Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944 |
Resumo: | The present work explores the matters of brazility on the perspective of the modern art and the contemporary printed publicity. For this, it departs from the visual analysis of the Brazilian popular culture s imaginary in these the two instances. It observes how traces of brazility were built from the modern art aesthetic, on its first phase (from 1922 to 1945), which collaborated for certain representations about Brazil as instruments of strength and consolidation for the artistic creation. As this imagery compilation have been used for the contemporary publicity toward the approach and identification with its public, it is evident that the advertisement has had more prominence in the social relations of the individuals which, as a symbolic mediator, constitutes the entities that mediate the constructions that build national identities. Indeed, from these two mediations, a passage is perceived where the used imagery resources toward brazility are similar. However, if they differ in its organizations and its amplitudes of directions, in which the dialectic established between belonging and recognition propels for the answers by means of the investigation on the universal and the particular one |
id |
PUC_SP-1_46995e8f27a1d644f5bbcedc34936248 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/4944 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4556768D1Ferreira, Maria Alice dos Santos2016-04-26T18:16:26Z2007-10-312007-09-21Ferreira, Maria Alice dos Santos. Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944The present work explores the matters of brazility on the perspective of the modern art and the contemporary printed publicity. For this, it departs from the visual analysis of the Brazilian popular culture s imaginary in these the two instances. It observes how traces of brazility were built from the modern art aesthetic, on its first phase (from 1922 to 1945), which collaborated for certain representations about Brazil as instruments of strength and consolidation for the artistic creation. As this imagery compilation have been used for the contemporary publicity toward the approach and identification with its public, it is evident that the advertisement has had more prominence in the social relations of the individuals which, as a symbolic mediator, constitutes the entities that mediate the constructions that build national identities. Indeed, from these two mediations, a passage is perceived where the used imagery resources toward brazility are similar. However, if they differ in its organizations and its amplitudes of directions, in which the dialectic established between belonging and recognition propels for the answers by means of the investigation on the universal and the particular oneO presente trabalho explora as questões de brasilidade dentro da perspectiva do modernismo e da publicidade impressa contemporânea. Para isso, parte da análise da visualidade do imaginário da cultura popular brasileira nestas duas instâncias. Observa como foram construídos traços de brasilidade a partir da estética modernista da primeira fase (mais ou menos de 1922-45), que elaborou certas representações sobre o Brasil como instrumento de fortalecimento e consolidação para a criação artística. Analisa, também, como esse repertório imagético vem sendo utilizado pela publicidade contemporânea, no sentido de aproximação e identificação com seu público. Constata-se que a propaganda tem exercido cada vez mais destaque nas relações sociais dos indivíduos e que como um mediador simbólico, constitui as entidades que mediam as construções que edificam as identificações nacionais. Ainda, a partir destas duas mediações, percebe-se um percurso em que os recursos imagéticos utilizados, no sentido de brasilidade, são próximos. Porém, se diferem em suas organizações e sua amplitude de sentidos, nos quais o jogo do pertencimento e do reconhecimento é propulsor para as respostas mediante a indagação sobre o universal e o particularConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13731/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoBrasilidadeIdentidade nacionalModernismoPublicidadePublicidade -- BrasilModernismo (Arte) -- BrasilCaracteristicas nacionais brasileirasBrazilityNational identitiesModern artPublicityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAORetratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporâneainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.txtMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain227908https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/3/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.txt409d4f624779344fe68f7d2569882f99MD53ORIGINALMaria Alice dos Santos Ferreira.pdfapplication/pdf1668173https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/1/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf1f91d98416bec06d870f87e6ee1338eeMD51THUMBNAILMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.jpgMaria Alice dos Santos Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/2/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/49442022-04-28 19:14:40.742oai:repositorio.pucsp.br:handle/4944Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:14:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea |
title |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea |
spellingShingle |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea Ferreira, Maria Alice dos Santos Brasilidade Identidade nacional Modernismo Publicidade Publicidade -- Brasil Modernismo (Arte) -- Brasil Caracteristicas nacionais brasileiras Brazility National identities Modern art Publicity CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea |
title_full |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea |
title_fullStr |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea |
title_full_unstemmed |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea |
title_sort |
Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea |
author |
Ferreira, Maria Alice dos Santos |
author_facet |
Ferreira, Maria Alice dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Motta, Leda Tenorio da |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4556768D1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Maria Alice dos Santos |
contributor_str_mv |
Motta, Leda Tenorio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brasilidade Identidade nacional Modernismo Publicidade Publicidade -- Brasil Modernismo (Arte) -- Brasil Caracteristicas nacionais brasileiras |
topic |
Brasilidade Identidade nacional Modernismo Publicidade Publicidade -- Brasil Modernismo (Arte) -- Brasil Caracteristicas nacionais brasileiras Brazility National identities Modern art Publicity CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Brazility National identities Modern art Publicity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The present work explores the matters of brazility on the perspective of the modern art and the contemporary printed publicity. For this, it departs from the visual analysis of the Brazilian popular culture s imaginary in these the two instances. It observes how traces of brazility were built from the modern art aesthetic, on its first phase (from 1922 to 1945), which collaborated for certain representations about Brazil as instruments of strength and consolidation for the artistic creation. As this imagery compilation have been used for the contemporary publicity toward the approach and identification with its public, it is evident that the advertisement has had more prominence in the social relations of the individuals which, as a symbolic mediator, constitutes the entities that mediate the constructions that build national identities. Indeed, from these two mediations, a passage is perceived where the used imagery resources toward brazility are similar. However, if they differ in its organizations and its amplitudes of directions, in which the dialectic established between belonging and recognition propels for the answers by means of the investigation on the universal and the particular one |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-10-31 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-09-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:16:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferreira, Maria Alice dos Santos. Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944 |
identifier_str_mv |
Ferreira, Maria Alice dos Santos. Retratos de brasilidade: uma perspectiva da herança modernista na publicidade contemporânea. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4944 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/3/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/1/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4944/2/Maria%20Alice%20dos%20Santos%20Ferreira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
409d4f624779344fe68f7d2569882f99 1f91d98416bec06d870f87e6ee1338ee cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277861215862784 |