Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Erivanio da Silva
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10127
Resumo: The purpose of the present work is to investigate how institutional self-evaluation has been conducted by Evaluation Commissions (Comissões Próprias de Avaliação - CPA). I analyzed how that process has been developed based on the following leading question: in the process of institutional self-evaluation, are the internal commissions guided by controlling actions or do they make room for emancipation? For theoretical support, I researched several authors, such as: José Dias Sobrinho, Paulo Freire, Ana Maria Saul, Isabel Franchi Cappelletti, Charles Hadji, Jean-Jacques Bonniol, Michel Vial, Pedro Demo and Antonio Faundez. The methodological approach for the research was qualitative, consisting of interviews with commission coordinators who explained the development of self-evaluation process and made their point on the current external evaluation proposed by MEC. The results showed that the evaluation questions and actions are restricted to the members of Evaluation Commissions (CPA) disregarding the participation of the community. As far as autonomy is concerned, the CPA coordinators think the work conditions are satisfactory; however, the practices regarding the evaluation pattern ignore the participation, which characterizes the process of institutional self-evaluation as a controlling procedure
id PUC_SP-1_47ea07eb626ff49e4dba1e652d1531cf
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10127
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cappelletti, Isabel Franchihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779039D6Carvalho, Erivanio da Silva2016-04-27T14:32:28Z2009-06-012009-05-14Carvalho, Erivanio da Silva. Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?. 2009. 129 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10127The purpose of the present work is to investigate how institutional self-evaluation has been conducted by Evaluation Commissions (Comissões Próprias de Avaliação - CPA). I analyzed how that process has been developed based on the following leading question: in the process of institutional self-evaluation, are the internal commissions guided by controlling actions or do they make room for emancipation? For theoretical support, I researched several authors, such as: José Dias Sobrinho, Paulo Freire, Ana Maria Saul, Isabel Franchi Cappelletti, Charles Hadji, Jean-Jacques Bonniol, Michel Vial, Pedro Demo and Antonio Faundez. The methodological approach for the research was qualitative, consisting of interviews with commission coordinators who explained the development of self-evaluation process and made their point on the current external evaluation proposed by MEC. The results showed that the evaluation questions and actions are restricted to the members of Evaluation Commissions (CPA) disregarding the participation of the community. As far as autonomy is concerned, the CPA coordinators think the work conditions are satisfactory; however, the practices regarding the evaluation pattern ignore the participation, which characterizes the process of institutional self-evaluation as a controlling procedureEste trabalho tem como objetivo investigar como a auto-avaliação institucional vem sendo conduzida pelas Comissões Próprias de Avaliação. Analisei como esse processo vem sendo realizado a partir da seguinte questão norteadora: no processo de auto-avaliação institucional, as comissões internas agem orientadas por ações de controle, ou agem no sentido de gerar espaços para a emancipação? Como subsídio teórico, utilizei diversos autores, tais como: Paulo Freire, Ana Maria Saul, Isabel Franchi Cappelletti, Charles Hadji, Jean-Jacques Bonniol, Michel Vial, Pedro Demo e Antonio Faundez. A abordagem metodológica utilizada para a realização da pesquisa foi a qualitativa, com entrevistas aos coordenadores das comissões, que explicaram o desenvolvimento do processo auto-avaliativo e opinaram sobre a atual proposta de avaliação externa proveniente do MEC. Os resultados observados incidiram no uso de questionários e ações avaliativas centralizado nos membros das Comissões Próprias de Avaliação em detrimento de uma participação mais ampla da comunidade. Em relação à autonomia, os coordenadores de CPAs consideraram as condições de trabalho favoráveis; no entanto, esse espaço foi utilizado com práticas que fazem parte do modelo de avaliação como medida, práticas essas que ignoram a participação, caracterizando o processo de auto-avaliação institucional como procedimento de controleCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22191/Erivanio%20da%20Silva%20Carvalho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoAuto-avaliação institucionalComissões Próprias de AvaliaçãoEmancipaçãoAuto-avaliacaoAvaliacao educacionalEnsino superior -- AvaliacaoInstitutional self-evaluationEvaluation CommissionsEmancipationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOComissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTErivanio da Silva Carvalho.pdf.txtErivanio da Silva Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain263200https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10127/3/Erivanio%20da%20Silva%20Carvalho.pdf.txt05ccb2567a02ed5bdd0d7ec23fee664dMD53ORIGINALErivanio da Silva Carvalho.pdfapplication/pdf686918https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10127/1/Erivanio%20da%20Silva%20Carvalho.pdf2d6a7cfe253d1f84cff1fd93ab1e9522MD51THUMBNAILErivanio da Silva Carvalho.pdf.jpgErivanio da Silva Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10127/2/Erivanio%20da%20Silva%20Carvalho.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/101272022-04-28 03:07:05.126oai:repositorio.pucsp.br:handle/10127Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:07:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
title Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
spellingShingle Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
Carvalho, Erivanio da Silva
Auto-avaliação institucional
Comissões Próprias de Avaliação
Emancipação
Auto-avaliacao
Avaliacao educacional
Ensino superior -- Avaliacao
Institutional self-evaluation
Evaluation Commissions
Emancipation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
title_full Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
title_fullStr Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
title_full_unstemmed Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
title_sort Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?
author Carvalho, Erivanio da Silva
author_facet Carvalho, Erivanio da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cappelletti, Isabel Franchi
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779039D6
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Erivanio da Silva
contributor_str_mv Cappelletti, Isabel Franchi
dc.subject.por.fl_str_mv Auto-avaliação institucional
Comissões Próprias de Avaliação
Emancipação
Auto-avaliacao
Avaliacao educacional
Ensino superior -- Avaliacao
topic Auto-avaliação institucional
Comissões Próprias de Avaliação
Emancipação
Auto-avaliacao
Avaliacao educacional
Ensino superior -- Avaliacao
Institutional self-evaluation
Evaluation Commissions
Emancipation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Institutional self-evaluation
Evaluation Commissions
Emancipation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of the present work is to investigate how institutional self-evaluation has been conducted by Evaluation Commissions (Comissões Próprias de Avaliação - CPA). I analyzed how that process has been developed based on the following leading question: in the process of institutional self-evaluation, are the internal commissions guided by controlling actions or do they make room for emancipation? For theoretical support, I researched several authors, such as: José Dias Sobrinho, Paulo Freire, Ana Maria Saul, Isabel Franchi Cappelletti, Charles Hadji, Jean-Jacques Bonniol, Michel Vial, Pedro Demo and Antonio Faundez. The methodological approach for the research was qualitative, consisting of interviews with commission coordinators who explained the development of self-evaluation process and made their point on the current external evaluation proposed by MEC. The results showed that the evaluation questions and actions are restricted to the members of Evaluation Commissions (CPA) disregarding the participation of the community. As far as autonomy is concerned, the CPA coordinators think the work conditions are satisfactory; however, the practices regarding the evaluation pattern ignore the participation, which characterizes the process of institutional self-evaluation as a controlling procedure
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-01
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-05-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Carvalho, Erivanio da Silva. Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?. 2009. 129 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10127
identifier_str_mv Carvalho, Erivanio da Silva. Comissões Próprias de Avaliação: controle ou emancipação?. 2009. 129 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10127/3/Erivanio%20da%20Silva%20Carvalho.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10127/1/Erivanio%20da%20Silva%20Carvalho.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10127/2/Erivanio%20da%20Silva%20Carvalho.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 05ccb2567a02ed5bdd0d7ec23fee664d
2d6a7cfe253d1f84cff1fd93ab1e9522
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799795982799470592