Das reivindicações à lei: caminhos da lei nº 10.639/03
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12690 |
Resumo: | This present thesis approaches dimensions of historical process that resulted in the approval of the federal Law number 10.639, at January 9, 2003, that deals with the mandatory of the introdution of History and African Culture and Black History and Culture in Brazil, in the curriculum of education system of public and private schools in this country. The main focus was the reflection about the paths that led to the law approval. This research tried to identify many legislative initiatives that happened before with similar purposes to the law in 2003 and the paths of elaboration of the law project, its due process and its approval in the Congress. Follow some of historical movements, during the XX century, like the education problems and claims that were put in the black movement meant delineate relations between the legislative process and the claims of the black movement |
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Cruz, Heloisa de FariaConceição, Manoel Vitorino da2016-04-27T19:30:22Z2011-09-192011-08-05Conceição, Manoel Vitorino da. From the claims to the law: paths of law 10.639/03. 2011. 121 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12690This present thesis approaches dimensions of historical process that resulted in the approval of the federal Law number 10.639, at January 9, 2003, that deals with the mandatory of the introdution of History and African Culture and Black History and Culture in Brazil, in the curriculum of education system of public and private schools in this country. The main focus was the reflection about the paths that led to the law approval. This research tried to identify many legislative initiatives that happened before with similar purposes to the law in 2003 and the paths of elaboration of the law project, its due process and its approval in the Congress. Follow some of historical movements, during the XX century, like the education problems and claims that were put in the black movement meant delineate relations between the legislative process and the claims of the black movementA presente pesquisa aborda as dimensões do processo histórico que resultou na aprovação da Lei federal nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que trata da obrigatoriedade da introdução de conteúdos de História e Cultura da África e de História e Cultura do Negro no Brasil no currículo do sistema de ensino da rede pública e privada do país. O foco central deste estudo foi a reflexão sobre os caminhos que levaram à aprovação da referida lei. Buscou-se identificar as diversas iniciativas legislativas anteriores com propósitos semelhantes à lei de 2003, bem como os caminhos de elaboração do projeto de lei e seu processo de tramitação e aprovação no Congresso Nacional. Acompanhar alguns dos momentos históricos nos quais, no decorrer do século XX, as questões da educação e das reivindicações sobre o ensino se colocaram nas lutas dos Movimentos Negros significou traçar relações entre o processo legislativo e as lutas desses Movimentosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23880/Manoel%20Vitorino%20da%20Conceicao.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBRHistóriaLei nº 10.639/03Movimento negro e educaçãoCultura africana e afro-brasileiraLaw 10.639/03Black movement and educationAfrican and african brazilian culturesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIADas reivindicações à lei: caminhos da lei nº 10.639/03From the claims to the law: paths of law 10.639/03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTManoel Vitorino da Conceicao.pdf.txtManoel Vitorino da Conceicao.pdf.txtExtracted texttext/plain265106https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12690/3/Manoel%20Vitorino%20da%20Conceicao.pdf.txtca277666346e4f2fb60169f34d5dd34bMD53ORIGINALManoel Vitorino da Conceicao.pdfapplication/pdf797833https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12690/1/Manoel%20Vitorino%20da%20Conceicao.pdfc5164f528702b5d486afb89617846731MD51THUMBNAILManoel Vitorino da Conceicao.pdf.jpgManoel Vitorino da Conceicao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12690/2/Manoel%20Vitorino%20da%20Conceicao.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/126902022-04-28 06:51:50.773oai:repositorio.pucsp.br:handle/12690Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:51:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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