Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Maria Alice dos Santos
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944
Resumo: The present work explores the matters of brazility on the perspective of the modern art and the contemporary printed publicity. For this, it departs from the visual analysis of the Brazilian popular culture s imaginary in these the two instances. It observes how traces of brazility were built from the modern art aesthetic, on its first phase (from 1922 to 1945), which collaborated for certain representations about Brazil as instruments of strength and consolidation for the artistic creation. As this imagery compilation have been used for the contemporary publicity toward the approach and identification with its public, it is evident that the advertisement has had more prominence in the social relations of the individuals which, as a symbolic mediator, constitutes the entities that mediate the constructions that build national identities. Indeed, from these two mediations, a passage is perceived where the used imagery resources toward brazility are similar. However, if they differ in its organizations and its amplitudes of directions, in which the dialectic established between belonging and recognition propels for the answers by means of the investigation on the universal and the particular one
id PUC_SP-1_46995e8f27a1d644f5bbcedc34936248
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4944
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4556768D1Ferreira, Maria Alice dos Santos2016-04-26T18:16:26Z2007-10-312007-09-21Ferreira, Maria Alice dos Santos. Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944The present work explores the matters of brazility on the perspective of the modern art and the contemporary printed publicity. For this, it departs from the visual analysis of the Brazilian popular culture s imaginary in these the two instances. It observes how traces of brazility were built from the modern art aesthetic, on its first phase (from 1922 to 1945), which collaborated for certain representations about Brazil as instruments of strength and consolidation for the artistic creation. As this imagery compilation have been used for the contemporary publicity toward the approach and identification with its public, it is evident that the advertisement has had more prominence in the social relations of the individuals which, as a symbolic mediator, constitutes the entities that mediate the constructions that build national identities. Indeed, from these two mediations, a passage is perceived where the used imagery resources toward brazility are similar. However, if they differ in its organizations and its amplitudes of directions, in which the dialectic established between belonging and recognition propels for the answers by means of the investigation on the universal and the particular oneO presente trabalho explora as questões de brasilidade dentro da perspectiva do modernismo e da publicidade impressa contemporânea. Para isso, parte da análise da visualidade do imaginário da cultura popular brasileira nestas duas instâncias. Observa como foram construídos traços de brasilidade a partir da estética modernista da primeira fase (mais ou menos de 1922-45), que elaborou certas representações sobre o Brasil como instrumento de fortalecimento e consolidação para a criação artística. Analisa, também, como esse repertório imagético vem sendo utilizado pela publicidade contemporânea, no sentido de aproximação e identificação com seu público. Constata-se que a propaganda tem exercido cada vez mais destaque nas relações sociais dos indivíduos e que como um mediador simbólico, constitui as entidades que mediam as construções que edificam as identificações nacionais. Ainda, a partir destas duas mediações, percebe-se um percurso em que os recursos imagéticos utilizados, no sentido de brasilidade, são próximos. Porém, se diferem em suas organizações e sua amplitude de sentidos, nos quais o jogo do pertencimento e do reconhecimento é propulsor para as respostas mediante a indagação sobre o universal e o particularConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13731/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoBrasilidadeIdentidade nacionalModernismoPublicidadePublicidade -- BrasilModernismo (Arte) -- BrasilCaracteristicas nacionais brasileirasBrazilityNational identitiesModern artPublicityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAORetratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporâneainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.txtMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain227908https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/3/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.txt409d4f624779344fe68f7d2569882f99MD53ORIGINALMaria Alice dos Santos Ferreira.pdfapplication/pdf1668173https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/1/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf1f91d98416bec06d870f87e6ee1338eeMD51THUMBNAILMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.jpgMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/2/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/49442022-04-28 19:14:40.742oai:repositorio.pucsp.br:handle/4944Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:14:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
title Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
spellingShingle Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
Ferreira, Maria Alice dos Santos
Brasilidade
Identidade nacional
Modernismo
Publicidade
Publicidade -- Brasil
Modernismo (Arte) -- Brasil
Caracteristicas nacionais brasileiras
Brazility
National identities
Modern art
Publicity
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
title_full Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
title_fullStr Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
title_full_unstemmed Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
title_sort Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
author Ferreira, Maria Alice dos Santos
author_facet Ferreira, Maria Alice dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4556768D1
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Maria Alice dos Santos
contributor_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.subject.por.fl_str_mv Brasilidade
Identidade nacional
Modernismo
Publicidade
Publicidade -- Brasil
Modernismo (Arte) -- Brasil
Caracteristicas nacionais brasileiras
topic Brasilidade
Identidade nacional
Modernismo
Publicidade
Publicidade -- Brasil
Modernismo (Arte) -- Brasil
Caracteristicas nacionais brasileiras
Brazility
National identities
Modern art
Publicity
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Brazility
National identities
Modern art
Publicity
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description The present work explores the matters of brazility on the perspective of the modern art and the contemporary printed publicity. For this, it departs from the visual analysis of the Brazilian popular culture s imaginary in these the two instances. It observes how traces of brazility were built from the modern art aesthetic, on its first phase (from 1922 to 1945), which collaborated for certain representations about Brazil as instruments of strength and consolidation for the artistic creation. As this imagery compilation have been used for the contemporary publicity toward the approach and identification with its public, it is evident that the advertisement has had more prominence in the social relations of the individuals which, as a symbolic mediator, constitutes the entities that mediate the constructions that build national identities. Indeed, from these two mediations, a passage is perceived where the used imagery resources toward brazility are similar. However, if they differ in its organizations and its amplitudes of directions, in which the dialectic established between belonging and recognition propels for the answers by means of the investigation on the universal and the particular one
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-10-31
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-09-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:16:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferreira, Maria Alice dos Santos. Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944
identifier_str_mv Ferreira, Maria Alice dos Santos. Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/3/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/1/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/2/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 409d4f624779344fe68f7d2569882f99
1f91d98416bec06d870f87e6ee1338ee
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277861215862784