Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Beatriz dos Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239
Resumo: This research aimed to analyze the state of knowledge of pedagogical practices mediated by Digital Information and Communication Technologies (ICTs) and evidenced in the scientific production that addresses basic education in the context of the COVID-19 pandemic. Being a qualitative, exploratory and bibliographic investigation, it was carried out a Systematic Literature Review (SLR) which considered articles produced in the years 2020 and 2021. The search sources were CAPES Journal Portal, the Education Resources Information Center (ERIC) and the Scientific Open Access Repositories of Portugal (RCAAP). After applying the previously defined inclusion and exclusion criteria, a corpus of 34 articles written either in Portuguese or in English was selected and submitted to the stages of content analysis, with the support of the NVivo 12 software. Through the inductive process of analysis, the following categories emerged: 1) pedagogical practices; 2) resources, platforms and tools; 3) challenges; 4) interpersonal interactions (student-teacher, student-student and family participation); 5) engagement; 6) assessment; 7) curriculum; 8) teacher training; 9) technology; 10) future prospects. The approach analysis of each category in the articles allowed us to visualize the practices and their results for student learning, providing a wide range of examples that indicate the reframing of education during the pandemic, as well as indications of future changes
id PUC_SP-1_4eb6609f2098ed3172e36ab0accceb80
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/36239
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/9152214212705966Souza, Beatriz dos Santos2023-07-26T13:54:14Z2023-07-26T13:54:14Z2023-04-27Souza, Beatriz dos Santos. Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239This research aimed to analyze the state of knowledge of pedagogical practices mediated by Digital Information and Communication Technologies (ICTs) and evidenced in the scientific production that addresses basic education in the context of the COVID-19 pandemic. Being a qualitative, exploratory and bibliographic investigation, it was carried out a Systematic Literature Review (SLR) which considered articles produced in the years 2020 and 2021. The search sources were CAPES Journal Portal, the Education Resources Information Center (ERIC) and the Scientific Open Access Repositories of Portugal (RCAAP). After applying the previously defined inclusion and exclusion criteria, a corpus of 34 articles written either in Portuguese or in English was selected and submitted to the stages of content analysis, with the support of the NVivo 12 software. Through the inductive process of analysis, the following categories emerged: 1) pedagogical practices; 2) resources, platforms and tools; 3) challenges; 4) interpersonal interactions (student-teacher, student-student and family participation); 5) engagement; 6) assessment; 7) curriculum; 8) teacher training; 9) technology; 10) future prospects. The approach analysis of each category in the articles allowed us to visualize the practices and their results for student learning, providing a wide range of examples that indicate the reframing of education during the pandemic, as well as indications of future changesA presente pesquisa tem como objetivo analisar o estado do conhecimento das práticas pedagógicas mediatizadas pelas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) e evidenciadas na produção científica que aborda a educação básica no contexto da pandemia da COVID-19. De abordagem qualitativa, de tipo exploratória e com fonte bibliográfica, a investigação realizou uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL) com base em artigos produzidos nos anos de 2020 e 2021, tendo como fontes de busca o Portal de Periódicos da CAPES, o Education Resources Information Center (ERIC) e os Repositórios Científicos de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP). Após a aplicação dos critérios de inclusão e de exclusão previamente definidos no protocolo da RSL, um corpus de 34 artigos em português e inglês foi selecionado e submetido às etapas da análise de conteúdo, com apoio do software NVivo 12. Por meio do processo indutivo de análise, emergiram as categorias: 1) práticas pedagógicas; 2) recursos, plataformas e ferramentas; 3) desafios; 4) interações interpessoais (aluno-professor, aluno-aluno e participação familiar); 5) engajamento; 6) avaliação; 7) currículo; 8) formação docente; 9) tecnologia; 10) perspectivas futuras. A análise da abordagem de cada categoria nos trabalhos permitiu avistar um panorama das práticas e de seus resultados para a aprendizagem dos alunos, fornecendo uma ampla gama de exemplos que indicam a ressignificação da educação durante a pandemia, bem como indícios de mudanças para o futuroConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOPráticas pedagógicasEducação básicaTDICPandemia da COVID-19Pedagogical practicesBasic educationICTsCOVID-19 pandemicPráticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBeatriz dos Santos Souza.pdfapplication/pdf2624057https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/1/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf5c385047a07d8b1ca006cf0c794486b7MD51TEXTBeatriz dos Santos Souza.pdf.txtBeatriz dos Santos Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain224352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/2/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.txt8c3ddcc80bb732e6e260bb5ca6a21436MD52THUMBNAILBeatriz dos Santos Souza.pdf.jpgBeatriz dos Santos Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1180https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/3/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.jpg4938c93ddd1fc04bc4113ed0a055ff70MD53handle/362392023-07-27 01:04:57.143oai:repositorio.pucsp.br:handle/36239Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-27T04:04:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
title Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
spellingShingle Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
Souza, Beatriz dos Santos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Práticas pedagógicas
Educação básica
TDIC
Pandemia da COVID-19
Pedagogical practices
Basic education
ICTs
COVID-19 pandemic
title_short Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
title_full Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
title_fullStr Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
title_full_unstemmed Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
title_sort Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19
author Souza, Beatriz dos Santos
author_facet Souza, Beatriz dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7868517261081624
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9152214212705966
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Beatriz dos Santos
contributor_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Práticas pedagógicas
Educação básica
TDIC
Pandemia da COVID-19
Pedagogical practices
Basic education
ICTs
COVID-19 pandemic
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas pedagógicas
Educação básica
TDIC
Pandemia da COVID-19
dc.subject.eng.fl_str_mv Pedagogical practices
Basic education
ICTs
COVID-19 pandemic
description This research aimed to analyze the state of knowledge of pedagogical practices mediated by Digital Information and Communication Technologies (ICTs) and evidenced in the scientific production that addresses basic education in the context of the COVID-19 pandemic. Being a qualitative, exploratory and bibliographic investigation, it was carried out a Systematic Literature Review (SLR) which considered articles produced in the years 2020 and 2021. The search sources were CAPES Journal Portal, the Education Resources Information Center (ERIC) and the Scientific Open Access Repositories of Portugal (RCAAP). After applying the previously defined inclusion and exclusion criteria, a corpus of 34 articles written either in Portuguese or in English was selected and submitted to the stages of content analysis, with the support of the NVivo 12 software. Through the inductive process of analysis, the following categories emerged: 1) pedagogical practices; 2) resources, platforms and tools; 3) challenges; 4) interpersonal interactions (student-teacher, student-student and family participation); 5) engagement; 6) assessment; 7) curriculum; 8) teacher training; 9) technology; 10) future prospects. The approach analysis of each category in the articles allowed us to visualize the practices and their results for student learning, providing a wide range of examples that indicate the reframing of education during the pandemic, as well as indications of future changes
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-26T13:54:14Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-26T13:54:14Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Beatriz dos Santos. Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239
identifier_str_mv Souza, Beatriz dos Santos. Práticas pedagógicas mediatizadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação em tempos de pandemia da COVID-19. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/1/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/2/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36239/3/Beatriz%20dos%20Santos%20Souza.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5c385047a07d8b1ca006cf0c794486b7
8c3ddcc80bb732e6e260bb5ca6a21436
4938c93ddd1fc04bc4113ed0a055ff70
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278006922838016