A psicomotricidade na inclusão da criança autista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906 |
Resumo: | The psychomotor allows, throught experimentation, body selfknowledge and practical living the education for movement, putting to test intelligence functions. From this point, it's possible to observe the close relation of cognitive motor functions, and also through affectiveness, forwards movement. Man searches ballance and through psycomotricity, tonicity, he's able to ballance his movements. The autistic child has marked impairment in the use of different nonverbal behaviors such as eye contact, facial expressions, repetitive gestures and body posture. They can make no gesture or mimics, create bonds with other kinds of objects, such as stones, paper or wooden sticks. Round and rotating objects offer a special pleasure. There are situations that they seem to be absent from the place where they are. Some cases (the most severe), show a decreased sensitivity to pain (biting his body, hitting his head on purpose). Develop the desire to smell people and objects. With changes and advances in education techniques , the goal is to bring these children basic concepts so that they can live in society, and one of the tools to be used with the autistic child's psychomotor therapy, which together with professionals (neurologists, psychologists, speech) will assist in the process of recognition of the outside world, through the use of games with the actual body of the child |
id |
PUC_SP-1_5312e47261fee1c9b43a2cf13317f26a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29906 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Raiça, DarcyGeraldo, Marina Linhares2022-11-11T21:28:47Z2022-11-11T21:28:47Z2013-11-28Geraldo, Marina Linhares. A psicomotricidade na inclusão da criança autista. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906The psychomotor allows, throught experimentation, body selfknowledge and practical living the education for movement, putting to test intelligence functions. From this point, it's possible to observe the close relation of cognitive motor functions, and also through affectiveness, forwards movement. Man searches ballance and through psycomotricity, tonicity, he's able to ballance his movements. The autistic child has marked impairment in the use of different nonverbal behaviors such as eye contact, facial expressions, repetitive gestures and body posture. They can make no gesture or mimics, create bonds with other kinds of objects, such as stones, paper or wooden sticks. Round and rotating objects offer a special pleasure. There are situations that they seem to be absent from the place where they are. Some cases (the most severe), show a decreased sensitivity to pain (biting his body, hitting his head on purpose). Develop the desire to smell people and objects. With changes and advances in education techniques , the goal is to bring these children basic concepts so that they can live in society, and one of the tools to be used with the autistic child's psychomotor therapy, which together with professionals (neurologists, psychologists, speech) will assist in the process of recognition of the outside world, through the use of games with the actual body of the childA psicomotricidade objetiva por meio da experimentação, do conhecimento do próprio corpo e da vivência prática a educação do movimento, colocando a prova às funções da inteligência. A partir daí, é possível observar a íntima relação das funções motoras cognitivas, e que também por meio da afetividade, encaminha o movimento. O homem busca o equilíbrio e por meio da psicomotricidade, da tonicidade, é capaz de equilibrar seus movimentos. A criança autista possuí prejuízo acentuado no uso de diferentes comportamentos não-verbais, como contato visual direto, expressões faciais, gestos repetitivos, postura corporal. Não fazem gestos ou mímicas. Criam laços objetos estranhos como pedras, papel, pedaço de pau. Objetos redondos e giratórios oferecem um prazer especial. Há situações que parecem ausentar-se do lugar onde estão. Alguns casos (os mais graves) apresentam uma diminuição da sensibilidade a dor (morder o próprio corpo, bater a cabeça propositalmente). Desenvolvem o desejo de cheirar pessoas e objetos. Com mudanças e avanços nas técnicas de educação, o objetivo é trazer para essas crianças conceitos básicos para que possam viver em sociedade, e uma das ferramentas que a ser utilizadas junto à criança autista é a terapia da psicomotricidade, que juntamente com profissionais (neurologistas, psicólogos, fonoaudiólogos) auxiliarão no processo de reconhecimento de um mundo exterior, por meio do uso de jogos com o próprio corpo dessa criançaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Inclusiva e Deficiência IntelectualPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOAutismoPsicomotricidadeAprendizagemInclusãoAutismPsychomotorLearningInclusionA psicomotricidade na inclusão da criança autistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMARINA LINHARES GERALDO.pdfapplication/pdf476791https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/1/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdfa427f8a04f62c5db087a8b393f13cbebMD51TEXTMARINA LINHARES GERALDO.pdf.txtMARINA LINHARES GERALDO.pdf.txtExtracted texttext/plain85139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/2/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.txtee13aed68551649e72e9c2f98fd2caadMD52THUMBNAILMARINA LINHARES GERALDO.pdf.jpgMARINA LINHARES GERALDO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1131https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/3/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.jpg4c32fb7b3ae996cebf47feddeb691d77MD53handle/299062023-08-03 12:21:26.421oai:repositorio.pucsp.br:handle/29906Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-03T15:21:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista |
title |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista |
spellingShingle |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista Geraldo, Marina Linhares CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Autismo Psicomotricidade Aprendizagem Inclusão Autism Psychomotor Learning Inclusion |
title_short |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista |
title_full |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista |
title_fullStr |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista |
title_full_unstemmed |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista |
title_sort |
A psicomotricidade na inclusão da criança autista |
author |
Geraldo, Marina Linhares |
author_facet |
Geraldo, Marina Linhares |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Geraldo, Marina Linhares |
contributor_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Autismo Psicomotricidade Aprendizagem Inclusão Autism Psychomotor Learning Inclusion |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autismo Psicomotricidade Aprendizagem Inclusão |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Autism Psychomotor Learning Inclusion |
description |
The psychomotor allows, throught experimentation, body selfknowledge and practical living the education for movement, putting to test intelligence functions. From this point, it's possible to observe the close relation of cognitive motor functions, and also through affectiveness, forwards movement. Man searches ballance and through psycomotricity, tonicity, he's able to ballance his movements. The autistic child has marked impairment in the use of different nonverbal behaviors such as eye contact, facial expressions, repetitive gestures and body posture. They can make no gesture or mimics, create bonds with other kinds of objects, such as stones, paper or wooden sticks. Round and rotating objects offer a special pleasure. There are situations that they seem to be absent from the place where they are. Some cases (the most severe), show a decreased sensitivity to pain (biting his body, hitting his head on purpose). Develop the desire to smell people and objects. With changes and advances in education techniques , the goal is to bring these children basic concepts so that they can live in society, and one of the tools to be used with the autistic child's psychomotor therapy, which together with professionals (neurologists, psychologists, speech) will assist in the process of recognition of the outside world, through the use of games with the actual body of the child |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-11-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-11T21:28:47Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-11T21:28:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Geraldo, Marina Linhares. A psicomotricidade na inclusão da criança autista. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906 |
identifier_str_mv |
Geraldo, Marina Linhares. A psicomotricidade na inclusão da criança autista. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29906 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/1/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/2/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29906/3/MARINA%20LINHARES%20GERALDO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a427f8a04f62c5db087a8b393f13cbeb ee13aed68551649e72e9c2f98fd2caad 4c32fb7b3ae996cebf47feddeb691d77 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277835805720576 |