Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Daniela Ramos de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908
Resumo: Scientific publications in professional voice have grown in recent years and, among them, teachers are the most searched. The completed self-referential speech help to define behaviors for preventing voice disorders in relation to improving the quality of life and work of a professional voice. Objective: To assess the association between the Vocal Handicap Index (VHI) in teachers with and without voice disorder, diagnosed by means of perceptual auditory and visual. Method: All 354teacherswho participated in the study responded to the questionnaires Vocal Handicap Index(VHI) and Condition of Vocal Production -Teacher (CPV-P), and have been submitted to a Speech Therapist evaluation and otorhinolaringologist to identify possible voice disorder. For statistical analysis, results were analyzed using Chi-square and Kruskal-Wallis test. Results: For the CPV-P, the results show statistical significance for the data "number of schools where she teaches" (p =0.008)and "professional time" (p =0.048). All areas of VHI showed significant results when comparing the mean of each domain and focus group research. Conclusion: In this study, teachers who had vocal disorder, diagnosed by the perceptual evaluation, and /or visual had higher percentages in relation to responses to VHI, indicating greater impact of disadvantage vocal in their day-to-day
id PUC_SP-1_5ab7b566c233bfbead481091216026ff
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11908
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ferreira, Leslie Piccolottohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4537827A3Queiroz, Daniela Ramos de2016-04-27T18:11:53Z2012-01-172011-12-14Queiroz, Daniela Ramos de. Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes. 2011. 68 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908Scientific publications in professional voice have grown in recent years and, among them, teachers are the most searched. The completed self-referential speech help to define behaviors for preventing voice disorders in relation to improving the quality of life and work of a professional voice. Objective: To assess the association between the Vocal Handicap Index (VHI) in teachers with and without voice disorder, diagnosed by means of perceptual auditory and visual. Method: All 354teacherswho participated in the study responded to the questionnaires Vocal Handicap Index(VHI) and Condition of Vocal Production -Teacher (CPV-P), and have been submitted to a Speech Therapist evaluation and otorhinolaringologist to identify possible voice disorder. For statistical analysis, results were analyzed using Chi-square and Kruskal-Wallis test. Results: For the CPV-P, the results show statistical significance for the data "number of schools where she teaches" (p =0.008)and "professional time" (p =0.048). All areas of VHI showed significant results when comparing the mean of each domain and focus group research. Conclusion: In this study, teachers who had vocal disorder, diagnosed by the perceptual evaluation, and /or visual had higher percentages in relation to responses to VHI, indicating greater impact of disadvantage vocal in their day-to-dayAs publicações científicas na área de voz profissional têm crescido nos últimos anos e, dentre elas, os professores fazem parte do grupo mais pesquisado. Os questionários de autorreferência auxiliam fonoaudiólogos a definir condutas de prevenção em relação aos distúrbios vocais, melhorando a qualidade de vida e de trabalho dos profissionais da voz. Objetivo: Analisar a associação entre o índice de desvantagem vocal em docentes com e sem distúrbio de voz, diagnosticados por meio de avaliação perceptivo-auditiva e visual. Método: Todas as 354 professoras que participaram do estudo responderam aos questionários Índice de Desvantagem Vocal (IDV) e Condição de Produção Vocal do Professor (CPV-P), além de terem sido submetidos à avaliação fonoaudiológica e otorrinolaringológica para identificação de possível distúrbio vocal. Para análise estatística dos resultados, foram utilizados os testes quiquadrado e Kruskal-Wallis. Resultados: Em relação ao CPV-P, os resultados evidenciam significância estatística para os dados número de escolas em que leciona (p=0,008) e tempo de profissão (p=0,048). Todos os domínios do IDV apresentaram resultados significativos quando comparadas as médias de cada domínio e os grupos pesquisados. Conclusão: No presente estudo, os docentes que apresentaram distúrbio vocal, diagnosticado por avaliação perceptivo-auditiva e/ou visual obtiveram maiores porcentagens em relação às respostas do IDV, indicando maior impacto da desvantagem vocal no seu dia-a-diaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24763/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FonoaudiologiaPUC-SPBRFonoaudiologiaVozDocentesDistúrbios da vozVoiceTeachersVoice disordersCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIAAnálise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniela Ramos de Queiroz.pdf.txtDaniela Ramos de Queiroz.pdf.txtExtracted texttext/plain80084https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/3/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.txt66faf074310df870102f7be8fc7d1bcfMD53ORIGINALDaniela Ramos de Queiroz.pdfapplication/pdf2107864https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/1/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdfbd745f5c733f735cc6a98da9c4510109MD51THUMBNAILDaniela Ramos de Queiroz.pdf.jpgDaniela Ramos de Queiroz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/2/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/119082023-11-24 12:16:29.257oai:repositorio.pucsp.br:handle/11908Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-24T15:16:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
title Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
spellingShingle Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
Queiroz, Daniela Ramos de
Voz
Docentes
Distúrbios da voz
Voice
Teachers
Voice disorders
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
title_short Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
title_full Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
title_fullStr Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
title_full_unstemmed Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
title_sort Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
author Queiroz, Daniela Ramos de
author_facet Queiroz, Daniela Ramos de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ferreira, Leslie Piccolotto
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4537827A3
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Daniela Ramos de
contributor_str_mv Ferreira, Leslie Piccolotto
dc.subject.por.fl_str_mv Voz
Docentes
Distúrbios da voz
topic Voz
Docentes
Distúrbios da voz
Voice
Teachers
Voice disorders
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Voice
Teachers
Voice disorders
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
description Scientific publications in professional voice have grown in recent years and, among them, teachers are the most searched. The completed self-referential speech help to define behaviors for preventing voice disorders in relation to improving the quality of life and work of a professional voice. Objective: To assess the association between the Vocal Handicap Index (VHI) in teachers with and without voice disorder, diagnosed by means of perceptual auditory and visual. Method: All 354teacherswho participated in the study responded to the questionnaires Vocal Handicap Index(VHI) and Condition of Vocal Production -Teacher (CPV-P), and have been submitted to a Speech Therapist evaluation and otorhinolaringologist to identify possible voice disorder. For statistical analysis, results were analyzed using Chi-square and Kruskal-Wallis test. Results: For the CPV-P, the results show statistical significance for the data "number of schools where she teaches" (p =0.008)and "professional time" (p =0.048). All areas of VHI showed significant results when comparing the mean of each domain and focus group research. Conclusion: In this study, teachers who had vocal disorder, diagnosed by the perceptual evaluation, and /or visual had higher percentages in relation to responses to VHI, indicating greater impact of disadvantage vocal in their day-to-day
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-12-14
dc.date.available.fl_str_mv 2012-01-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T18:11:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Queiroz, Daniela Ramos de. Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes. 2011. 68 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908
identifier_str_mv Queiroz, Daniela Ramos de. Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes. 2011. 68 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Fonoaudiologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/3/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/1/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/2/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 66faf074310df870102f7be8fc7d1bcf
bd745f5c733f735cc6a98da9c4510109
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277874913411072