Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928 |
Resumo: | The present work investigates, based on critical theory, the theses and dissertations on artistic education which, due to multiple factors listed by researchers in the area, is defined by a term composed of the noun "education" and an adjective distinct from "school". The research discusses, on the one hand, the relationship of interdependence between the production of knowledge and the historical-social condition defined as late capitalism and, on the other, on art as an educational content in contemporary times. The selection of the research sources was carried out through a survey in the Capes Thesis and Dissertations Catalog and the identification and analysis of the data was carried out based on the content analysis technique and on the catalog card tool. Two main research strands were identified: popular education and non-formal education. It was found that the popular education researches comprise, in their majority, a transforming social function converging the practice to what is defined as school education. On the contrary, in nonformal education surveys, there is a frequent socializing social function in divergence from school education, defined as formal. The main distinctions of the two sets of research are linked to theoretical questions about the social function of art, dissociating from analyzes of the unique elements of art as content of the educational experience |
id |
PUC_SP-1_5238220550d1803070eb59e1bfd8d052 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/24928 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sass, Odairhttp://lattes.cnpq.br/9818968963379578http://lattes.cnpq.br/1690042634184149Troncarelli, Gabriel de Almeida2022-02-22T18:13:16Z2022-02-22T18:13:16Z2021-03-12Troncarelli, Gabriel de Almeida. Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928The present work investigates, based on critical theory, the theses and dissertations on artistic education which, due to multiple factors listed by researchers in the area, is defined by a term composed of the noun "education" and an adjective distinct from "school". The research discusses, on the one hand, the relationship of interdependence between the production of knowledge and the historical-social condition defined as late capitalism and, on the other, on art as an educational content in contemporary times. The selection of the research sources was carried out through a survey in the Capes Thesis and Dissertations Catalog and the identification and analysis of the data was carried out based on the content analysis technique and on the catalog card tool. Two main research strands were identified: popular education and non-formal education. It was found that the popular education researches comprise, in their majority, a transforming social function converging the practice to what is defined as school education. On the contrary, in nonformal education surveys, there is a frequent socializing social function in divergence from school education, defined as formal. The main distinctions of the two sets of research are linked to theoretical questions about the social function of art, dissociating from analyzes of the unique elements of art as content of the educational experienceO presente trabalho investiga, com base na teoria crítica, as teses e dissertações sobre a educação artística que, devido a múltiplos fatores elencados pelos pesquisadores da área, é definida por termo composto pelo substantivo “educação” e adjetivo distinto ao “escolar”. A pesquisa discorre, de um lado, sobre a relação de interdependência entre a produção de conhecimento e a condição histórico-social definida como capitalismo tardio e, de outro, sobre a arte como conteúdo educativo na contemporaneidade. A seleção das fontes de pesquisa foi produzida por meio de um levantamento no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes e a identificação e análise dos dados realizado com base na técnica de análise de conteúdo e na ferramenta ficha catalográfica. Identificou-se duas principais vertentes de pesquisa: as de educação popular e de educação não formal. Constatou-se que as pesquisas de educação popular compreendem, em sua maioria, função social transformadora convergindo a prática ao que se define educação escolar. Ao contrário, nas pesquisas de educação não formal, é frequente função social socializadora em divergência à educação escolar, definida como formal. As principais distinções dos dois conjuntos de pesquisa se ligam a questões teóricas sobre a função social da educação dissociando-se das análises sobre os elementos singulares da arte como conteúdo da experiência educativaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOTeoria CríticaArteEducação não formalEducação popularTeoria e práxisCritical Theory ArtNon-formal EducationPopular EducationTheory and PraxisFunção social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradiçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGabriel de Almeida Troncarelli.pdfapplication/pdf1461609https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/1/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf2c51abb2395b9fa19d3a89e6bbcc4987MD51TEXTGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.txtGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.txtExtracted texttext/plain378810https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/2/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.txt539ebb557835b81f2837b79163959c50MD52THUMBNAILGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.jpgGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/3/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.jpg34638250c50ec54b712a88b135d112c8MD53handle/249282022-02-23 08:47:01.076oai:repositorio.pucsp.br:handle/24928Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-23T11:47:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições |
title |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições |
spellingShingle |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições Troncarelli, Gabriel de Almeida CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Teoria Crítica Arte Educação não formal Educação popular Teoria e práxis Critical Theory Art Non-formal Education Popular Education Theory and Praxis |
title_short |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições |
title_full |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições |
title_fullStr |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições |
title_full_unstemmed |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições |
title_sort |
Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições |
author |
Troncarelli, Gabriel de Almeida |
author_facet |
Troncarelli, Gabriel de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sass, Odair |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9818968963379578 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1690042634184149 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Troncarelli, Gabriel de Almeida |
contributor_str_mv |
Sass, Odair |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Teoria Crítica Arte Educação não formal Educação popular Teoria e práxis Critical Theory Art Non-formal Education Popular Education Theory and Praxis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Crítica Arte Educação não formal Educação popular Teoria e práxis |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Critical Theory Art Non-formal Education Popular Education Theory and Praxis |
description |
The present work investigates, based on critical theory, the theses and dissertations on artistic education which, due to multiple factors listed by researchers in the area, is defined by a term composed of the noun "education" and an adjective distinct from "school". The research discusses, on the one hand, the relationship of interdependence between the production of knowledge and the historical-social condition defined as late capitalism and, on the other, on art as an educational content in contemporary times. The selection of the research sources was carried out through a survey in the Capes Thesis and Dissertations Catalog and the identification and analysis of the data was carried out based on the content analysis technique and on the catalog card tool. Two main research strands were identified: popular education and non-formal education. It was found that the popular education researches comprise, in their majority, a transforming social function converging the practice to what is defined as school education. On the contrary, in nonformal education surveys, there is a frequent socializing social function in divergence from school education, defined as formal. The main distinctions of the two sets of research are linked to theoretical questions about the social function of art, dissociating from analyzes of the unique elements of art as content of the educational experience |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-03-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-02-22T18:13:16Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-02-22T18:13:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Troncarelli, Gabriel de Almeida. Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928 |
identifier_str_mv |
Troncarelli, Gabriel de Almeida. Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/1/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/2/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/3/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2c51abb2395b9fa19d3a89e6bbcc4987 539ebb557835b81f2837b79163959c50 34638250c50ec54b712a88b135d112c8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277847404019712 |