O filosofar e o ensinar a filosofar no processo de institucionalização do ensino secundário brasileiro (1837-1915)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Gilson Ruy Monteiro
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21211
Resumo: The thesis aims to analyze, from a historical perspective and through a philosophical and educational approach, the process of the exercise of philosophizing in the Brazilian secondary school in the period from 1837 to 1915, under the dimension of teaching the philosophical act. It aims to demonstrate that philosophizing in Brazil in the nineteenth century was cultivated in and disseminated within the institutions that offered the humanities as a requirement for access to higher education. The under-standing of school discipline as a production by the school and for the school of Andre Chervel served as a theoretical and methodological guide to produce this work. According to this perspective, pedagogy, methodologies and didactics of the teaching of a content of a school discipline are constructions carried out within the school itself in function of the purposes that the school traces for itself, without, however, understanding it as education system to which it belongs. From this perspective, the research presented here, in the Provincial Reports, in the Reports of the Empire, in the Reports of the Public Instruction and in the Memories of the Faculties of the Empire, looked for elements about the content and organization of the teaching of Philosophy in the national secondary. The results demonstrate that the teaching of Philosophy in the period was subordinated to the dynamics of the faculties of the Empirere
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It aims to demonstrate that philosophizing in Brazil in the nineteenth century was cultivated in and disseminated within the institutions that offered the humanities as a requirement for access to higher education. The under-standing of school discipline as a production by the school and for the school of Andre Chervel served as a theoretical and methodological guide to produce this work. According to this perspective, pedagogy, methodologies and didactics of the teaching of a content of a school discipline are constructions carried out within the school itself in function of the purposes that the school traces for itself, without, however, understanding it as education system to which it belongs. From this perspective, the research presented here, in the Provincial Reports, in the Reports of the Empire, in the Reports of the Public Instruction and in the Memories of the Faculties of the Empire, looked for elements about the content and organization of the teaching of Philosophy in the national secondary. The results demonstrate that the teaching of Philosophy in the period was subordinated to the dynamics of the faculties of the EmpirereA tese pretende analisar, de uma perspectiva histórica e mediante uma abordagem filosófico e educacional, o processo do exercício do filosofar na escola secundária brasileira no período de 1837 a 1915, sob a dimensão do ensinar o ato filosófico. Pretende demonstrar que o filosofar no Brasil do século XIX foi cultivado no e difundido do interior das instituições que ofertavam as humanidades como requisito de acesso ao ensino superior. A compreensão de disciplina escolar como uma produção pela, na e para a escola de Andre Chervel serviu de guia teórico e metodológico para produção deste trabalho. Segundo essa perspectiva a pedagogia, as metodologias e a didática do ensino de um conteúdo de uma disciplina escolar são construções realizadas no interior da própria escola em função das finalidades que ela, escola, traça para si, sem, no entanto, compreendê-la como alheia ao sistema educacional ao qual pertence. A partir dessa perspectiva a pesquisa aqui apresentada buscou, nos Relatórios Provinciais, nos Relatórios do Império, nos Relatórios da Instrução pública e nas Memórias das Faculdades do Império elementos acerca do conteúdo e da organização do ensino de Filosofia no secundário nacional. Os resultados demonstram que o ensino de Filosofia no período subordinava-se à dinâmica das faculdades do ImpérioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/45973/Gilson%20Ruy%20Monteiro%20Teixeira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoFilosofia - Estudo e ensino (Secundário)Filosofia - Estudo e ensino - Brasil - HistóriaDisciplina escolarPhilosophy - Study and teaching (Secondary)Philosophy - Study and teaching - Brazil - HistorySchool disciplineCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO filosofar e o ensinar a filosofar no processo de institucionalização do ensino secundário brasileiro (1837-1915)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGilson Ruy Monteiro Teixeira.pdf.txtGilson Ruy Monteiro Teixeira.pdf.txtExtracted texttext/plain379131https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/21211/4/Gilson%20Ruy%20Monteiro%20Teixeira.pdf.txt4ffdfaf6850d324e0b9ec4d21007b6acMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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