Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076 |
Resumo: | This work had as purpose to do research on the approach to the learning of geometry of the Fractals under the view of the teacher and your understanding to the development of a project didactic about the concept of Fractals. The research was done with a group of public school teachers and it was developed in two meeting. These short meetings to the formation of teachers was to show if short meetings could influence on pedagogical practice and to introduce new subsidies to teaching-learning, overcoming obstacles and offering a new possibility of appropriation of knowledge in mathematic. We have intention to make a review these works; we ll go to offer a new adventure to become the geometry more near the reality of our students and to create a real identification with the nature and the geometry, by the project didactic about the concept of Fractals that was created also to application subsequent at the students. Our work also showed that the teacher is open-minded to new suggestions, and he needs just opportunity and moments to reflect on your pedagogical practice. It s this that will try show in this work, giving a historical prospect and the importance to put in evidence the value of the geometry of the fractals to represent better the nature forms. In this first moment, we leave the calculation more complex out of the work, because the central idea is give information about this new field of mathematic, which is so interesting and dazzling |
id |
PUC_SP-1_416b0ea0d9366afc0b6be5d9a8709666 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11076 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
D'Ambrósio, UbiratanAlmeida, Arlete Aparecida Oliveira de2016-04-27T16:57:45Z2007-06-052006-10-31Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de. Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula. 2006. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076This work had as purpose to do research on the approach to the learning of geometry of the Fractals under the view of the teacher and your understanding to the development of a project didactic about the concept of Fractals. The research was done with a group of public school teachers and it was developed in two meeting. These short meetings to the formation of teachers was to show if short meetings could influence on pedagogical practice and to introduce new subsidies to teaching-learning, overcoming obstacles and offering a new possibility of appropriation of knowledge in mathematic. We have intention to make a review these works; we ll go to offer a new adventure to become the geometry more near the reality of our students and to create a real identification with the nature and the geometry, by the project didactic about the concept of Fractals that was created also to application subsequent at the students. Our work also showed that the teacher is open-minded to new suggestions, and he needs just opportunity and moments to reflect on your pedagogical practice. It s this that will try show in this work, giving a historical prospect and the importance to put in evidence the value of the geometry of the fractals to represent better the nature forms. In this first moment, we leave the calculation more complex out of the work, because the central idea is give information about this new field of mathematic, which is so interesting and dazzlingEste trabalho teve como objetivo investigar uma abordagem para o ensino da geometria dos Fractais sob o olhar do professor e sua receptividade no desenvolvimento de uma seqüência didática para abordar o conceito de Fractais. A pesquisa foi realizada junto a um grupo de professores da Rede Pública Estadual, desenvolvida em dois encontros. Tínhamos como hipótese do trabalho, se um mini-curso para professores poderia influenciar na prática docente sugerindo novas propostas de trabalho, passando por obstáculos da aceitação para chegar às salas de aula, proporcionando uma nova visão da aplicação da matemática. Com o intuito de rever estes estudos, é que iremos proporcionar uma nova aventura para tornar mais próxima a geometria da realidade do nosso aluno, promovendo uma identificação real com a natureza e a geometria, por meio de uma seqüência didática que foi elaborada visando também sua aplicação posterior aos alunos. É isto que tentaremos mostrar nesse trabalho, dando um panorama histórico e a necessidade do surgimento da geometria dos fractais para representar melhor as formas da natureza. Nesse primeiro momento, nos poupamos dos cálculos mais complexos, pois a idéia central foi fornecer informações sobre essa nova área da matemática que é tão envolvente e deslumbrante. Nossa análise aponta que o professor está receptivo às novas propostas, precisando apenas de oportunidade e espaço para reflexão sobre suas açõesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24307/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãofractalformação de professorgeometriaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoFractaisProfessores de matematica -- Formacao profissionalPratica de ensinofractalformation of teachersgeometryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAOs Fractais na formação docente e sua prática em sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.txtEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.txtExtracted texttext/plain305941https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/3/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.txtf2047f61ea74c3b4e4297a3e5421eb5bMD53ORIGINALEDM - Arlete Ap O Almeida.pdfapplication/pdf11456266https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/1/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf26513687e3c57ad3afc46f05972c39caMD51THUMBNAILEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.jpgEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3729https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/2/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.jpg6d9565fb8a706a2ec90a28b220c69689MD52handle/110762022-04-27 13:21:32.025oai:repositorio.pucsp.br:handle/11076Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:21:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula |
title |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula |
spellingShingle |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de fractal formação de professor geometria Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Fractais Professores de matematica -- Formacao profissional Pratica de ensino fractal formation of teachers geometry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula |
title_full |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula |
title_fullStr |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula |
title_sort |
Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula |
author |
Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de |
author_facet |
Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de |
contributor_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
fractal formação de professor geometria Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Fractais Professores de matematica -- Formacao profissional Pratica de ensino |
topic |
fractal formação de professor geometria Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Fractais Professores de matematica -- Formacao profissional Pratica de ensino fractal formation of teachers geometry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
fractal formation of teachers geometry |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work had as purpose to do research on the approach to the learning of geometry of the Fractals under the view of the teacher and your understanding to the development of a project didactic about the concept of Fractals. The research was done with a group of public school teachers and it was developed in two meeting. These short meetings to the formation of teachers was to show if short meetings could influence on pedagogical practice and to introduce new subsidies to teaching-learning, overcoming obstacles and offering a new possibility of appropriation of knowledge in mathematic. We have intention to make a review these works; we ll go to offer a new adventure to become the geometry more near the reality of our students and to create a real identification with the nature and the geometry, by the project didactic about the concept of Fractals that was created also to application subsequent at the students. Our work also showed that the teacher is open-minded to new suggestions, and he needs just opportunity and moments to reflect on your pedagogical practice. It s this that will try show in this work, giving a historical prospect and the importance to put in evidence the value of the geometry of the fractals to represent better the nature forms. In this first moment, we leave the calculation more complex out of the work, because the central idea is give information about this new field of mathematic, which is so interesting and dazzling |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-10-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de. Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula. 2006. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076 |
identifier_str_mv |
Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de. Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula. 2006. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/3/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/1/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/2/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f2047f61ea74c3b4e4297a3e5421eb5b 26513687e3c57ad3afc46f05972c39ca 6d9565fb8a706a2ec90a28b220c69689 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277812819886080 |