Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239 |
Resumo: | This research aimed to analyze the state of knowledge of pedagogical practices mediated by Digital Information and Communication Technologies (ICTs) and evidenced in the scientific production that addresses basic education in the context of the COVID-19 pandemic. Being a qualitative, exploratory and bibliographic investigation, it was carried out a Systematic Literature Review (SLR) which considered articles produced in the years 2020 and 2021. The search sources were CAPES Journal Portal, the Education Resources Information Center (ERIC) and the Scientific Open Access Repositories of Portugal (RCAAP). After applying the previously defined inclusion and exclusion criteria, a corpus of 34 articles written either in Portuguese or in English was selected and submitted to the stages of content analysis, with the support of the NVivo 12 software. Through the inductive process of analysis, the following categories emerged: 1) pedagogical practices; 2) resources, platforms and tools; 3) challenges; 4) interpersonal interactions (student-teacher, student-student and family participation); 5) engagement; 6) assessment; 7) curriculum; 8) teacher training; 9) technology; 10) future prospects. The approach analysis of each category in the articles allowed us to visualize the practices and their results for student learning, providing a wide range of examples that indicate the reframing of education during the pandemic, as well as indications of future changes |
id |
PUC_SP-1_4eb6609f2098ed3172e36ab0accceb80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/36239 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/9152214212705966Souza, Beatriz dos Santos2023-07-26T13:54:14Z2023-07-26T13:54:14Z2023-04-27Souza, Beatriz dos Santos. Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239This research aimed to analyze the state of knowledge of pedagogical practices mediated by Digital Information and Communication Technologies (ICTs) and evidenced in the scientific production that addresses basic education in the context of the COVID-19 pandemic. Being a qualitative, exploratory and bibliographic investigation, it was carried out a Systematic Literature Review (SLR) which considered articles produced in the years 2020 and 2021. The search sources were CAPES Journal Portal, the Education Resources Information Center (ERIC) and the Scientific Open Access Repositories of Portugal (RCAAP). After applying the previously defined inclusion and exclusion criteria, a corpus of 34 articles written either in Portuguese or in English was selected and submitted to the stages of content analysis, with the support of the NVivo 12 software. Through the inductive process of analysis, the following categories emerged: 1) pedagogical practices; 2) resources, platforms and tools; 3) challenges; 4) interpersonal interactions (student-teacher, student-student and family participation); 5) engagement; 6) assessment; 7) curriculum; 8) teacher training; 9) technology; 10) future prospects. The approach analysis of each category in the articles allowed us to visualize the practices and their results for student learning, providing a wide range of examples that indicate the reframing of education during the pandemic, as well as indications of future changesA presente pesquisa tem como objetivo analisar o estado do conhecimento das práticas pedagógicas mediatizadas pelas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) e evidenciadas na produção científica que aborda a educação básica no contexto da pandemia da COVID-19. De abordagem qualitativa, de tipo exploratória e com fonte bibliográfica, a investigação realizou uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL) com base em artigos produzidos nos anos de 2020 e 2021, tendo como fontes de busca o Portal de Periódicos da CAPES, o Education Resources Information Center (ERIC) e os Repositórios Científicos de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP). Após a aplicação dos critérios de inclusão e de exclusão previamente definidos no protocolo da RSL, um corpus de 34 artigos em português e inglês foi selecionado e submetido às etapas da análise de conteúdo, com apoio do software NVivo 12. Por meio do processo indutivo de análise, emergiram as categorias: 1) práticas pedagógicas; 2) recursos, plataformas e ferramentas; 3) desafios; 4) interações interpessoais (aluno-professor, aluno-aluno e participação familiar); 5) engajamento; 6) avaliação; 7) currículo; 8) formação docente; 9) tecnologia; 10) perspectivas futuras. A análise da abordagem de cada categoria nos trabalhos permitiu avistar um panorama das práticas e de seus resultados para a aprendizagem dos alunos, fornecendo uma ampla gama de exemplos que indicam a ressignificação da educação durante a pandemia, bem como indícios de mudanças para o futuroConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOPráticas pedagógicasEducação básicaTDICPandemia da COVID-19Pedagogical practicesBasic educationICTsCOVID-19 pandemicPráticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBeatriz dos Santos Souza.pdfapplication/pdf2624057https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/1/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf5c385047a07d8b1ca006cf0c794486b7MD51TEXTBeatriz dos Santos Souza.pdf.txtBeatriz dos Santos Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain224352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/2/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.txt8c3ddcc80bb732e6e260bb5ca6a21436MD52THUMBNAILBeatriz dos Santos Souza.pdf.jpgBeatriz dos Santos Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1180https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/3/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.jpg4938c93ddd1fc04bc4113ed0a055ff70MD53handle/362392023-07-27 01:04:57.143oai:repositorio.pucsp.br:handle/36239Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-27T04:04:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 |
title |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 |
spellingShingle |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 Souza, Beatriz dos Santos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Práticas pedagógicas Educação básica TDIC Pandemia da COVID-19 Pedagogical practices Basic education ICTs COVID-19 pandemic |
title_short |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 |
title_full |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 |
title_fullStr |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 |
title_sort |
Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19 |
author |
Souza, Beatriz dos Santos |
author_facet |
Souza, Beatriz dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7868517261081624 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9152214212705966 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Beatriz dos Santos |
contributor_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Práticas pedagógicas Educação básica TDIC Pandemia da COVID-19 Pedagogical practices Basic education ICTs COVID-19 pandemic |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas Educação básica TDIC Pandemia da COVID-19 |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Pedagogical practices Basic education ICTs COVID-19 pandemic |
description |
This research aimed to analyze the state of knowledge of pedagogical practices mediated by Digital Information and Communication Technologies (ICTs) and evidenced in the scientific production that addresses basic education in the context of the COVID-19 pandemic. Being a qualitative, exploratory and bibliographic investigation, it was carried out a Systematic Literature Review (SLR) which considered articles produced in the years 2020 and 2021. The search sources were CAPES Journal Portal, the Education Resources Information Center (ERIC) and the Scientific Open Access Repositories of Portugal (RCAAP). After applying the previously defined inclusion and exclusion criteria, a corpus of 34 articles written either in Portuguese or in English was selected and submitted to the stages of content analysis, with the support of the NVivo 12 software. Through the inductive process of analysis, the following categories emerged: 1) pedagogical practices; 2) resources, platforms and tools; 3) challenges; 4) interpersonal interactions (student-teacher, student-student and family participation); 5) engagement; 6) assessment; 7) curriculum; 8) teacher training; 9) technology; 10) future prospects. The approach analysis of each category in the articles allowed us to visualize the practices and their results for student learning, providing a wide range of examples that indicate the reframing of education during the pandemic, as well as indications of future changes |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-26T13:54:14Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-26T13:54:14Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Beatriz dos Santos. Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239 |
identifier_str_mv |
Souza, Beatriz dos Santos. Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/1/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/2/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/3/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5c385047a07d8b1ca006cf0c794486b7 8c3ddcc80bb732e6e260bb5ca6a21436 4938c93ddd1fc04bc4113ed0a055ff70 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278006922838016 |