A voz do professor: relação entre distúrbio vocal e fatores psicossociais do trabalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thomé, Célia Regina
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12149
Resumo: This study aims at assessing the interrelation between the existence of vocal disturbances and work psychosocial factors related to the psychological demand and control over the work of public school teachers in the city of Salvador. Method: a Transversal epidemiological study. A standardized questionary was used for the collectin of information, as well as a vocal assessment on 461 fundamental, secondary and Early Childhood Education teachers in 24 schools in the municipality of Salvador. Results: The prevalence of vocal disturbance of 56.6% among the teachers studied. The study in high demand (low control and high demand) concentrated the highest frequencies of the faculty with moderate and severe vocal disturbance. The characteristics most frequently indicated by the teachers concerning the psycological demand in work situations were: long concentration periods, depence on the work of others which lead to the slowdown of the overall work and exposition to conflincting demands. The most frequentenly referred characteristics of control over work were: The possbility of taking decisons and opine at the workplace, autonomy on the fulfillment of tasks, be creative and boast a high level of abilities. It was perceived that the factors that associate both posively and statiscally significant to the moderate and severe vocal disturbance were: be a educator for more than 20 years old, be between 51 and 56 years old, teach on a double shift basis, namely Early Childhood or fundamental I and fundamental II or secondary education. Conclusions: The results show that the vocal wellbeing is influenced by the educator s working conditions
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Results: The prevalence of vocal disturbance of 56.6% among the teachers studied. The study in high demand (low control and high demand) concentrated the highest frequencies of the faculty with moderate and severe vocal disturbance. The characteristics most frequently indicated by the teachers concerning the psycological demand in work situations were: long concentration periods, depence on the work of others which lead to the slowdown of the overall work and exposition to conflincting demands. The most frequentenly referred characteristics of control over work were: The possbility of taking decisons and opine at the workplace, autonomy on the fulfillment of tasks, be creative and boast a high level of abilities. It was perceived that the factors that associate both posively and statiscally significant to the moderate and severe vocal disturbance were: be a educator for more than 20 years old, be between 51 and 56 years old, teach on a double shift basis, namely Early Childhood or fundamental I and fundamental II or secondary education. Conclusions: The results show that the vocal wellbeing is influenced by the educator s working conditionsEste estudo teve como objetivo avaliar a associação entre a presença de distúrbio vocal e os fatores psicossociais do trabalho, relacionados à demanda psicológica e controle sobre o trabalho em professores da rede pública de Salvador. Método: foi realizado um estudo epidemiológico transversal. Para coleta de informações foi utilizado questionário padronizado, bem como realizada avaliação vocal, por meio de escala GRBAS, em 461 professores do ensino fundamental, médio e educação infantil de 24 escolas, do município de Salvador. Resultado: A prevalência de distúrbio vocal foi de 56,6% entre os professores estudados. O trabalho em alta exigência (baixo controle e alta demanda) concentrou as freqüências mais elevadas de docentes com distúrbio vocal moderado e severo. As características mais frequentemente referidas pelos professores sobre a demanda psicológica nas situações de trabalho foram: períodos longos de concentração, esperar pelo trabalho de outras pessoas deixa mais lento o ritmo de trabalho e exposição à demandas conflitantes. As características, do controle sobre o trabalho, mais frequentemente referidas pelos professores foram: a possibilidade de tomar decisões e opinar dentro do próprio trabalho, autonomia para realização de tarefas, ser criativo e ter alto nível de habilidades.Conclusão: No grupo pesquisado foi constatado que os fatores que se associaram positiva e estatisticamente significante ao distúrbio vocal moderado e severo foram: ter mais de 20 anos de ocupação como docente, ter de 51 a 65 anos de idade, lecionar em dupla jornada, a saber, ensino infantil ou nível fundamental I; e fundamental II ou médioUnião Metropolitana de Educação e Cultura Ltdaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25098/Celia%20Regina%20Thome.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FonoaudiologiaPUC-SPBRFonoaudiologiaDistúrbio vocalStressCondições de trabalhoDisturbios da vozStress ocupacionalVozVoice DisordersWorking conditionsCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIAA voz do professor: relação entre distúrbio vocal e fatores psicossociais do trabalhoTeachers voice: relation between the vocal disturbances and work psychosocial factorsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCelia Regina Thome.pdf.txtCelia Regina Thome.pdf.txtExtracted texttext/plain159791https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12149/3/Celia%20Regina%20Thome.pdf.txtb8b157e070698b4cae5a5339d7e4b392MD53ORIGINALCelia Regina Thome.pdfapplication/pdf5691411https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12149/1/Celia%20Regina%20Thome.pdf99b45305731e1fa617abdaa9ccb08941MD51THUMBNAILCelia Regina Thome.pdf.jpgCelia Regina Thome.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3167https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12149/2/Celia%20Regina%20Thome.pdf.jpg3af0f0755c267f78b2a2179068967bbcMD52handle/121492023-11-24 13:14:13.289oai:repositorio.pucsp.br:handle/12149Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-24T16:14:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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