Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Priscilla Vilela Nunes dos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517
Resumo: The goal of this thesis is to analyze the students engagement in collective actions conducted by educational institutions under perspective of democratic management through mediation Educational Guidance. Encouraging students participation in democratic management is one of the twenty targets established by “Plano Nacional de Educação” (Brazilian National Education Plan). An exploratory research was conducted to define the concept of democratic school management, its implications for the students development and for the success of institutions based on work of authors like Lück (2009; 2010) and Albuquerque (2005). The analysis of the roles of Educational Guidance presently indicates a need for an effort to develop individuals morally autonomous, who understands the importance of your participation within the society and who are able to challenge and modify the world in a responsible manner. From authors such as Tognetta and Vinha (2011) and Puig, Martin, Escardíbul and Novella (2000), were listed some procedures that Educational Guidance can promote at school in order to encourage the democratic participation of the students. Finally, it was discussed the true meaning of democracy at school, relating it to the relations of power from Foucault’s theory (2007)
id PUC_SP-1_5aaeff5d4237607ec25d1bcdf8de6973
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/27517
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marino, Marilia JosefinaReis, Priscilla Vilela Nunes dos2022-08-30T12:34:30Z2022-08-30T12:34:30Z2016-07-07Reis, Priscilla Vilela Nunes dos. Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517The goal of this thesis is to analyze the students engagement in collective actions conducted by educational institutions under perspective of democratic management through mediation Educational Guidance. Encouraging students participation in democratic management is one of the twenty targets established by “Plano Nacional de Educação” (Brazilian National Education Plan). An exploratory research was conducted to define the concept of democratic school management, its implications for the students development and for the success of institutions based on work of authors like Lück (2009; 2010) and Albuquerque (2005). The analysis of the roles of Educational Guidance presently indicates a need for an effort to develop individuals morally autonomous, who understands the importance of your participation within the society and who are able to challenge and modify the world in a responsible manner. From authors such as Tognetta and Vinha (2011) and Puig, Martin, Escardíbul and Novella (2000), were listed some procedures that Educational Guidance can promote at school in order to encourage the democratic participation of the students. Finally, it was discussed the true meaning of democracy at school, relating it to the relations of power from Foucault’s theory (2007)O objetivo deste trabalho é analisar a participação do aluno nas ações coletivas da escola na perspectiva da gestão democrática através da mediação da Orientação Educacional. O estímulo à participação dos alunos na gestão democrática é uma das 20 metas estabelecidas pelo Plano Nacional de Educação (PNE). Foi realizada uma pesquisa exploratória para definir o conceito de gestão escolar democrática, suas implicações no desenvolvimento dos alunos e no sucesso da instituição a partir de autores como Lück (2009; 2010) e Albuquerque (2005). A análise das funções da Orientação Educacional nos dias de hoje indica a necessidade de um trabalho de formação de indivíduos moralmente autônomos, que entendam a importância de sua participação na sociedade e que sejam capazes de questionar e transformar o mundo de maneira responsável. A partir de autores como Tognetta e Vinha (2011) e Puig, Martín, Escardíbul e Novella (2000), foram elencados alguns processos que a Orientação Educacional pode desencadear na escola de modo a favorecer a participação democrática dos alunos. Por fim, foi discutido o verdadeiro significado de democracia nas escolas, relacionando-o com as relações de poder a partir da teoria de Foucault (2007)porPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Gestão Educacional e EscolarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALGestão democráticaPapel do alunoOrientação educacionalGestão participativaDemocratic managementStudents roleEducational guidanceParticipative managementUm olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdfapplication/pdf693859https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/1/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdfce0e4d524c832a4ae6a9c95cacfa325eMD51TEXTPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.txtPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.txtExtracted texttext/plain53519https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/2/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.txta9a95c5fc96840afcbd8c994be44e82fMD52THUMBNAILPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.jpgPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1392https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/3/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.jpg7132601202b6afa7eec86752f88dd94cMD53handle/275172023-08-31 08:38:07.839oai:repositorio.pucsp.br:handle/27517Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-31T11:38:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
title Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
spellingShingle Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
Reis, Priscilla Vilela Nunes dos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL
Gestão democrática
Papel do aluno
Orientação educacional
Gestão participativa
Democratic management
Students role
Educational guidance
Participative management
title_short Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
title_full Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
title_fullStr Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
title_full_unstemmed Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
title_sort Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
author Reis, Priscilla Vilela Nunes dos
author_facet Reis, Priscilla Vilela Nunes dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Priscilla Vilela Nunes dos
contributor_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL
Gestão democrática
Papel do aluno
Orientação educacional
Gestão participativa
Democratic management
Students role
Educational guidance
Participative management
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão democrática
Papel do aluno
Orientação educacional
Gestão participativa
dc.subject.eng.fl_str_mv Democratic management
Students role
Educational guidance
Participative management
description The goal of this thesis is to analyze the students engagement in collective actions conducted by educational institutions under perspective of democratic management through mediation Educational Guidance. Encouraging students participation in democratic management is one of the twenty targets established by “Plano Nacional de Educação” (Brazilian National Education Plan). An exploratory research was conducted to define the concept of democratic school management, its implications for the students development and for the success of institutions based on work of authors like Lück (2009; 2010) and Albuquerque (2005). The analysis of the roles of Educational Guidance presently indicates a need for an effort to develop individuals morally autonomous, who understands the importance of your participation within the society and who are able to challenge and modify the world in a responsible manner. From authors such as Tognetta and Vinha (2011) and Puig, Martin, Escardíbul and Novella (2000), were listed some procedures that Educational Guidance can promote at school in order to encourage the democratic participation of the students. Finally, it was discussed the true meaning of democracy at school, relating it to the relations of power from Foucault’s theory (2007)
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-07-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-30T12:34:30Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-30T12:34:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Reis, Priscilla Vilela Nunes dos. Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517
identifier_str_mv Reis, Priscilla Vilela Nunes dos. Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Gestão Educacional e Escolar
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/1/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/2/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/3/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ce0e4d524c832a4ae6a9c95cacfa325e
a9a95c5fc96840afcbd8c994be44e82f
7132601202b6afa7eec86752f88dd94c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796155136081920