Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076
Resumo: This work had as purpose to do research on the approach to the learning of geometry of the Fractals under the view of the teacher and your understanding to the development of a project didactic about the concept of Fractals. The research was done with a group of public school teachers and it was developed in two meeting. These short meetings to the formation of teachers was to show if short meetings could influence on pedagogical practice and to introduce new subsidies to teaching-learning, overcoming obstacles and offering a new possibility of appropriation of knowledge in mathematic. We have intention to make a review these works; we ll go to offer a new adventure to become the geometry more near the reality of our students and to create a real identification with the nature and the geometry, by the project didactic about the concept of Fractals that was created also to application subsequent at the students. Our work also showed that the teacher is open-minded to new suggestions, and he needs just opportunity and moments to reflect on your pedagogical practice. It s this that will try show in this work, giving a historical prospect and the importance to put in evidence the value of the geometry of the fractals to represent better the nature forms. In this first moment, we leave the calculation more complex out of the work, because the central idea is give information about this new field of mathematic, which is so interesting and dazzling
id PUC_SP-1_416b0ea0d9366afc0b6be5d9a8709666
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11076
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling D'Ambrósio, UbiratanAlmeida, Arlete Aparecida Oliveira de2016-04-27T16:57:45Z2007-06-052006-10-31Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de. Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula. 2006. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076This work had as purpose to do research on the approach to the learning of geometry of the Fractals under the view of the teacher and your understanding to the development of a project didactic about the concept of Fractals. The research was done with a group of public school teachers and it was developed in two meeting. These short meetings to the formation of teachers was to show if short meetings could influence on pedagogical practice and to introduce new subsidies to teaching-learning, overcoming obstacles and offering a new possibility of appropriation of knowledge in mathematic. We have intention to make a review these works; we ll go to offer a new adventure to become the geometry more near the reality of our students and to create a real identification with the nature and the geometry, by the project didactic about the concept of Fractals that was created also to application subsequent at the students. Our work also showed that the teacher is open-minded to new suggestions, and he needs just opportunity and moments to reflect on your pedagogical practice. It s this that will try show in this work, giving a historical prospect and the importance to put in evidence the value of the geometry of the fractals to represent better the nature forms. In this first moment, we leave the calculation more complex out of the work, because the central idea is give information about this new field of mathematic, which is so interesting and dazzlingEste trabalho teve como objetivo investigar uma abordagem para o ensino da geometria dos Fractais sob o olhar do professor e sua receptividade no desenvolvimento de uma seqüência didática para abordar o conceito de Fractais. A pesquisa foi realizada junto a um grupo de professores da Rede Pública Estadual, desenvolvida em dois encontros. Tínhamos como hipótese do trabalho, se um mini-curso para professores poderia influenciar na prática docente sugerindo novas propostas de trabalho, passando por obstáculos da aceitação para chegar às salas de aula, proporcionando uma nova visão da aplicação da matemática. Com o intuito de rever estes estudos, é que iremos proporcionar uma nova aventura para tornar mais próxima a geometria da realidade do nosso aluno, promovendo uma identificação real com a natureza e a geometria, por meio de uma seqüência didática que foi elaborada visando também sua aplicação posterior aos alunos. É isto que tentaremos mostrar nesse trabalho, dando um panorama histórico e a necessidade do surgimento da geometria dos fractais para representar melhor as formas da natureza. Nesse primeiro momento, nos poupamos dos cálculos mais complexos, pois a idéia central foi fornecer informações sobre essa nova área da matemática que é tão envolvente e deslumbrante. Nossa análise aponta que o professor está receptivo às novas propostas, precisando apenas de oportunidade e espaço para reflexão sobre suas açõesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24307/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãofractalformação de professorgeometriaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoFractaisProfessores de matematica -- Formacao profissionalPratica de ensinofractalformation of teachersgeometryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAOs Fractais na formação docente e sua prática em sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.txtEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.txtExtracted texttext/plain305941https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/3/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.txtf2047f61ea74c3b4e4297a3e5421eb5bMD53ORIGINALEDM - Arlete Ap O Almeida.pdfapplication/pdf11456266https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/1/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf26513687e3c57ad3afc46f05972c39caMD51THUMBNAILEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.jpgEDM - Arlete Ap O Almeida.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3729https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/2/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.jpg6d9565fb8a706a2ec90a28b220c69689MD52handle/110762022-04-27 13:21:32.025oai:repositorio.pucsp.br:handle/11076Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:21:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
title Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
spellingShingle Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de
fractal
formação de professor
geometria
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Fractais
Professores de matematica -- Formacao profissional
Pratica de ensino
fractal
formation of teachers
geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
title_full Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
title_fullStr Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
title_full_unstemmed Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
title_sort Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula
author Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de
author_facet Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de
contributor_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv fractal
formação de professor
geometria
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Fractais
Professores de matematica -- Formacao profissional
Pratica de ensino
topic fractal
formação de professor
geometria
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Fractais
Professores de matematica -- Formacao profissional
Pratica de ensino
fractal
formation of teachers
geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv fractal
formation of teachers
geometry
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work had as purpose to do research on the approach to the learning of geometry of the Fractals under the view of the teacher and your understanding to the development of a project didactic about the concept of Fractals. The research was done with a group of public school teachers and it was developed in two meeting. These short meetings to the formation of teachers was to show if short meetings could influence on pedagogical practice and to introduce new subsidies to teaching-learning, overcoming obstacles and offering a new possibility of appropriation of knowledge in mathematic. We have intention to make a review these works; we ll go to offer a new adventure to become the geometry more near the reality of our students and to create a real identification with the nature and the geometry, by the project didactic about the concept of Fractals that was created also to application subsequent at the students. Our work also showed that the teacher is open-minded to new suggestions, and he needs just opportunity and moments to reflect on your pedagogical practice. It s this that will try show in this work, giving a historical prospect and the importance to put in evidence the value of the geometry of the fractals to represent better the nature forms. In this first moment, we leave the calculation more complex out of the work, because the central idea is give information about this new field of mathematic, which is so interesting and dazzling
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-10-31
dc.date.available.fl_str_mv 2007-06-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de. Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula. 2006. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076
identifier_str_mv Almeida, Arlete Aparecida Oliveira de. Os Fractais na formação docente e sua prática em sala de aula. 2006. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11076
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/3/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/1/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11076/2/EDM%20-%20Arlete%20Ap%20O%20Almeida.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f2047f61ea74c3b4e4297a3e5421eb5b
26513687e3c57ad3afc46f05972c39ca
6d9565fb8a706a2ec90a28b220c69689
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277812819886080