A psicomotricidade na inclusão da criança autista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geraldo, Marina Linhares
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906
Resumo: The psychomotor allows, throught experimentation, body selfknowledge and practical living the education for movement, putting to test intelligence functions. From this point, it's possible to observe the close relation of cognitive motor functions, and also through affectiveness, forwards movement. Man searches ballance and through psycomotricity, tonicity, he's able to ballance his movements. The autistic child has marked impairment in the use of different nonverbal behaviors such as eye contact, facial expressions, repetitive gestures and body posture. They can make no gesture or mimics, create bonds with other kinds of objects, such as stones, paper or wooden sticks. Round and rotating objects offer a special pleasure. There are situations that they seem to be absent from the place where they are. Some cases (the most severe), show a decreased sensitivity to pain (biting his body, hitting his head on purpose). Develop the desire to smell people and objects. With changes and advances in education techniques , the goal is to bring these children basic concepts so that they can live in society, and one of the tools to be used with the autistic child's psychomotor therapy, which together with professionals (neurologists, psychologists, speech) will assist in the process of recognition of the outside world, through the use of games with the actual body of the child
id PUC_SP-1_5312e47261fee1c9b43a2cf13317f26a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29906
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Raiça, DarcyGeraldo, Marina Linhares2022-11-11T21:28:47Z2022-11-11T21:28:47Z2013-11-28Geraldo, Marina Linhares. A psicomotricidade na inclusão da criança autista. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906The psychomotor allows, throught experimentation, body selfknowledge and practical living the education for movement, putting to test intelligence functions. From this point, it's possible to observe the close relation of cognitive motor functions, and also through affectiveness, forwards movement. Man searches ballance and through psycomotricity, tonicity, he's able to ballance his movements. The autistic child has marked impairment in the use of different nonverbal behaviors such as eye contact, facial expressions, repetitive gestures and body posture. They can make no gesture or mimics, create bonds with other kinds of objects, such as stones, paper or wooden sticks. Round and rotating objects offer a special pleasure. There are situations that they seem to be absent from the place where they are. Some cases (the most severe), show a decreased sensitivity to pain (biting his body, hitting his head on purpose). Develop the desire to smell people and objects. With changes and advances in education techniques , the goal is to bring these children basic concepts so that they can live in society, and one of the tools to be used with the autistic child's psychomotor therapy, which together with professionals (neurologists, psychologists, speech) will assist in the process of recognition of the outside world, through the use of games with the actual body of the childA psicomotricidade objetiva por meio da experimentação, do conhecimento do próprio corpo e da vivência prática a educação do movimento, colocando a prova às funções da inteligência. A partir daí, é possível observar a íntima relação das funções motoras cognitivas, e que também por meio da afetividade, encaminha o movimento. O homem busca o equilíbrio e por meio da psicomotricidade, da tonicidade, é capaz de equilibrar seus movimentos. A criança autista possuí prejuízo acentuado no uso de diferentes comportamentos não-verbais, como contato visual direto, expressões faciais, gestos repetitivos, postura corporal. Não fazem gestos ou mímicas. Criam laços objetos estranhos como pedras, papel, pedaço de pau. Objetos redondos e giratórios oferecem um prazer especial. Há situações que parecem ausentar-se do lugar onde estão. Alguns casos (os mais graves) apresentam uma diminuição da sensibilidade a dor (morder o próprio corpo, bater a cabeça propositalmente). Desenvolvem o desejo de cheirar pessoas e objetos. Com mudanças e avanços nas técnicas de educação, o objetivo é trazer para essas crianças conceitos básicos para que possam viver em sociedade, e uma das ferramentas que a ser utilizadas junto à criança autista é a terapia da psicomotricidade, que juntamente com profissionais (neurologistas, psicólogos, fonoaudiólogos) auxiliarão no processo de reconhecimento de um mundo exterior, por meio do uso de jogos com o próprio corpo dessa criançaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Inclusiva e Deficiência IntelectualPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOAutismoPsicomotricidadeAprendizagemInclusãoAutismPsychomotorLearningInclusionA psicomotricidade na inclusão da criança autistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMARINA LINHARES GERALDO.pdfapplication/pdf476791https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/1/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdfa427f8a04f62c5db087a8b393f13cbebMD51TEXTMARINA LINHARES GERALDO.pdf.txtMARINA LINHARES GERALDO.pdf.txtExtracted texttext/plain85139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/2/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.txtee13aed68551649e72e9c2f98fd2caadMD52THUMBNAILMARINA LINHARES GERALDO.pdf.jpgMARINA LINHARES GERALDO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1131https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/3/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.jpg4c32fb7b3ae996cebf47feddeb691d77MD53handle/299062023-08-03 12:21:26.421oai:repositorio.pucsp.br:handle/29906Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-03T15:21:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A psicomotricidade na inclusão da criança autista
title A psicomotricidade na inclusão da criança autista
spellingShingle A psicomotricidade na inclusão da criança autista
Geraldo, Marina Linhares
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Autismo
Psicomotricidade
Aprendizagem
Inclusão
Autism
Psychomotor
Learning
Inclusion
title_short A psicomotricidade na inclusão da criança autista
title_full A psicomotricidade na inclusão da criança autista
title_fullStr A psicomotricidade na inclusão da criança autista
title_full_unstemmed A psicomotricidade na inclusão da criança autista
title_sort A psicomotricidade na inclusão da criança autista
author Geraldo, Marina Linhares
author_facet Geraldo, Marina Linhares
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Raiça, Darcy
dc.contributor.author.fl_str_mv Geraldo, Marina Linhares
contributor_str_mv Raiça, Darcy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Autismo
Psicomotricidade
Aprendizagem
Inclusão
Autism
Psychomotor
Learning
Inclusion
dc.subject.por.fl_str_mv Autismo
Psicomotricidade
Aprendizagem
Inclusão
dc.subject.eng.fl_str_mv Autism
Psychomotor
Learning
Inclusion
description The psychomotor allows, throught experimentation, body selfknowledge and practical living the education for movement, putting to test intelligence functions. From this point, it's possible to observe the close relation of cognitive motor functions, and also through affectiveness, forwards movement. Man searches ballance and through psycomotricity, tonicity, he's able to ballance his movements. The autistic child has marked impairment in the use of different nonverbal behaviors such as eye contact, facial expressions, repetitive gestures and body posture. They can make no gesture or mimics, create bonds with other kinds of objects, such as stones, paper or wooden sticks. Round and rotating objects offer a special pleasure. There are situations that they seem to be absent from the place where they are. Some cases (the most severe), show a decreased sensitivity to pain (biting his body, hitting his head on purpose). Develop the desire to smell people and objects. With changes and advances in education techniques , the goal is to bring these children basic concepts so that they can live in society, and one of the tools to be used with the autistic child's psychomotor therapy, which together with professionals (neurologists, psychologists, speech) will assist in the process of recognition of the outside world, through the use of games with the actual body of the child
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-11-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-11T21:28:47Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-11T21:28:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Geraldo, Marina Linhares. A psicomotricidade na inclusão da criança autista. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906
identifier_str_mv Geraldo, Marina Linhares. A psicomotricidade na inclusão da criança autista. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/1/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/2/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/3/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a427f8a04f62c5db087a8b393f13cbeb
ee13aed68551649e72e9c2f98fd2caad
4c32fb7b3ae996cebf47feddeb691d77
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796054171844608