A tensão dialógica entre auto e heterorrepresentação no funeral Bororo na Terra Indígena de Meruri

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sato, Sérgio Henrique Ossamu
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5210
Resumo: The aim of this thesis was to build a communicative scheme which enable to assert the observer Bororo as a subject of your own history and a critic for the realized registers of languages which surrounds the mediatic world, increasing their perceptive capacity to recognize and differ the specific technique of each media. The intention after all is to make the Bororo people to live the contemporaneity gifted with enough technical and intellectual resources to allow a new cultural ethnography to merge, decentralized and with plural value cooperating to the development of self-representative work as a new language creator element.The starting point was the Visual Anthropology which provided theoretical base to the development of the field research, specially those raised and discussed by the Anthropologist Massimo Canevacci in Antropologia della comunicazione visuale and the Semiotic of the Culture, more specifically the Thoughts of the theorists Ivan Bystrina and Norval Baitello, which were an important tool to develop the text with the background of the Bororo funeral. The final product results led us to develop the hypermedia which consolidates the knowledge acquired through all those years of research, which appoints to the applicability of the theory developed by the researcher Sergio Bairon in regards to the trends of the Contemporaneous Scientific Language in digital expressivity. Finally, we believe this thesis is the chance to re-evaluate the methods used to serve the expressivity in the communication process considering societies developed from speech and iconography. Then, the thesis is composed by 3 narratives: one verbal and two not verbal composed by a sequence of pictures and by the hypermedia
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The intention after all is to make the Bororo people to live the contemporaneity gifted with enough technical and intellectual resources to allow a new cultural ethnography to merge, decentralized and with plural value cooperating to the development of self-representative work as a new language creator element.The starting point was the Visual Anthropology which provided theoretical base to the development of the field research, specially those raised and discussed by the Anthropologist Massimo Canevacci in Antropologia della comunicazione visuale and the Semiotic of the Culture, more specifically the Thoughts of the theorists Ivan Bystrina and Norval Baitello, which were an important tool to develop the text with the background of the Bororo funeral. The final product results led us to develop the hypermedia which consolidates the knowledge acquired through all those years of research, which appoints to the applicability of the theory developed by the researcher Sergio Bairon in regards to the trends of the Contemporaneous Scientific Language in digital expressivity. Finally, we believe this thesis is the chance to re-evaluate the methods used to serve the expressivity in the communication process considering societies developed from speech and iconography. Then, the thesis is composed by 3 narratives: one verbal and two not verbal composed by a sequence of pictures and by the hypermediaO fundamento dessa dissertação foi montar um esquema comunicacional capaz de afirmar o observador Bororo como sujeito de sua própria história e crítico dos registros realizados de linguagens que circulam pelo mundo midiático, ampliando sua capacidade perceptiva para reconhecer e diferenciar a técnica específica de cada veículo. Dessa forma, o que se pretendeu acima de tudo, é que os Bororo vivam a contemporaneidade dotados de recursos técnicos e intelectuais suficientes para fazer emergir uma etnografia cultural, de valores plurais e descentrados, contribuindo para o desenvolvimento do trabalho autorepresentativo entre si, como elemento gerador de novas linguagens. O ponto de partida foi a Antropologia Visual que cedeu subsídios teóricos para o desenvolvimento da pesquisa de campo, principalmente, aqueles levantados e discutidos pelo antropólogo Massimo Canevacci in Antropologia della comunicazione visuale e a Semiótica da Cultura, mais especificamente as reflexões dos teóricos Ivan Bystrina e Norval Baitello, importante instrumento para a construção do texto que teve como pano de fundo o funeral da etnia indígena Bororo. O produto final resultou na construção da hipermídia que sedimenta a aprendizagem adquirida no decorrer desses anos de estudos o que aponta para a aplicabilidade da teoria desenvolvida pelo estudioso Sérgio Bairon no que diz respeito às tendências da linguagem científica contemporânea em expressividade digital. Enfim, acreditamos que a importância dessa dissertação é a abertura para uma re-avaliação dos meios que servem à expressividade nos processos comunicacionais considerando as sociedades desenvolvidas a partir da oralidade e da iconografia. Dessa forma a dissertação compõe-se de três narrativas: uma verbal e duas não verbais construídas por uma sequência de fotos e pela hipermídiaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/14081/Sergio%20Henrique%20Ossamu%20Sato.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoEtnografia culturalFuneral BororoAntropologia visualComunicacao visualIndios Bororo -- Ritos e cerimoniasFotografia na etnologiaRitos e cerimonias funebresCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA tensão dialógica entre auto e heterorrepresentação no funeral Bororo na Terra Indígena de Meruriinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSergio Henrique Ossamu Sato.pdf.txtSergio Henrique Ossamu Sato.pdf.txtExtracted texttext/plain143468https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5210/3/Sergio%20Henrique%20Ossamu%20Sato.pdf.txt5b689ffa01410486ec5fcb1c567a49b2MD53ORIGINALSergio Henrique Ossamu Sato.pdfapplication/pdf29131270https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5210/1/Sergio%20Henrique%20Ossamu%20Sato.pdf6ed21b41bde4a7411a8a617749191decMD51THUMBNAILSergio Henrique Ossamu Sato.pdf.jpgSergio Henrique Ossamu Sato.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3294https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5210/2/Sergio%20Henrique%20Ossamu%20Sato.pdf.jpgfca3fefbd83dabb4acb9fe5a06aff28bMD52handle/52102023-06-28 08:40:06.919oai:repositorio.pucsp.br:handle/5210Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T11:40:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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