Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517 |
Resumo: | The goal of this thesis is to analyze the students engagement in collective actions conducted by educational institutions under perspective of democratic management through mediation Educational Guidance. Encouraging students participation in democratic management is one of the twenty targets established by “Plano Nacional de Educação” (Brazilian National Education Plan). An exploratory research was conducted to define the concept of democratic school management, its implications for the students development and for the success of institutions based on work of authors like Lück (2009; 2010) and Albuquerque (2005). The analysis of the roles of Educational Guidance presently indicates a need for an effort to develop individuals morally autonomous, who understands the importance of your participation within the society and who are able to challenge and modify the world in a responsible manner. From authors such as Tognetta and Vinha (2011) and Puig, Martin, Escardíbul and Novella (2000), were listed some procedures that Educational Guidance can promote at school in order to encourage the democratic participation of the students. Finally, it was discussed the true meaning of democracy at school, relating it to the relations of power from Foucault’s theory (2007) |
id |
PUC_SP-1_5aaeff5d4237607ec25d1bcdf8de6973 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27517 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marino, Marilia JosefinaReis, Priscilla Vilela Nunes dos2022-08-30T12:34:30Z2022-08-30T12:34:30Z2016-07-07Reis, Priscilla Vilela Nunes dos. Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517The goal of this thesis is to analyze the students engagement in collective actions conducted by educational institutions under perspective of democratic management through mediation Educational Guidance. Encouraging students participation in democratic management is one of the twenty targets established by “Plano Nacional de Educação” (Brazilian National Education Plan). An exploratory research was conducted to define the concept of democratic school management, its implications for the students development and for the success of institutions based on work of authors like Lück (2009; 2010) and Albuquerque (2005). The analysis of the roles of Educational Guidance presently indicates a need for an effort to develop individuals morally autonomous, who understands the importance of your participation within the society and who are able to challenge and modify the world in a responsible manner. From authors such as Tognetta and Vinha (2011) and Puig, Martin, Escardíbul and Novella (2000), were listed some procedures that Educational Guidance can promote at school in order to encourage the democratic participation of the students. Finally, it was discussed the true meaning of democracy at school, relating it to the relations of power from Foucault’s theory (2007)O objetivo deste trabalho é analisar a participação do aluno nas ações coletivas da escola na perspectiva da gestão democrática através da mediação da Orientação Educacional. O estímulo à participação dos alunos na gestão democrática é uma das 20 metas estabelecidas pelo Plano Nacional de Educação (PNE). Foi realizada uma pesquisa exploratória para definir o conceito de gestão escolar democrática, suas implicações no desenvolvimento dos alunos e no sucesso da instituição a partir de autores como Lück (2009; 2010) e Albuquerque (2005). A análise das funções da Orientação Educacional nos dias de hoje indica a necessidade de um trabalho de formação de indivíduos moralmente autônomos, que entendam a importância de sua participação na sociedade e que sejam capazes de questionar e transformar o mundo de maneira responsável. A partir de autores como Tognetta e Vinha (2011) e Puig, Martín, Escardíbul e Novella (2000), foram elencados alguns processos que a Orientação Educacional pode desencadear na escola de modo a favorecer a participação democrática dos alunos. Por fim, foi discutido o verdadeiro significado de democracia nas escolas, relacionando-o com as relações de poder a partir da teoria de Foucault (2007)porPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Gestão Educacional e EscolarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALGestão democráticaPapel do alunoOrientação educacionalGestão participativaDemocratic managementStudents roleEducational guidanceParticipative managementUm olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdfapplication/pdf693859https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/1/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdfce0e4d524c832a4ae6a9c95cacfa325eMD51TEXTPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.txtPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.txtExtracted texttext/plain53519https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/2/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.txta9a95c5fc96840afcbd8c994be44e82fMD52THUMBNAILPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.jpgPRISCILLA VILELA NUNES DOS REIS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1392https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/3/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.jpg7132601202b6afa7eec86752f88dd94cMD53handle/275172023-08-31 08:38:07.839oai:repositorio.pucsp.br:handle/27517Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-31T11:38:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional |
title |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional |
spellingShingle |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional Reis, Priscilla Vilela Nunes dos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL Gestão democrática Papel do aluno Orientação educacional Gestão participativa Democratic management Students role Educational guidance Participative management |
title_short |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional |
title_full |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional |
title_fullStr |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional |
title_full_unstemmed |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional |
title_sort |
Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional |
author |
Reis, Priscilla Vilela Nunes dos |
author_facet |
Reis, Priscilla Vilela Nunes dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marino, Marilia Josefina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Priscilla Vilela Nunes dos |
contributor_str_mv |
Marino, Marilia Josefina |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL Gestão democrática Papel do aluno Orientação educacional Gestão participativa Democratic management Students role Educational guidance Participative management |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão democrática Papel do aluno Orientação educacional Gestão participativa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Democratic management Students role Educational guidance Participative management |
description |
The goal of this thesis is to analyze the students engagement in collective actions conducted by educational institutions under perspective of democratic management through mediation Educational Guidance. Encouraging students participation in democratic management is one of the twenty targets established by “Plano Nacional de Educação” (Brazilian National Education Plan). An exploratory research was conducted to define the concept of democratic school management, its implications for the students development and for the success of institutions based on work of authors like Lück (2009; 2010) and Albuquerque (2005). The analysis of the roles of Educational Guidance presently indicates a need for an effort to develop individuals morally autonomous, who understands the importance of your participation within the society and who are able to challenge and modify the world in a responsible manner. From authors such as Tognetta and Vinha (2011) and Puig, Martin, Escardíbul and Novella (2000), were listed some procedures that Educational Guidance can promote at school in order to encourage the democratic participation of the students. Finally, it was discussed the true meaning of democracy at school, relating it to the relations of power from Foucault’s theory (2007) |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-07-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-30T12:34:30Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-30T12:34:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Reis, Priscilla Vilela Nunes dos. Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517 |
identifier_str_mv |
Reis, Priscilla Vilela Nunes dos. Um olhar sobre a participação dos alunos em uma gestão democrática: a perspectiva da orientação educacional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27517 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Gestão Educacional e Escolar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/1/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/2/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27517/3/PRISCILLA%20VILELA%20NUNES%20DOS%20REIS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ce0e4d524c832a4ae6a9c95cacfa325e a9a95c5fc96840afcbd8c994be44e82f 7132601202b6afa7eec86752f88dd94c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796155136081920 |