Interpretação em animação: entre técnicas, estéticas, habilidades e competências
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/25950 |
Resumo: | "The guiding questions of the thesis are: Is there any character animation process, the need for greater approximation and mastery of resources (skills and competences) arising from interpretation/acting? An animation of fundamental quality that the animator uses observation and interpretation techniques? The training of animation, design and game professionals who consider the need to create animated characters in Brazil disciplines or resources to develop such skills and competences? Has character interpretation been seen as a priority requirement in animation disciplines and manuals/manuals? Thus, the objective is to understand the relationships between character animation processes and resource domains (interpretation/acting and forwarding of didactic contents of their approach). The general objective of this thesis is to understand the relationships between and interpretation of characters and to identify the skills and competences that an animator must acquire for the interpretation of characters. In this way, the specific objectives of reaching the general objective are: Observation, the development of traditional, tradigital, clipping and three-dimensional animation techniques and their relationships with characters and their characteristics. Aesthetics system in animation of characters such as: cartoon, Japanese and realistic, in their particularities in relation to interpretation. Understanding of subjectivity in interpretation in animation and in the corresponding plastics at work, based on references in scenic and aesthetic arts; Presentation of an overview of the curricular series of higher" |
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The training of animation, design and game professionals who consider the need to create animated characters in Brazil disciplines or resources to develop such skills and competences? Has character interpretation been seen as a priority requirement in animation disciplines and manuals/manuals? Thus, the objective is to understand the relationships between character animation processes and resource domains (interpretation/acting and forwarding of didactic contents of their approach). The general objective of this thesis is to understand the relationships between and interpretation of characters and to identify the skills and competences that an animator must acquire for the interpretation of characters. In this way, the specific objectives of reaching the general objective are: Observation, the development of traditional, tradigital, clipping and three-dimensional animation techniques and their relationships with characters and their characteristics. Aesthetics system in animation of characters such as: cartoon, Japanese and realistic, in their particularities in relation to interpretation. Understanding of subjectivity in interpretation in animation and in the corresponding plastics at work, based on references in scenic and aesthetic arts; Presentation of an overview of the curricular series of higher"As questões norteadoras da tese são: Há no processo de animação de personagens a necessidade de maior aproximação e domínio de recursos (habilidades e competências) oriundos da interpretação/atuação? Uma animação de qualidade pressupõe que o animador se apodere de técnicas de observação e interpretação? A formação dos profissionais de animação, design e jogos que considerem a necessidade de criação de personagens animados no Brasil oferece disciplinas ou recursos para desenvolver tais habilidades e competências? A interpretação/atuação dos personagens tem sido encarada como requisito prioritário nas disciplinas e manuais acadêmicos e científicos de animação? Assim, objetiva-se compreender as relações entre processo de animação de personagens e domínio de recursos (habilidades e competências) oriundos da interpretação/atuação e endereçamento de conteúdos didáticos de sua aproximação. O objetivo geral desta tese é compreender as relações entre animação e interpretação de personagens em animação e identificar as habilidades e competências que um animador deve adquirir para conduzir a interpretação de personagens. Desta maneira, os objetivos específicos delineados para o alcance do objetivo geral são: Observação, a partir do marco cronológico representado pelo desenvolvimento de técnicas de animação tradicional, tradigital, cutout e perspectiva tridimensional e suas relações com personagens e suas interpretações. Sistematização de estéticas em animação de personagens como: cartoon, japonesa e realista, em suas particularidades em relação à interpretação. Compreensão da subjetividade na interpretação em animação e nas estéticas correspondentes abordadas no trabalho, a partir de referências em artes cênicas e plásticas; Apresentação de um panorama geral das grades curriculares de cursos superiores que contemplem animação de personagens e quais espaços nestas são reservados a competências e habilidades em atuação e interpretação e proposta de adaptação para os cursos de bacharelado em Animação e Jogos DigitaisporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::ENGENHARIASAnimaçãoPersonagensAtuaçãoArtes cênicasTeatroEducação superior em animação e jogos digitaisAnimationCharactersActingPerforming artsTheaterHigher education in animation and digital gamesInterpretação em animação: entre técnicas, estéticas, habilidades e competênciasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFabio Luiz Livramento Barretto Musarra.pdfapplication/pdf8088097https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/25950/1/Fabio%20Luiz%20Livramento%20Barretto%20Musarra.pdf5e9ac5fedf17a554bdd8e038f47d2197MD51TEXTFabio Luiz Livramento Barretto Musarra.pdf.txtFabio Luiz Livramento Barretto Musarra.pdf.txtExtracted texttext/plain361172https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/25950/2/Fabio%20Luiz%20Livramento%20Barretto%20Musarra.pdf.txtd932d1ed3b7fbe51dccf50f8966c5497MD52THUMBNAILFabio Luiz Livramento Barretto Musarra.pdf.jpgFabio Luiz Livramento Barretto Musarra.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1284https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/25950/3/Fabio%20Luiz%20Livramento%20Barretto%20Musarra.pdf.jpg8f663f3ed4df69a5e633eb095b880c2cMD53handle/259502023-06-22 10:27:27.287oai:repositorio.pucsp.br:handle/25950Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-22T13:27:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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