Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414 |
Resumo: | This work presents a Portuguese Language teaching proposal that is different from ordinary perspectives. The teaching proposal target is students who have finished the high school, are attending preparatory classes to Brazilian government job exams and need (re)learn Portuguese. In order to achieve this result, it is necessary to found the traditional teaching process based upon a Linguistic Education using the grammar pedagogy. The work is divided into three chapters, followed by conclusions. Chapter 1 defines the Linguistic Education using linguistic and pedagogical aspects. Chapter 2 presents some theories that found a more relevant and effective language teaching. The arguments are based upon grammar types and concepts. Chapter 3 presents examples, guidelines and suggestions for grammar, written and oral exercises using grammar pedagogy. Finally, the conclusions present considerations covering teaching and learning procedures for Portuguese Language paying attention to a Linguistic Education that aims to make the student a polyglot in his/her own mother language. Results have shown the Linguistic Education based upon the grammar pedagogy may work very well in classes where functional language is always taken into account. Teaching Portuguese Language under Linguistic Education perspective helps the student to build a more thoughtful and critical profile and to overcome relevant obstacles and apprehensions when he/she studies Portuguese. |
id |
PUC_SP-1_4a38afb815034b98beae25f54b44939c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14414 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Palma, Dieli VesaroBeltrão, Cláudia de Faria2016-04-28T19:34:09Z2007-05-142006-10-10Beltrão, Cláudia de Faria. Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414This work presents a Portuguese Language teaching proposal that is different from ordinary perspectives. The teaching proposal target is students who have finished the high school, are attending preparatory classes to Brazilian government job exams and need (re)learn Portuguese. In order to achieve this result, it is necessary to found the traditional teaching process based upon a Linguistic Education using the grammar pedagogy. The work is divided into three chapters, followed by conclusions. Chapter 1 defines the Linguistic Education using linguistic and pedagogical aspects. Chapter 2 presents some theories that found a more relevant and effective language teaching. The arguments are based upon grammar types and concepts. Chapter 3 presents examples, guidelines and suggestions for grammar, written and oral exercises using grammar pedagogy. Finally, the conclusions present considerations covering teaching and learning procedures for Portuguese Language paying attention to a Linguistic Education that aims to make the student a polyglot in his/her own mother language. Results have shown the Linguistic Education based upon the grammar pedagogy may work very well in classes where functional language is always taken into account. Teaching Portuguese Language under Linguistic Education perspective helps the student to build a more thoughtful and critical profile and to overcome relevant obstacles and apprehensions when he/she studies Portuguese.Esta dissertação apresenta uma proposta de ensino de Língua Portuguesa que fuja das perspectivas tradicionais. O público alvo são alunos egressos do ensino médio, que fazem cursinhos para Concurso Público e precisam (re)aprender o Português. Para tanto, faz-se necessário fundamentar o processo de ensino tradicional por meio de uma Educação Lingüística em função da pedagogia da gramática. O trabalho estrutura-se em três capítulos, seguidos da conclusão. Num primeiro momento (capítulo 1), a Educação Lingüística será caracterizada e articulada a partir de aspectos pedagógicos e aspectos lingüísticos. Num segundo momento (capítulo 2), serão apresentadas algumas teorias capazes de fundamentar um ensino da língua mais relevante e eficiente. Para isso, toma-se como ponto de referência concepções e tipos de gramáticas. Num terceiro momento (capítulo 3), como ilustração, são apresentadas algumas orientações e sugestões de atividades em função da pedagogia da gramática que poderão ser desenvolvidas no âmbito da escrita, da reflexão gramatical e até mesmo da oralidade. Por fim, há um segmento (conclusão) em que se tecem considerações acerca dos procedimentos de ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa com vistas a uma Educação Lingüística que objetiva tornar o indivíduo um poliglota dentro de sua própria língua. Os resultados obtidos mostram que a Educação Lingüística em função da pedagogia da gramática pode funcionar bem em sala de aula quando se leva em consideração a língua funcional a cada momento de sua utilização. Pode-se verificar, ainda, que ensinar Língua Portuguesa na perspectiva de uma Educação Lingüística contribui para a construção de um perfil mais crítico-reflexivo do aluno, podendo ajudá-lo a superar as dificuldades e inseguranças no aprendizado de Língua Portuguesa.application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29775/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEnsino de Língua PortuguesaLingua portuguesa -- Estudo e ensinoPortuguese Language teachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEnsino de língua portuguesa: por uma educação lingüísticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.txtLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.txtExtracted texttext/plain210852https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/3/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.txtc6458b48d687f2c06ec7dd7ba57b4418MD53ORIGINALLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdfapplication/pdf213648https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/1/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdfbe2b66672c1483d204b2f115ac6639f7MD51THUMBNAILLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.jpgLPO - Claudia de Faria Beltrao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/2/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52handle/144142022-04-27 21:51:44.503oai:repositorio.pucsp.br:handle/14414Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:51:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística |
title |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística |
spellingShingle |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística Beltrão, Cláudia de Faria Ensino de Língua Portuguesa Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Portuguese Language teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística |
title_full |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística |
title_fullStr |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística |
title_full_unstemmed |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística |
title_sort |
Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística |
author |
Beltrão, Cláudia de Faria |
author_facet |
Beltrão, Cláudia de Faria |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Palma, Dieli Vesaro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beltrão, Cláudia de Faria |
contributor_str_mv |
Palma, Dieli Vesaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Língua Portuguesa Lingua portuguesa -- Estudo e ensino |
topic |
Ensino de Língua Portuguesa Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Portuguese Language teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Portuguese Language teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This work presents a Portuguese Language teaching proposal that is different from ordinary perspectives. The teaching proposal target is students who have finished the high school, are attending preparatory classes to Brazilian government job exams and need (re)learn Portuguese. In order to achieve this result, it is necessary to found the traditional teaching process based upon a Linguistic Education using the grammar pedagogy. The work is divided into three chapters, followed by conclusions. Chapter 1 defines the Linguistic Education using linguistic and pedagogical aspects. Chapter 2 presents some theories that found a more relevant and effective language teaching. The arguments are based upon grammar types and concepts. Chapter 3 presents examples, guidelines and suggestions for grammar, written and oral exercises using grammar pedagogy. Finally, the conclusions present considerations covering teaching and learning procedures for Portuguese Language paying attention to a Linguistic Education that aims to make the student a polyglot in his/her own mother language. Results have shown the Linguistic Education based upon the grammar pedagogy may work very well in classes where functional language is always taken into account. Teaching Portuguese Language under Linguistic Education perspective helps the student to build a more thoughtful and critical profile and to overcome relevant obstacles and apprehensions when he/she studies Portuguese. |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-10-10 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-05-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Beltrão, Cláudia de Faria. Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414 |
identifier_str_mv |
Beltrão, Cláudia de Faria. Ensino de língua portuguesa: por uma educação lingüística. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/3/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/1/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14414/2/LPO%20-%20Claudia%20de%20Faria%20Beltrao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c6458b48d687f2c06ec7dd7ba57b4418 be2b66672c1483d204b2f115ac6639f7 8c1280dca4077478b5fad29883580c72 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277952988282880 |