Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/100086 |
Resumo: | This essay addresses the way in which silent documentary films in Chile and Brazil represent national identities in the period between 1896-1933, during the modernization process of both countries. It proposes to establish similarities and differences between films that have survived, with an emphasis on documentaries about wealth production. Under the theoretical perspective of Marc Ferro and conceptual support of Paulo Emílio Salles Gomes and Ismail Xavier, we use the cinematic discourse analysis in dialog with social history. |
id |
USP-12_2d7b746212af1d9fce70b405309511bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/100086 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y BrasilPower and welth production on Chilean and Brazilian silent documentariescinema silenciosomodernidadeidentidades nacionaissilent cinemamodernitynational identitiesThis essay addresses the way in which silent documentary films in Chile and Brazil represent national identities in the period between 1896-1933, during the modernization process of both countries. It proposes to establish similarities and differences between films that have survived, with an emphasis on documentaries about wealth production. Under the theoretical perspective of Marc Ferro and conceptual support of Paulo Emílio Salles Gomes and Ismail Xavier, we use the cinematic discourse analysis in dialog with social history.Este trabalho aborda o documentário cinematográfico silencioso no Chile e no Brasil, e a maneira pela qual aí se representa as identidades nacionais e o processo de modernização destes países, no período 1896-1933. Nosso objetivo é estabelecer pontos em comum e também as diferenças nos filmes sobreviventes, em especial aqueles relacionados com a produção de riqueza. Utilizamos como metodologia a análise de discurso cinematográfico e a abordagem da história social, sob a perspectiva teórica de Marc Ferro, e bem como a pespectiva crítica de Paulo Emílio Salles Gomes e Ismail Xavier.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/10008610.11606/issn.2316-7114.sig.2015.100086Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 42 n. 44 (2015): Dossiê: Estudos sobre o cinema latino-americano; 45-62Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 42 No. 44 (2015): Dossiê: Estudos sobre o cinema latino-americano; 45-622316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspahttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/100086/106890Copyright (c) 2015 Mónica Villarroelhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillarroel, Mónica2024-03-21T13:30:20Zoai:revistas.usp.br:article/100086Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-21T13:30:20Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil Power and welth production on Chilean and Brazilian silent documentaries |
title |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil |
spellingShingle |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil Villarroel, Mónica cinema silencioso modernidade identidades nacionais silent cinema modernity national identities |
title_short |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil |
title_full |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil |
title_fullStr |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil |
title_full_unstemmed |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil |
title_sort |
Poder y producción de riqueza en el documental silente en Chile y Brasil |
author |
Villarroel, Mónica |
author_facet |
Villarroel, Mónica |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villarroel, Mónica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema silencioso modernidade identidades nacionais silent cinema modernity national identities |
topic |
cinema silencioso modernidade identidades nacionais silent cinema modernity national identities |
description |
This essay addresses the way in which silent documentary films in Chile and Brazil represent national identities in the period between 1896-1933, during the modernization process of both countries. It proposes to establish similarities and differences between films that have survived, with an emphasis on documentaries about wealth production. Under the theoretical perspective of Marc Ferro and conceptual support of Paulo Emílio Salles Gomes and Ismail Xavier, we use the cinematic discourse analysis in dialog with social history. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/100086 10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.100086 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/100086 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.100086 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/100086/106890 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Mónica Villarroel http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Mónica Villarroel http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 42 n. 44 (2015): Dossiê: Estudos sobre o cinema latino-americano; 45-62 Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 42 No. 44 (2015): Dossiê: Estudos sobre o cinema latino-americano; 45-62 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1800237526308356096 |