Um estudo de áreas com alunos da 6ª série do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11215 |
Resumo: | The purpose of this work was to investigate whether students of the 6th grade could evolve in their knowledge of the area concept during the delivery of a didactic intervention designed in the light of the theoretical framework of Douady. Several previous investigations had already pointed out and tried to explain the difficulties students face during the acquisition of that concept. In the present work, instead of focusing on the difficulties themselves, we sought to analyze the knowledge evolution that students could attain while exposed to a teaching sequence that took into account the phases of the tool object dialectic. In the course of this intervention, phases of the notion of domain interaction where used to keep track of improvements in the students outputs. Assessment of each session enabled us to select topics to be discussed in the subsequent ones, and led to adjustments to the original sequence. Results showed the phases of the tool object dialectic to constitute an effective resource for promoting progress among students in their knowledge of the area concept |
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Maranhão, Maria Cristina Souza de AlbuquerqueGomes, Gisela Hernandes2016-04-27T16:58:17Z2007-08-032000-12-01Gomes, Gisela Hernandes. Um estudo de áreas com alunos da 6ª série do ensino fundamental. 2000. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11215The purpose of this work was to investigate whether students of the 6th grade could evolve in their knowledge of the area concept during the delivery of a didactic intervention designed in the light of the theoretical framework of Douady. Several previous investigations had already pointed out and tried to explain the difficulties students face during the acquisition of that concept. In the present work, instead of focusing on the difficulties themselves, we sought to analyze the knowledge evolution that students could attain while exposed to a teaching sequence that took into account the phases of the tool object dialectic. In the course of this intervention, phases of the notion of domain interaction where used to keep track of improvements in the students outputs. Assessment of each session enabled us to select topics to be discussed in the subsequent ones, and led to adjustments to the original sequence. Results showed the phases of the tool object dialectic to constitute an effective resource for promoting progress among students in their knowledge of the area conceptEsta pesquisa teve por objetivo estudar a evolução de conhecimentos alcançada por alunos da 6 a série do ensino fundamental a respeito do conceito de área ao se aplicar uma seqüência didática elaborada à luz do quadro teórico de Douady. Diversas pesquisas apontam dificuldades de alunos na aprendizagem desse conceito, fornecendo, além disso, explicações para essas dificuldades. Em nossa pesquisa, em vez de focarmos as dificuldades que os alunos pudessem apresentar durante a realização da seqüência, visamos analisar a evolução de seus conhecimentos por meio de uma intervenção didática concebida segundo as fases da dialética ferramenta objeto. Seguindo essas fases, procedemos a diversas verificações de aprendizagem, nas quais utilizamos certas fases da noção de interação entre domínios para a análise das produções desses alunos. Tais análises nos serviram para a seleção de discussões importantes a conduzir nas sessões seguintes, tendo em vista a progressão da seqüência. Os resultados obtidos permitiram concluir que o recurso às fases da dialética ferramenta objeto possibilitou progresso de conhecimentos aos alunosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22277/Gisela%20Hernandes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoAreasAvaliacao de conhecimentosEnsino fundamentalMatematica -- Estudo e ensinoEducacao matematicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUm estudo de áreas com alunos da 6ª série do ensino fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGisela Hernandes.pdf.txtGisela Hernandes.pdf.txtExtracted texttext/plain164610https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11215/3/Gisela%20Hernandes.pdf.txte67443fa340d6d0a5033a98dca151aa5MD53ORIGINALGisela Hernandes.pdfapplication/pdf358745https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11215/1/Gisela%20Hernandes.pdf3d59f9087414ea623863932041ede9c4MD51THUMBNAILGisela Hernandes.pdf.jpgGisela Hernandes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11215/2/Gisela%20Hernandes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/112152022-04-28 04:08:19.345oai:repositorio.pucsp.br:handle/11215Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:08:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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