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA Decolonialidade Diáspora africana Arte contemporânea Memória Grada Kilomba Decolonialit African diaspora Contemporary art Memory Grada Kilomba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Decolonialidade Diáspora africana Arte contemporânea Memória Grada Kilomba |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Decolonialit African diaspora Contemporary art Memory Grada Kilomba |
description |
This work presents art as a way to elaborate on colonial matters, especially on the contemporary outcomes of the slave trade and enslaving. In order to do so, relies on the theories about coloniality and decoloniality by Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) and Luiz Rufino (2019), and on the elaborations on the consequences of racism on the black psyche by Frantz Fanon (1953) and Grada Kilomba (2008), as well as on bell hooks’ (1992) thoughts on race and representation – among other authors. After a brief conceptualization on colonialism, coloniality and decoloniality, the focus of this analysis resides on the study of artworks that are centered around racial issues: “Barrueco” by Ayrson Heráclito and Danilo Barata (2004), “Assentamento” (2013) by Rosana Paulino and the trilogy “Illusions” (2016, 2018 and 2019) by Grada Kilomba. These works discuss the colonial past in a way it retells the story from a black perspective which allows us to see art as a tool to produce decolonial knowledge and to remedy the trauma that steams from colonialism. I write from the standpoint of a black women about artworks that are centered around black people, focusing on the works of Grada Kilomba. For her work is essentially transdisciplinary in its theme and language, and profoundly concerned with conceiving a new form of producing knowledge from her perspective as a black woman |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-06-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-02-28T22:44:40Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-02-28T22:44:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Moura, Camila Carvalho. O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482 |
identifier_str_mv |
Moura, Camila Carvalho. O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Arte: Crítica e Curadoria |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/1/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/2/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/3/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9f512360e89c4dae900bf477a0bdb136 944d502f22786475c785da2c8361fa86 59d62640935874a117e576d1922199d9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278006209806336 |