Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10944 |
Resumo: | This qualitative research at the doctoral level, is within the context of comparative studies on organization and curriculum development in the field of mathematics education, in Brazil and Chile. The purpose of this study is to investigate evidence on the impact of the results of research in mathematics education in the official documents of these countries, drawn from 90s of XX century. The documentary analysis shows that these countries have suffered influences of research findings in the area of mathematics education, including in official documents orientations favoring problem solving, contextualization, the didactic value of history of mathematics, concepts of teaching mathematics, constructivism, the use of technology, especially the use of calculator. Field research allows us to understand the views of different education professionals on the design and development of curricula prescribed, points to the difficulties in achieving the curriculum practiced in public education systems, weave recommendations that must be included in the teacher's work and highlights challenges to implementing the prescribed curriculum |
id |
PUC_SP-1_58695aee77432e61c9ed653846068412 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10944 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778593U1Cerqueira, Dermeval Santos2016-04-27T16:57:22Z2013-04-082012-12-06Cerqueira, Dermeval Santos. Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países. 2012. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10944This qualitative research at the doctoral level, is within the context of comparative studies on organization and curriculum development in the field of mathematics education, in Brazil and Chile. The purpose of this study is to investigate evidence on the impact of the results of research in mathematics education in the official documents of these countries, drawn from 90s of XX century. The documentary analysis shows that these countries have suffered influences of research findings in the area of mathematics education, including in official documents orientations favoring problem solving, contextualization, the didactic value of history of mathematics, concepts of teaching mathematics, constructivism, the use of technology, especially the use of calculator. Field research allows us to understand the views of different education professionals on the design and development of curricula prescribed, points to the difficulties in achieving the curriculum practiced in public education systems, weave recommendations that must be included in the teacher's work and highlights challenges to implementing the prescribed curriculumEsta pesquisa qualitativa, em nível de doutorado, insere-se no contexto dos estudos comparativos sobre organização e desenvolvimento curricular, na área de Educação Matemática, no Brasil e no Chile. A finalidade desse estudo é levantar indícios sobre os impactos dos resultados de pesquisa em Educação Matemática nos documentos oficiais desses países, elaborados a partir dos anos 90 do século XX. A análise documental mostra, que Brasil e Chile sofreram influências dos resultados de pesquisas da área de Educação Matemática, inserindo nos documentos oficiais orientações, privilegiando a resolução de problemas, a contextualização, o valor didático da história da matemática, conceitos da didática da matemática, concepção construtivista e o uso de tecnologias, em especial o emprego da calculadora. A pesquisa de campo nos permite perceber os pontos de vistas dos diferentes profissionais de Educação sobre a concepção e elaboração dos currículos prescritos, apontando as dificuldades na consecução dos currículos praticados nos sistemas educativos públicos, que por sua vez tecem recomendações que devem ser inseridas no trabalho do professor, ressaltando desafios para implementação dos currículos prescritosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24084/Dermeval%20Santos%20Cerqueira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaCurrículos de matemáticaOrganização curricularComparação de currículoMathematics educationMathematics Curriculum, Curriculum organizationComparison curriculumCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUm estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses paísesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDermeval Santos Cerqueira.pdf.txtDermeval Santos Cerqueira.pdf.txtExtracted texttext/plain568687https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10944/3/Dermeval%20Santos%20Cerqueira.pdf.txt3934fdc788c868c9d399ba441df92c57MD53ORIGINALDermeval Santos Cerqueira.pdfapplication/pdf1428607https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10944/1/Dermeval%20Santos%20Cerqueira.pdfb7f09ba98d9d9595ed1bcf97a5797532MD51THUMBNAILDermeval Santos Cerqueira.pdf.jpgDermeval Santos Cerqueira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4608https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10944/2/Dermeval%20Santos%20Cerqueira.pdf.jpg69c862693e62c80c8f6ad38cce192173MD52handle/109442022-04-28 07:10:21.836oai:repositorio.pucsp.br:handle/10944Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:10:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países |
title |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países |
spellingShingle |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países Cerqueira, Dermeval Santos Educação matemática Currículos de matemática Organização curricular Comparação de currículo Mathematics education Mathematics Curriculum, Curriculum organization Comparison curriculum CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países |
title_full |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países |
title_fullStr |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países |
title_full_unstemmed |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países |
title_sort |
Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países |
author |
Cerqueira, Dermeval Santos |
author_facet |
Cerqueira, Dermeval Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778593U1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerqueira, Dermeval Santos |
contributor_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Currículos de matemática Organização curricular Comparação de currículo |
topic |
Educação matemática Currículos de matemática Organização curricular Comparação de currículo Mathematics education Mathematics Curriculum, Curriculum organization Comparison curriculum CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics education Mathematics Curriculum, Curriculum organization Comparison curriculum |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This qualitative research at the doctoral level, is within the context of comparative studies on organization and curriculum development in the field of mathematics education, in Brazil and Chile. The purpose of this study is to investigate evidence on the impact of the results of research in mathematics education in the official documents of these countries, drawn from 90s of XX century. The documentary analysis shows that these countries have suffered influences of research findings in the area of mathematics education, including in official documents orientations favoring problem solving, contextualization, the didactic value of history of mathematics, concepts of teaching mathematics, constructivism, the use of technology, especially the use of calculator. Field research allows us to understand the views of different education professionals on the design and development of curricula prescribed, points to the difficulties in achieving the curriculum practiced in public education systems, weave recommendations that must be included in the teacher's work and highlights challenges to implementing the prescribed curriculum |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-12-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cerqueira, Dermeval Santos. Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países. 2012. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10944 |
identifier_str_mv |
Cerqueira, Dermeval Santos. Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre educação matemática e sua influência nos currículos de matemática desses países. 2012. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10944 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10944/3/Dermeval%20Santos%20Cerqueira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10944/1/Dermeval%20Santos%20Cerqueira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10944/2/Dermeval%20Santos%20Cerqueira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3934fdc788c868c9d399ba441df92c57 b7f09ba98d9d9595ed1bcf97a5797532 69c862693e62c80c8f6ad38cce192173 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796148908589056 |