Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lerner, Priscila Goberstein
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761
Resumo: Over the past three decades, the way people with special educational needs were seen by society has changed. They no longer live in a segregated way and, from incapable considered people, began to fully attend public places, among them schools. From this movement, reflections on school inclusion became more intense, but still face many difficulties to be effectively implemented. This work will discuss Down Syndrome and its relationship to learning. Slow physical and mental development, in addition to difficulty in concentration, may impair the learning process of individuals with this Syndrome, being a hindrance to literacy and to mathematical literacy. Since Mathematics is a threatened discipline by many students and requires a high degree of concentration and abstraction, how is the relationship between Down Syndrome students and this subject? Through a literature review we aim to answer what the challenges to be faced in the process of teaching and learning of mathematics when dealing with a child with Down Syndrome are.
id PUC_SP-1_4cac64a56fcb30b5053fb96e468a43c5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28761
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Raiça, DarcyLerner, Priscila Goberstein2022-10-11T11:48:22Z2022-10-11T11:48:22Z2011-11-16Lerner, Priscila Goberstein. Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761Over the past three decades, the way people with special educational needs were seen by society has changed. They no longer live in a segregated way and, from incapable considered people, began to fully attend public places, among them schools. From this movement, reflections on school inclusion became more intense, but still face many difficulties to be effectively implemented. This work will discuss Down Syndrome and its relationship to learning. Slow physical and mental development, in addition to difficulty in concentration, may impair the learning process of individuals with this Syndrome, being a hindrance to literacy and to mathematical literacy. Since Mathematics is a threatened discipline by many students and requires a high degree of concentration and abstraction, how is the relationship between Down Syndrome students and this subject? Through a literature review we aim to answer what the challenges to be faced in the process of teaching and learning of mathematics when dealing with a child with Down Syndrome are.Ao longo das últimas três décadas, a forma como as pessoas com necessidades educacionais especiais eram vistas pela sociedade se transformou. Elas deixaram de viver de forma segregada e, de sujeitos considerados incapazes, passaram a frequentar de forma mais intensa os espaços públicos, entre eles, as escolas. A partir deste movimento, intensificaram-se as reflexões relativas à inclusão escolar, que ainda enfrenta inúmeras dificuldades para ser implementada de modo eficaz. Neste trabalho, será destacada a Síndrome de Down e sua relação com a aprendizagem. Uma maior lentidão no desenvolvimento físico e mental, aliado à dificuldade de concentração, podem comprometer o processo de aprendizagem dos portadores desta síndrome, sendo um empecilho à escolarização, à alfabetização e a numeralização. Sendo a Matemática uma disciplina muito temida pelos alunos, e que necessita de um grau elevado de concentração e abstração, como se dá o relacionamento dos alunos com Síndrome de Down e esta disciplina? Através de uma revisão bibliográfica buscamos responder quais são os novos desafios a serem enfrentados no processo de ensino-aprendizagem da Matemática quando o aluno é uma criança com Síndrome de DownporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSíndrome de DownInclusão escolarMatemáticaDown SyndromeSchool inclusionMathematicsMatemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de DownMathematics: a concrete reality, but still abstract in inclusion of students with down syndromeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdfapplication/pdf483602https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/1/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdfd39c59df7a9f9f8d2957afc9b0df00e3MD51TEXTPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.txtPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain136244https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/2/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.txtb7fbd10c40ecd6b1dce94967dbef02cbMD52THUMBNAILPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.jpgPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1218https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/3/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.jpged29bbbac378dd2b5fd4ba3a47a098ceMD53handle/287612022-10-12 01:04:11.873oai:repositorio.pucsp.br:handle/28761Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Mathematics: a concrete reality, but still abstract in inclusion of students with down syndrome
title Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
spellingShingle Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
Lerner, Priscila Goberstein
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Síndrome de Down
Inclusão escolar
Matemática
Down Syndrome
School inclusion
Mathematics
title_short Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
title_full Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
title_fullStr Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
title_full_unstemmed Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
title_sort Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
author Lerner, Priscila Goberstein
author_facet Lerner, Priscila Goberstein
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Raiça, Darcy
dc.contributor.author.fl_str_mv Lerner, Priscila Goberstein
contributor_str_mv Raiça, Darcy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Síndrome de Down
Inclusão escolar
Matemática
Down Syndrome
School inclusion
Mathematics
dc.subject.por.fl_str_mv Síndrome de Down
Inclusão escolar
Matemática
dc.subject.eng.fl_str_mv Down Syndrome
School inclusion
Mathematics
description Over the past three decades, the way people with special educational needs were seen by society has changed. They no longer live in a segregated way and, from incapable considered people, began to fully attend public places, among them schools. From this movement, reflections on school inclusion became more intense, but still face many difficulties to be effectively implemented. This work will discuss Down Syndrome and its relationship to learning. Slow physical and mental development, in addition to difficulty in concentration, may impair the learning process of individuals with this Syndrome, being a hindrance to literacy and to mathematical literacy. Since Mathematics is a threatened discipline by many students and requires a high degree of concentration and abstraction, how is the relationship between Down Syndrome students and this subject? Through a literature review we aim to answer what the challenges to be faced in the process of teaching and learning of mathematics when dealing with a child with Down Syndrome are.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-11-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lerner, Priscila Goberstein. Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761
identifier_str_mv Lerner, Priscila Goberstein. Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/1/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/2/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/3/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d39c59df7a9f9f8d2957afc9b0df00e3
b7fbd10c40ecd6b1dce94967dbef02cb
ed29bbbac378dd2b5fd4ba3a47a098ce
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277976349507584