O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9871 |
Resumo: | This study aims to analyze the articulation between theory and practice as a constitutive part of the training commitment of the business courses in order to observe the social contribution to the local reality that they are inserted. For that, it was necessary to review the literature including the history of the business courses, the curriculum design in the higher education as well as the curriculum in the Business course in line with social responsibility. After that, a multiple case study of qualitative character was developed including three business courses from different cities in order to analyze the regional integration in the curriculum by analysing normative documents, interviews with coordinators, professors and students. The results show that the social function of the Business courses have been designed to ensure the students entrance. There is no effective concern for regional integration, as well as the course can be conducted to have a formative commitment in line with regional needs. A possible solution to reverse the scrapping of higher Education is to create more accurate tools to evaluate courses that determine working hours, career plan, extra classroom projects and egress monitoring always aiming quality rather than profitability |
id |
PUC_SP-1_52c9a3dc0c606cae79f142ebb91a5085 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9871 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Antonio Benedito Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4227273D4Teixeira, Marina Codo Andrade2016-04-27T14:31:40Z2016-02-042015-12-10Teixeira, Marina Codo Andrade. O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9871This study aims to analyze the articulation between theory and practice as a constitutive part of the training commitment of the business courses in order to observe the social contribution to the local reality that they are inserted. For that, it was necessary to review the literature including the history of the business courses, the curriculum design in the higher education as well as the curriculum in the Business course in line with social responsibility. After that, a multiple case study of qualitative character was developed including three business courses from different cities in order to analyze the regional integration in the curriculum by analysing normative documents, interviews with coordinators, professors and students. The results show that the social function of the Business courses have been designed to ensure the students entrance. There is no effective concern for regional integration, as well as the course can be conducted to have a formative commitment in line with regional needs. A possible solution to reverse the scrapping of higher Education is to create more accurate tools to evaluate courses that determine working hours, career plan, extra classroom projects and egress monitoring always aiming quality rather than profitabilityO presente estudo visa analisar a articulação teoria e prática como parte constitutiva do compromisso formativo dos cursos de administração, no sentido de verificar a contribuição social na realidade local que estão inseridos. Para isso, foi necessário fazer uma revisão de literatura abordando o histórico dos cursos de Administração, a concepção de currículo no ensino superior e o currículo do curso de Administração alinhado à responsabilidade social. Após a revisão de literatura, foi feito um estudo de caso múltiplo de caráter qualitativo com três cursos de Administração em cidades distintas para analisar a inserção regional no currículo por meio da análise dos documentos normativos, entrevistas com coordenadores, professores e alunos. Os resultados apontam que a função social dos cursos de Administração é concebida apenas para garantir a entrada de alunos. Não há uma preocupação efetiva com a inserção regional e em como o curso pode ser conduzido para ter um compromisso formativo alinhado com as necessidades regionais. A possível saída para reverter o sucateamento do Ensino Superior é criar ferramentas mais rigorosas de avaliação dos cursos que determinem jornadas de trabalho, plano de carreira, projetos extra sala e acompanhamento de egresso visando sempre a qualidade e não a rentabilidadeapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22891/Marina%20Codo%20Andrade%20Teixeira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducação superiorCursos de AdministraçãoCompromisso FormativoHigher educationCurriculumBusiness coursesFormative commitmentCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISO compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade localinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarina Codo Andrade Teixeira.pdf.txtMarina Codo Andrade Teixeira.pdf.txtExtracted texttext/plain389109https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9871/3/Marina%20Codo%20Andrade%20Teixeira.pdf.txta2705e0bf75fe45b0055e495fec0df3aMD53ORIGINALMarina Codo Andrade Teixeira.pdfapplication/pdf1939118https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9871/1/Marina%20Codo%20Andrade%20Teixeira.pdf40391667b723c319c756a2a4bf5c6886MD51THUMBNAILMarina Codo Andrade Teixeira.pdf.jpgMarina Codo Andrade Teixeira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9871/2/Marina%20Codo%20Andrade%20Teixeira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/98712022-04-27 09:15:39.235oai:repositorio.pucsp.br:handle/9871Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:15:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local |
title |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local |
spellingShingle |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local Teixeira, Marina Codo Andrade Educação superior Cursos de Administração Compromisso Formativo Higher education Curriculum Business courses Formative commitment CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
title_short |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local |
title_full |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local |
title_fullStr |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local |
title_full_unstemmed |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local |
title_sort |
O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local |
author |
Teixeira, Marina Codo Andrade |
author_facet |
Teixeira, Marina Codo Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Antonio Benedito Silva |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4227273D4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Marina Codo Andrade |
contributor_str_mv |
Oliveira, Antonio Benedito Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação superior Cursos de Administração Compromisso Formativo |
topic |
Educação superior Cursos de Administração Compromisso Formativo Higher education Curriculum Business courses Formative commitment CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Higher education Curriculum Business courses Formative commitment |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
description |
This study aims to analyze the articulation between theory and practice as a constitutive part of the training commitment of the business courses in order to observe the social contribution to the local reality that they are inserted. For that, it was necessary to review the literature including the history of the business courses, the curriculum design in the higher education as well as the curriculum in the Business course in line with social responsibility. After that, a multiple case study of qualitative character was developed including three business courses from different cities in order to analyze the regional integration in the curriculum by analysing normative documents, interviews with coordinators, professors and students. The results show that the social function of the Business courses have been designed to ensure the students entrance. There is no effective concern for regional integration, as well as the course can be conducted to have a formative commitment in line with regional needs. A possible solution to reverse the scrapping of higher Education is to create more accurate tools to evaluate courses that determine working hours, career plan, extra classroom projects and egress monitoring always aiming quality rather than profitability |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-12-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:40Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-02-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Teixeira, Marina Codo Andrade. O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9871 |
identifier_str_mv |
Teixeira, Marina Codo Andrade. O compromisso formativo dos cursos de Administração com a realidade local. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9871/3/Marina%20Codo%20Andrade%20Teixeira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9871/1/Marina%20Codo%20Andrade%20Teixeira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9871/2/Marina%20Codo%20Andrade%20Teixeira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a2705e0bf75fe45b0055e495fec0df3a 40391667b723c319c756a2a4bf5c6886 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277956628938752 |