Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Fernanda Santini
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961
Resumo: The goal of this research was to understand parent s care towards their children, considering it as an experience of care (Fürsorge), from the Heideggerian perspective. This is a qualitative, interventive, phenomenological-based study and its data were collected through the analysis of parent s narratives gathered in two reflective meetings, one with mothers and other with fathers. The reflective meetings already happen every six months in a low income community in Sao Paulo as part of a larger project and aim to discuss about psycho educational practices. Each meeting was recorded, transcribed and resulted in a text that was object of a hermeneutic analysis. The narratives of the 9 fathers and the 11 mothers participants were organized into constellations and the analysis showed that the fact that the population investigated live in a vulnerable area, influences the way they take care of their children. For the fathers, the care (Fürsorge) is related to making interventions in the world, changing the public space for their children to live in a better world. For the mothers, the care (Fürsorge) is related, mainly, to the creation of strategies to protect their children through the development of a dialogical relationship with them and the search of family or community support. They associate prohibition with negative consequences, avoiding using this feature
id PUC_SP-1_429e73340d62c7c2367b7fa3c694fbfb
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/15961
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Szymanski, Heloisahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4215215E0Franco, Fernanda Santini2016-04-28T20:56:19Z2015-04-162010-10-15Franco, Fernanda Santini. Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961The goal of this research was to understand parent s care towards their children, considering it as an experience of care (Fürsorge), from the Heideggerian perspective. This is a qualitative, interventive, phenomenological-based study and its data were collected through the analysis of parent s narratives gathered in two reflective meetings, one with mothers and other with fathers. The reflective meetings already happen every six months in a low income community in Sao Paulo as part of a larger project and aim to discuss about psycho educational practices. Each meeting was recorded, transcribed and resulted in a text that was object of a hermeneutic analysis. The narratives of the 9 fathers and the 11 mothers participants were organized into constellations and the analysis showed that the fact that the population investigated live in a vulnerable area, influences the way they take care of their children. For the fathers, the care (Fürsorge) is related to making interventions in the world, changing the public space for their children to live in a better world. For the mothers, the care (Fürsorge) is related, mainly, to the creation of strategies to protect their children through the development of a dialogical relationship with them and the search of family or community support. They associate prohibition with negative consequences, avoiding using this featureO objetivo desta investigação foi compreender o cuidado de pais e mães em relação aos seus filhos, considerando-o como uma experiência de solicitude, a partir da analítica heideggeriana. Trata-se de um estudo qualitativo, de base fenomenológica, de cunho interventivo, que teve como procedimento a análise de narrativas de pais, coletadas em dois encontros reflexivos, um com mães e outro com pais homens. Os encontros reflexivos já acontecem semestralmente em uma comunidade de baixa renda de São Paulo como parte de um projeto mais amplo e tem como objetivo a reflexão de práticas psicoeducacionais. Cada encontro foi gravado, transcrito e deu origem a um texto síntese que foi objeto de uma análise hermenêutica. As narrativas dos 9 pais e 11 mães participantes foram organizadas em constelações e a análise revelou que o fato de a população investigada viver em uma região vulnerável, influencia no modo de cuidar dos filhos. Para os pais homens, a solicitude está relacionada a realizar intervenções no mundo, modificar o espaço público para que os filhos vivam em um mundo melhor. Para as mães, a solicitude está relacionada, principalmente, à criação de estratégias de proteção dos filhos através do desenvolvimento de uma relação dialógica com eles e da busca de apoio da família ou comunidade. Associam a proibição a consequências negativas, evitando utilizar esse recursoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32154/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaSolicitudeFamíliaPráticas educativasFenomenologiaCare (Fürsorge)FamilyEducational practicesPhenomenologyHeideggerCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALUma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitudeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFernanda Santini Franco.pdf.txtFernanda Santini Franco.pdf.txtExtracted texttext/plain199929https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/3/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.txt231d16a537e632383c6f789b185f7e73MD53ORIGINALFernanda Santini Franco.pdfapplication/pdf704645https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/1/Fernanda%20Santini%20Franco.pdfaf40c6345331caf38d2e81a80e136680MD51THUMBNAILFernanda Santini Franco.pdf.jpgFernanda Santini Franco.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/2/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/159612022-04-27 14:35:22.22oai:repositorio.pucsp.br:handle/15961Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:35:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
title Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
spellingShingle Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
Franco, Fernanda Santini
Solicitude
Família
Práticas educativas
Fenomenologia
Care (Fürsorge)
Family
Educational practices
Phenomenology
Heidegger
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
title_full Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
title_fullStr Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
title_full_unstemmed Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
title_sort Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
author Franco, Fernanda Santini
author_facet Franco, Fernanda Santini
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Szymanski, Heloisa
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4215215E0
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Fernanda Santini
contributor_str_mv Szymanski, Heloisa
dc.subject.por.fl_str_mv Solicitude
Família
Práticas educativas
Fenomenologia
topic Solicitude
Família
Práticas educativas
Fenomenologia
Care (Fürsorge)
Family
Educational practices
Phenomenology
Heidegger
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Care (Fürsorge)
Family
Educational practices
Phenomenology
Heidegger
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description The goal of this research was to understand parent s care towards their children, considering it as an experience of care (Fürsorge), from the Heideggerian perspective. This is a qualitative, interventive, phenomenological-based study and its data were collected through the analysis of parent s narratives gathered in two reflective meetings, one with mothers and other with fathers. The reflective meetings already happen every six months in a low income community in Sao Paulo as part of a larger project and aim to discuss about psycho educational practices. Each meeting was recorded, transcribed and resulted in a text that was object of a hermeneutic analysis. The narratives of the 9 fathers and the 11 mothers participants were organized into constellations and the analysis showed that the fact that the population investigated live in a vulnerable area, influences the way they take care of their children. For the fathers, the care (Fürsorge) is related to making interventions in the world, changing the public space for their children to live in a better world. For the mothers, the care (Fürsorge) is related, mainly, to the creation of strategies to protect their children through the development of a dialogical relationship with them and the search of family or community support. They associate prohibition with negative consequences, avoiding using this feature
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-15
dc.date.available.fl_str_mv 2015-04-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:56:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Franco, Fernanda Santini. Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961
identifier_str_mv Franco, Fernanda Santini. Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/3/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/1/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/2/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 231d16a537e632383c6f789b185f7e73
af40c6345331caf38d2e81a80e136680
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277877853618176