Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961 |
Resumo: | The goal of this research was to understand parent s care towards their children, considering it as an experience of care (Fürsorge), from the Heideggerian perspective. This is a qualitative, interventive, phenomenological-based study and its data were collected through the analysis of parent s narratives gathered in two reflective meetings, one with mothers and other with fathers. The reflective meetings already happen every six months in a low income community in Sao Paulo as part of a larger project and aim to discuss about psycho educational practices. Each meeting was recorded, transcribed and resulted in a text that was object of a hermeneutic analysis. The narratives of the 9 fathers and the 11 mothers participants were organized into constellations and the analysis showed that the fact that the population investigated live in a vulnerable area, influences the way they take care of their children. For the fathers, the care (Fürsorge) is related to making interventions in the world, changing the public space for their children to live in a better world. For the mothers, the care (Fürsorge) is related, mainly, to the creation of strategies to protect their children through the development of a dialogical relationship with them and the search of family or community support. They associate prohibition with negative consequences, avoiding using this feature |
id |
PUC_SP-1_429e73340d62c7c2367b7fa3c694fbfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/15961 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Szymanski, Heloisahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4215215E0Franco, Fernanda Santini2016-04-28T20:56:19Z2015-04-162010-10-15Franco, Fernanda Santini. Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961The goal of this research was to understand parent s care towards their children, considering it as an experience of care (Fürsorge), from the Heideggerian perspective. This is a qualitative, interventive, phenomenological-based study and its data were collected through the analysis of parent s narratives gathered in two reflective meetings, one with mothers and other with fathers. The reflective meetings already happen every six months in a low income community in Sao Paulo as part of a larger project and aim to discuss about psycho educational practices. Each meeting was recorded, transcribed and resulted in a text that was object of a hermeneutic analysis. The narratives of the 9 fathers and the 11 mothers participants were organized into constellations and the analysis showed that the fact that the population investigated live in a vulnerable area, influences the way they take care of their children. For the fathers, the care (Fürsorge) is related to making interventions in the world, changing the public space for their children to live in a better world. For the mothers, the care (Fürsorge) is related, mainly, to the creation of strategies to protect their children through the development of a dialogical relationship with them and the search of family or community support. They associate prohibition with negative consequences, avoiding using this featureO objetivo desta investigação foi compreender o cuidado de pais e mães em relação aos seus filhos, considerando-o como uma experiência de solicitude, a partir da analítica heideggeriana. Trata-se de um estudo qualitativo, de base fenomenológica, de cunho interventivo, que teve como procedimento a análise de narrativas de pais, coletadas em dois encontros reflexivos, um com mães e outro com pais homens. Os encontros reflexivos já acontecem semestralmente em uma comunidade de baixa renda de São Paulo como parte de um projeto mais amplo e tem como objetivo a reflexão de práticas psicoeducacionais. Cada encontro foi gravado, transcrito e deu origem a um texto síntese que foi objeto de uma análise hermenêutica. As narrativas dos 9 pais e 11 mães participantes foram organizadas em constelações e a análise revelou que o fato de a população investigada viver em uma região vulnerável, influencia no modo de cuidar dos filhos. Para os pais homens, a solicitude está relacionada a realizar intervenções no mundo, modificar o espaço público para que os filhos vivam em um mundo melhor. Para as mães, a solicitude está relacionada, principalmente, à criação de estratégias de proteção dos filhos através do desenvolvimento de uma relação dialógica com eles e da busca de apoio da família ou comunidade. Associam a proibição a consequências negativas, evitando utilizar esse recursoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32154/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaSolicitudeFamíliaPráticas educativasFenomenologiaCare (Fürsorge)FamilyEducational practicesPhenomenologyHeideggerCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALUma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitudeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFernanda Santini Franco.pdf.txtFernanda Santini Franco.pdf.txtExtracted texttext/plain199929https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/3/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.txt231d16a537e632383c6f789b185f7e73MD53ORIGINALFernanda Santini Franco.pdfapplication/pdf704645https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/1/Fernanda%20Santini%20Franco.pdfaf40c6345331caf38d2e81a80e136680MD51THUMBNAILFernanda Santini Franco.pdf.jpgFernanda Santini Franco.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/2/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/159612022-04-27 14:35:22.22oai:repositorio.pucsp.br:handle/15961Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:35:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude |
title |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude |
spellingShingle |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude Franco, Fernanda Santini Solicitude Família Práticas educativas Fenomenologia Care (Fürsorge) Family Educational practices Phenomenology Heidegger CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude |
title_full |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude |
title_fullStr |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude |
title_full_unstemmed |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude |
title_sort |
Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude |
author |
Franco, Fernanda Santini |
author_facet |
Franco, Fernanda Santini |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Szymanski, Heloisa |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4215215E0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Fernanda Santini |
contributor_str_mv |
Szymanski, Heloisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Solicitude Família Práticas educativas Fenomenologia |
topic |
Solicitude Família Práticas educativas Fenomenologia Care (Fürsorge) Family Educational practices Phenomenology Heidegger CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Care (Fürsorge) Family Educational practices Phenomenology Heidegger |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The goal of this research was to understand parent s care towards their children, considering it as an experience of care (Fürsorge), from the Heideggerian perspective. This is a qualitative, interventive, phenomenological-based study and its data were collected through the analysis of parent s narratives gathered in two reflective meetings, one with mothers and other with fathers. The reflective meetings already happen every six months in a low income community in Sao Paulo as part of a larger project and aim to discuss about psycho educational practices. Each meeting was recorded, transcribed and resulted in a text that was object of a hermeneutic analysis. The narratives of the 9 fathers and the 11 mothers participants were organized into constellations and the analysis showed that the fact that the population investigated live in a vulnerable area, influences the way they take care of their children. For the fathers, the care (Fürsorge) is related to making interventions in the world, changing the public space for their children to live in a better world. For the mothers, the care (Fürsorge) is related, mainly, to the creation of strategies to protect their children through the development of a dialogical relationship with them and the search of family or community support. They associate prohibition with negative consequences, avoiding using this feature |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-04-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Franco, Fernanda Santini. Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961 |
identifier_str_mv |
Franco, Fernanda Santini. Uma compreensão fenomenológica das práticas educativas de mães e pais: a experiência de solicitude. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/3/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/1/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15961/2/Fernanda%20Santini%20Franco.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
231d16a537e632383c6f789b185f7e73 af40c6345331caf38d2e81a80e136680 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277877853618176 |