O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27860 |
Resumo: | This work analyze how children's design assists in the process of acquiring written language, using as a focus the cognitive development. The problem was observed from activities performed in the classroom during the internship, when one of the students used a drawing as a form of representation of written language, from this moment it was verified the need to research the steps of Development of child learning, from drawing to writing. The study was based on theoretical referential and observation in a school environment. Because of the procedural character of learning, it was verified the importance of drawing for language learning written in cognitive aspects. It was also recognized the importance of the performance of the teacher of early childhood education in the literacy process of students |
id |
PUC_SP-1_512fbef741048cc768093d6278732776 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27860 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita VivianiInocêncio, Camila Canário Cerella2022-09-28T22:10:28Z2022-09-28T22:10:28Z2019-11-06Inocêncio, Camila Canário Cerella. O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27860This work analyze how children's design assists in the process of acquiring written language, using as a focus the cognitive development. The problem was observed from activities performed in the classroom during the internship, when one of the students used a drawing as a form of representation of written language, from this moment it was verified the need to research the steps of Development of child learning, from drawing to writing. The study was based on theoretical referential and observation in a school environment. Because of the procedural character of learning, it was verified the importance of drawing for language learning written in cognitive aspects. It was also recognized the importance of the performance of the teacher of early childhood education in the literacy process of studentsEste trabalho tem por objetivo analisar de que modo o desenho infantil auxilia no processo da aquisição da linguagem escrita, utilizando como foco o desenvolvimento cognitivo. A problemática foi observada a partir de atividades realizadas em sala de aula durante o estágio obrigatório, quando uma das alunas usou um desenho como forma de representação da linguagem escrita, a partir deste momento verificou-se a necessidade de pesquisar as etapas de desenvolvimento da aprendizagem infantil, do desenho até a escrita. Caminhou-se em estudos a partir de referenciais teóricos e observação em ambiente escolar. Devido ao caráter processual da aprendizagem, verificou-se a importância do desenho para a aprendizagem da linguagem escrita em aspectos cognitivos. Reconheceu-se ainda a importância do papel do professor de educação infantil no processo de alfabetização de alunosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODesenho infantilLinguagem escritaDesenvolvimento cognitivoAprendizagemChild designWritten languageCognitive developmentLearningO desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escritainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCamila Canário Cerella Inocêncio - TCC.pdfapplication/pdf382351https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27860/1/Camila%20Can%c3%a1rio%20Cerella%20Inoc%c3%aancio%20-%20TCC.pdfa22f3fc9f5cdcccf6ff428bf1f76d271MD51TEXTCamila Canário Cerella Inocêncio - TCC.pdf.txtCamila Canário Cerella Inocêncio - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain54200https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27860/2/Camila%20Can%c3%a1rio%20Cerella%20Inoc%c3%aancio%20-%20TCC.pdf.txt0764c3a171b49af357884702d8ca5f04MD52THUMBNAILCamila Canário Cerella Inocêncio - TCC.pdf.jpgCamila Canário Cerella Inocêncio - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1171https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27860/3/Camila%20Can%c3%a1rio%20Cerella%20Inoc%c3%aancio%20-%20TCC.pdf.jpg4e4fd8aeb848fab998d9a64a797bf637MD53handle/278602022-09-30 20:17:21.598oai:repositorio.pucsp.br:handle/27860Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita |
title |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita |
spellingShingle |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita Inocêncio, Camila Canário Cerella CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Desenho infantil Linguagem escrita Desenvolvimento cognitivo Aprendizagem Child design Written language Cognitive development Learning |
title_short |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita |
title_full |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita |
title_fullStr |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita |
title_full_unstemmed |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita |
title_sort |
O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita |
author |
Inocêncio, Camila Canário Cerella |
author_facet |
Inocêncio, Camila Canário Cerella |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inocêncio, Camila Canário Cerella |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Desenho infantil Linguagem escrita Desenvolvimento cognitivo Aprendizagem Child design Written language Cognitive development Learning |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho infantil Linguagem escrita Desenvolvimento cognitivo Aprendizagem |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Child design Written language Cognitive development Learning |
description |
This work analyze how children's design assists in the process of acquiring written language, using as a focus the cognitive development. The problem was observed from activities performed in the classroom during the internship, when one of the students used a drawing as a form of representation of written language, from this moment it was verified the need to research the steps of Development of child learning, from drawing to writing. The study was based on theoretical referential and observation in a school environment. Because of the procedural character of learning, it was verified the importance of drawing for language learning written in cognitive aspects. It was also recognized the importance of the performance of the teacher of early childhood education in the literacy process of students |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-11-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-28T22:10:28Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-28T22:10:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Inocêncio, Camila Canário Cerella. O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27860 |
identifier_str_mv |
Inocêncio, Camila Canário Cerella. O desenho infantil: um facilitador na aquisição da linguagem escrita. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27860 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27860/1/Camila%20Can%c3%a1rio%20Cerella%20Inoc%c3%aancio%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27860/2/Camila%20Can%c3%a1rio%20Cerella%20Inoc%c3%aancio%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27860/3/Camila%20Can%c3%a1rio%20Cerella%20Inoc%c3%aancio%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a22f3fc9f5cdcccf6ff428bf1f76d271 0764c3a171b49af357884702d8ca5f04 4e4fd8aeb848fab998d9a64a797bf637 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277942313779200 |