O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Camila Carvalho
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482
Resumo: This work presents art as a way to elaborate on colonial matters, especially on the contemporary outcomes of the slave trade and enslaving. In order to do so, relies on the theories about coloniality and decoloniality by Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) and Luiz Rufino (2019), and on the elaborations on the consequences of racism on the black psyche by Frantz Fanon (1953) and Grada Kilomba (2008), as well as on bell hooks’ (1992) thoughts on race and representation – among other authors. After a brief conceptualization on colonialism, coloniality and decoloniality, the focus of this analysis resides on the study of artworks that are centered around racial issues: “Barrueco” by Ayrson Heráclito and Danilo Barata (2004), “Assentamento” (2013) by Rosana Paulino and the trilogy “Illusions” (2016, 2018 and 2019) by Grada Kilomba. These works discuss the colonial past in a way it retells the story from a black perspective which allows us to see art as a tool to produce decolonial knowledge and to remedy the trauma that steams from colonialism. I write from the standpoint of a black women about artworks that are centered around black people, focusing on the works of Grada Kilomba. For her work is essentially transdisciplinary in its theme and language, and profoundly concerned with conceiving a new form of producing knowledge from her perspective as a black woman
id PUC_SP-1_409b70e146e99ec7ac251827c582d2f6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/31482
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Arantes, Priscila Almeida CunhaMoura, Camila Carvalho2023-02-28T22:44:40Z2023-02-28T22:44:40Z2022-06-30Moura, Camila Carvalho. O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482This work presents art as a way to elaborate on colonial matters, especially on the contemporary outcomes of the slave trade and enslaving. In order to do so, relies on the theories about coloniality and decoloniality by Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) and Luiz Rufino (2019), and on the elaborations on the consequences of racism on the black psyche by Frantz Fanon (1953) and Grada Kilomba (2008), as well as on bell hooks’ (1992) thoughts on race and representation – among other authors. After a brief conceptualization on colonialism, coloniality and decoloniality, the focus of this analysis resides on the study of artworks that are centered around racial issues: “Barrueco” by Ayrson Heráclito and Danilo Barata (2004), “Assentamento” (2013) by Rosana Paulino and the trilogy “Illusions” (2016, 2018 and 2019) by Grada Kilomba. These works discuss the colonial past in a way it retells the story from a black perspective which allows us to see art as a tool to produce decolonial knowledge and to remedy the trauma that steams from colonialism. I write from the standpoint of a black women about artworks that are centered around black people, focusing on the works of Grada Kilomba. For her work is essentially transdisciplinary in its theme and language, and profoundly concerned with conceiving a new form of producing knowledge from her perspective as a black womanEste trabalho apresenta a arte como forma de tratar de questões coloniais com ênfase nos desdobramentos contemporâneos do tráfico negreiro e escravização. Para tanto, se sustenta nas teorias sobre colonialismo de Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) e Luiz Rufino (2019) e nas elaborações sobre as consequências do racismo na psique humana de Frantz Fanon (1953) e Grada Kilomba (2008) bem como nas reflexões acerca da representação negra na obra de bell hooks (1992) – entre outros autores. Após uma breve conceituação de colonialismo, colonialidade e decolonialidade, o foco da análise reside no estudo de obras de arte que tem como tema questões raciais: “Barrueco” de Ayrson Heráclito e Danillo Barata (2004), “Assentamento” (2013) de Rosana Paulino e a trilogia “Illusions” (2016, 2018 e 2019) de Grada Kilomba. Nelas há um trabalho de discussão sobre o passado colonial de forma a contar a história a partir do ponto de vista negro que nos permite vislumbrar a arte como ferramenta para produção de conhecimento decolonial e remediar o trauma do colonialismo. Escrevo a partir do meu lugar de mulher negra sobre obras artísticas que colocam o sujeito negro no centro de sua história com foco na produção de Grada Kilomba. Isso porque a obra de Kilomba é essencialmente transdisciplinar na temática e na linguagem, estando profundamente preocupada em conceber uma nova forma de produzir conhecimento a partir do lugar de seu lugar de mulher negraporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Arte: Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCADecolonialidadeDiáspora africanaArte contemporâneaMemóriaGrada KilombaDecolonialitAfrican diasporaContemporary artMemoryGrada KilombaO peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspóricainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCamila Carvalho Moura - Monografia.pdfapplication/pdf2514110https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/1/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf9f512360e89c4dae900bf477a0bdb136MD51TEXTCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.txtCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain205954https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/2/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.txt944d502f22786475c785da2c8361fa86MD52THUMBNAILCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.jpgCamila Carvalho Moura - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1206https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/3/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.jpg59d62640935874a117e576d1922199d9MD53handle/314822023-03-03 09:45:00.142oai:repositorio.pucsp.br:handle/31482Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-03T12:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
title O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
spellingShingle O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
Moura, Camila Carvalho
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
Decolonialidade
Diáspora africana
Arte contemporânea
Memória
Grada Kilomba
Decolonialit
African diaspora
Contemporary art
Memory
Grada Kilomba
title_short O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
title_full O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
title_fullStr O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
title_full_unstemmed O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
title_sort O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica
author Moura, Camila Carvalho
author_facet Moura, Camila Carvalho
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Arantes, Priscila Almeida Cunha
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Camila Carvalho
contributor_str_mv Arantes, Priscila Almeida Cunha
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
Decolonialidade
Diáspora africana
Arte contemporânea
Memória
Grada Kilomba
Decolonialit
African diaspora
Contemporary art
Memory
Grada Kilomba
dc.subject.por.fl_str_mv Decolonialidade
Diáspora africana
Arte contemporânea
Memória
Grada Kilomba
dc.subject.eng.fl_str_mv Decolonialit
African diaspora
Contemporary art
Memory
Grada Kilomba
description This work presents art as a way to elaborate on colonial matters, especially on the contemporary outcomes of the slave trade and enslaving. In order to do so, relies on the theories about coloniality and decoloniality by Aníbal Quijano (2005, 2015), Walter Mignolo (2008, 2011) and Luiz Rufino (2019), and on the elaborations on the consequences of racism on the black psyche by Frantz Fanon (1953) and Grada Kilomba (2008), as well as on bell hooks’ (1992) thoughts on race and representation – among other authors. After a brief conceptualization on colonialism, coloniality and decoloniality, the focus of this analysis resides on the study of artworks that are centered around racial issues: “Barrueco” by Ayrson Heráclito and Danilo Barata (2004), “Assentamento” (2013) by Rosana Paulino and the trilogy “Illusions” (2016, 2018 and 2019) by Grada Kilomba. These works discuss the colonial past in a way it retells the story from a black perspective which allows us to see art as a tool to produce decolonial knowledge and to remedy the trauma that steams from colonialism. I write from the standpoint of a black women about artworks that are centered around black people, focusing on the works of Grada Kilomba. For her work is essentially transdisciplinary in its theme and language, and profoundly concerned with conceiving a new form of producing knowledge from her perspective as a black woman
publishDate 2022
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-06-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-02-28T22:44:40Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-02-28T22:44:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Moura, Camila Carvalho. O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482
identifier_str_mv Moura, Camila Carvalho. O peso da água: a arte como mecanismo de produção da memória afrodiaspórica. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Arte: Crítica e Curadoria
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/1/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/2/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31482/3/Camila%20Carvalho%20Moura%20-%20Monografia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9f512360e89c4dae900bf477a0bdb136
944d502f22786475c785da2c8361fa86
59d62640935874a117e576d1922199d9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278006209806336