Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Troncarelli, Gabriel de Almeida
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928
Resumo: The present work investigates, based on critical theory, the theses and dissertations on artistic education which, due to multiple factors listed by researchers in the area, is defined by a term composed of the noun "education" and an adjective distinct from "school". The research discusses, on the one hand, the relationship of interdependence between the production of knowledge and the historical-social condition defined as late capitalism and, on the other, on art as an educational content in contemporary times. The selection of the research sources was carried out through a survey in the Capes Thesis and Dissertations Catalog and the identification and analysis of the data was carried out based on the content analysis technique and on the catalog card tool. Two main research strands were identified: popular education and non-formal education. It was found that the popular education researches comprise, in their majority, a transforming social function converging the practice to what is defined as school education. On the contrary, in nonformal education surveys, there is a frequent socializing social function in divergence from school education, defined as formal. The main distinctions of the two sets of research are linked to theoretical questions about the social function of art, dissociating from analyzes of the unique elements of art as content of the educational experience
id PUC_SP-1_5238220550d1803070eb59e1bfd8d052
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/24928
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sass, Odairhttp://lattes.cnpq.br/9818968963379578http://lattes.cnpq.br/1690042634184149Troncarelli, Gabriel de Almeida2022-02-22T18:13:16Z2022-02-22T18:13:16Z2021-03-12Troncarelli, Gabriel de Almeida. Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928The present work investigates, based on critical theory, the theses and dissertations on artistic education which, due to multiple factors listed by researchers in the area, is defined by a term composed of the noun "education" and an adjective distinct from "school". The research discusses, on the one hand, the relationship of interdependence between the production of knowledge and the historical-social condition defined as late capitalism and, on the other, on art as an educational content in contemporary times. The selection of the research sources was carried out through a survey in the Capes Thesis and Dissertations Catalog and the identification and analysis of the data was carried out based on the content analysis technique and on the catalog card tool. Two main research strands were identified: popular education and non-formal education. It was found that the popular education researches comprise, in their majority, a transforming social function converging the practice to what is defined as school education. On the contrary, in nonformal education surveys, there is a frequent socializing social function in divergence from school education, defined as formal. The main distinctions of the two sets of research are linked to theoretical questions about the social function of art, dissociating from analyzes of the unique elements of art as content of the educational experienceO presente trabalho investiga, com base na teoria crítica, as teses e dissertações sobre a educação artística que, devido a múltiplos fatores elencados pelos pesquisadores da área, é definida por termo composto pelo substantivo “educação” e adjetivo distinto ao “escolar”. A pesquisa discorre, de um lado, sobre a relação de interdependência entre a produção de conhecimento e a condição histórico-social definida como capitalismo tardio e, de outro, sobre a arte como conteúdo educativo na contemporaneidade. A seleção das fontes de pesquisa foi produzida por meio de um levantamento no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes e a identificação e análise dos dados realizado com base na técnica de análise de conteúdo e na ferramenta ficha catalográfica. Identificou-se duas principais vertentes de pesquisa: as de educação popular e de educação não formal. Constatou-se que as pesquisas de educação popular compreendem, em sua maioria, função social transformadora convergindo a prática ao que se define educação escolar. Ao contrário, nas pesquisas de educação não formal, é frequente função social socializadora em divergência à educação escolar, definida como formal. As principais distinções dos dois conjuntos de pesquisa se ligam a questões teóricas sobre a função social da educação dissociando-se das análises sobre os elementos singulares da arte como conteúdo da experiência educativaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOTeoria CríticaArteEducação não formalEducação popularTeoria e práxisCritical Theory ArtNon-formal EducationPopular EducationTheory and PraxisFunção social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradiçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGabriel de Almeida Troncarelli.pdfapplication/pdf1461609https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/1/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf2c51abb2395b9fa19d3a89e6bbcc4987MD51TEXTGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.txtGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.txtExtracted texttext/plain378810https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/2/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.txt539ebb557835b81f2837b79163959c50MD52THUMBNAILGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.jpgGabriel de Almeida Troncarelli.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/3/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.jpg34638250c50ec54b712a88b135d112c8MD53handle/249282022-02-23 08:47:01.076oai:repositorio.pucsp.br:handle/24928Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-23T11:47:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
title Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
spellingShingle Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
Troncarelli, Gabriel de Almeida
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Teoria Crítica
Arte
Educação não formal
Educação popular
Teoria e práxis
Critical Theory Art
Non-formal Education
Popular Education
Theory and Praxis
title_short Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
title_full Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
title_fullStr Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
title_full_unstemmed Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
title_sort Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições
author Troncarelli, Gabriel de Almeida
author_facet Troncarelli, Gabriel de Almeida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sass, Odair
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9818968963379578
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1690042634184149
dc.contributor.author.fl_str_mv Troncarelli, Gabriel de Almeida
contributor_str_mv Sass, Odair
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Teoria Crítica
Arte
Educação não formal
Educação popular
Teoria e práxis
Critical Theory Art
Non-formal Education
Popular Education
Theory and Praxis
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Crítica
Arte
Educação não formal
Educação popular
Teoria e práxis
dc.subject.eng.fl_str_mv Critical Theory Art
Non-formal Education
Popular Education
Theory and Praxis
description The present work investigates, based on critical theory, the theses and dissertations on artistic education which, due to multiple factors listed by researchers in the area, is defined by a term composed of the noun "education" and an adjective distinct from "school". The research discusses, on the one hand, the relationship of interdependence between the production of knowledge and the historical-social condition defined as late capitalism and, on the other, on art as an educational content in contemporary times. The selection of the research sources was carried out through a survey in the Capes Thesis and Dissertations Catalog and the identification and analysis of the data was carried out based on the content analysis technique and on the catalog card tool. Two main research strands were identified: popular education and non-formal education. It was found that the popular education researches comprise, in their majority, a transforming social function converging the practice to what is defined as school education. On the contrary, in nonformal education surveys, there is a frequent socializing social function in divergence from school education, defined as formal. The main distinctions of the two sets of research are linked to theoretical questions about the social function of art, dissociating from analyzes of the unique elements of art as content of the educational experience
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-03-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-02-22T18:13:16Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-02-22T18:13:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Troncarelli, Gabriel de Almeida. Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928
identifier_str_mv Troncarelli, Gabriel de Almeida. Função social da educação não escolar de artes: ambiguidades e contradições. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/1/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/2/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24928/3/Gabriel%20de%20Almeida%20Troncarelli.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2c51abb2395b9fa19d3a89e6bbcc4987
539ebb557835b81f2837b79163959c50
34638250c50ec54b712a88b135d112c8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277847404019712