Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beltrão, Cláudia de Faria
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414
Resumo: This work presents a Portuguese Language teaching proposal that is different from ordinary perspectives. The teaching proposal target is students who have finished the high school, are attending preparatory classes to Brazilian government job exams and need (re)learn Portuguese. In order to achieve this result, it is necessary to found the traditional teaching process based upon a Linguistic Education using the grammar pedagogy. The work is divided into three chapters, followed by conclusions. Chapter 1 defines the Linguistic Education using linguistic and pedagogical aspects. Chapter 2 presents some theories that found a more relevant and effective language teaching. The arguments are based upon grammar types and concepts. Chapter 3 presents examples, guidelines and suggestions for grammar, written and oral exercises using grammar pedagogy. Finally, the conclusions present considerations covering teaching and learning procedures for Portuguese Language paying attention to a Linguistic Education that aims to make the student a polyglot in his/her own mother language. Results have shown the Linguistic Education based upon the grammar pedagogy may work very well in classes where functional language is always taken into account. Teaching Portuguese Language under Linguistic Education perspective helps the student to build a more thoughtful and critical profile and to overcome relevant obstacles and apprehensions when he/she studies Portuguese.
id PUC_SP-1_4a38afb815034b98beae25f54b44939c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14414
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Palma, Dieli VesaroBeltrão, Cláudia de Faria2016-04-28T19:34:09Z2007-05-142006-10-10Beltrão, Cláudia de Faria. Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414This work presents a Portuguese Language teaching proposal that is different from ordinary perspectives. The teaching proposal target is students who have finished the high school, are attending preparatory classes to Brazilian government job exams and need (re)learn Portuguese. In order to achieve this result, it is necessary to found the traditional teaching process based upon a Linguistic Education using the grammar pedagogy. The work is divided into three chapters, followed by conclusions. Chapter 1 defines the Linguistic Education using linguistic and pedagogical aspects. Chapter 2 presents some theories that found a more relevant and effective language teaching. The arguments are based upon grammar types and concepts. Chapter 3 presents examples, guidelines and suggestions for grammar, written and oral exercises using grammar pedagogy. Finally, the conclusions present considerations covering teaching and learning procedures for Portuguese Language paying attention to a Linguistic Education that aims to make the student a polyglot in his/her own mother language. Results have shown the Linguistic Education based upon the grammar pedagogy may work very well in classes where functional language is always taken into account. Teaching Portuguese Language under Linguistic Education perspective helps the student to build a more thoughtful and critical profile and to overcome relevant obstacles and apprehensions when he/she studies Portuguese.Esta dissertação apresenta uma proposta de ensino de Língua Portuguesa que fuja das perspectivas tradicionais. O público alvo são alunos egressos do ensino médio, que fazem cursinhos para Concurso Público e precisam (re)aprender o Português. Para tanto, faz-se necessário fundamentar o processo de ensino tradicional por meio de uma Educação Lingüística em função da pedagogia da gramática. O trabalho estrutura-se em três capítulos, seguidos da conclusão. Num primeiro momento (capítulo 1), a Educação Lingüística será caracterizada e articulada a partir de aspectos pedagógicos e aspectos lingüísticos. Num segundo momento (capítulo 2), serão apresentadas algumas teorias capazes de fundamentar um ensino da língua mais relevante e eficiente. Para isso, toma-se como ponto de referência concepções e tipos de gramáticas. Num terceiro momento (capítulo 3), como ilustração, são apresentadas algumas orientações e sugestões de atividades em função da pedagogia da gramática que poderão ser desenvolvidas no âmbito da escrita, da reflexão gramatical e até mesmo da oralidade. Por fim, há um segmento (conclusão) em que se tecem considerações acerca dos procedimentos de ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa com vistas a uma Educação Lingüística que objetiva tornar o indivíduo um poliglota dentro de sua própria língua. Os resultados obtidos mostram que a Educação Lingüística em função da pedagogia da gramática pode funcionar bem em sala de aula quando se leva em consideração a língua funcional a cada momento de sua utilização. Pode-se verificar, ainda, que ensinar Língua Portuguesa na perspectiva de uma Educação Lingüística contribui para a construção de um perfil mais crítico-reflexivo do aluno, podendo ajudá-lo a superar as dificuldades e inseguranças no aprendizado de Língua Portuguesa.application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29775/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEnsino de Língua PortuguesaLingua portuguesa -- Estudo e ensinoPortuguese Language teachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEnsino de língua portuguesa: por uma educação lingüísticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.txtLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.txtExtracted texttext/plain210852https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/3/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.txtc6458b48d687f2c06ec7dd7ba57b4418MD53ORIGINALLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdfapplication/pdf213648https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/1/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdfbe2b66672c1483d204b2f115ac6639f7MD51THUMBNAILLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.jpgLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/2/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52handle/144142022-04-27 21:51:44.503oai:repositorio.pucsp.br:handle/14414Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:51:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
title Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
spellingShingle Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
Beltrão, Cláudia de Faria
Ensino de Língua Portuguesa
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Portuguese Language teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
title_full Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
title_fullStr Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
title_full_unstemmed Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
title_sort Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
author Beltrão, Cláudia de Faria
author_facet Beltrão, Cláudia de Faria
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Palma, Dieli Vesaro
dc.contributor.author.fl_str_mv Beltrão, Cláudia de Faria
contributor_str_mv Palma, Dieli Vesaro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Língua Portuguesa
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
topic Ensino de Língua Portuguesa
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Portuguese Language teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Portuguese Language teaching
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This work presents a Portuguese Language teaching proposal that is different from ordinary perspectives. The teaching proposal target is students who have finished the high school, are attending preparatory classes to Brazilian government job exams and need (re)learn Portuguese. In order to achieve this result, it is necessary to found the traditional teaching process based upon a Linguistic Education using the grammar pedagogy. The work is divided into three chapters, followed by conclusions. Chapter 1 defines the Linguistic Education using linguistic and pedagogical aspects. Chapter 2 presents some theories that found a more relevant and effective language teaching. The arguments are based upon grammar types and concepts. Chapter 3 presents examples, guidelines and suggestions for grammar, written and oral exercises using grammar pedagogy. Finally, the conclusions present considerations covering teaching and learning procedures for Portuguese Language paying attention to a Linguistic Education that aims to make the student a polyglot in his/her own mother language. Results have shown the Linguistic Education based upon the grammar pedagogy may work very well in classes where functional language is always taken into account. Teaching Portuguese Language under Linguistic Education perspective helps the student to build a more thoughtful and critical profile and to overcome relevant obstacles and apprehensions when he/she studies Portuguese.
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-10-10
dc.date.available.fl_str_mv 2007-05-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Beltrão, Cláudia de Faria. Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414
identifier_str_mv Beltrão, Cláudia de Faria. Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/3/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/1/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/2/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c6458b48d687f2c06ec7dd7ba57b4418
be2b66672c1483d204b2f115ac6639f7
8c1280dca4077478b5fad29883580c72
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277952988282880