Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908 |
Resumo: | Scientific publications in professional voice have grown in recent years and, among them, teachers are the most searched. The completed self-referential speech help to define behaviors for preventing voice disorders in relation to improving the quality of life and work of a professional voice. Objective: To assess the association between the Vocal Handicap Index (VHI) in teachers with and without voice disorder, diagnosed by means of perceptual auditory and visual. Method: All 354teacherswho participated in the study responded to the questionnaires Vocal Handicap Index(VHI) and Condition of Vocal Production -Teacher (CPV-P), and have been submitted to a Speech Therapist evaluation and otorhinolaringologist to identify possible voice disorder. For statistical analysis, results were analyzed using Chi-square and Kruskal-Wallis test. Results: For the CPV-P, the results show statistical significance for the data "number of schools where she teaches" (p =0.008)and "professional time" (p =0.048). All areas of VHI showed significant results when comparing the mean of each domain and focus group research. Conclusion: In this study, teachers who had vocal disorder, diagnosed by the perceptual evaluation, and /or visual had higher percentages in relation to responses to VHI, indicating greater impact of disadvantage vocal in their day-to-day |
id |
PUC_SP-1_5ab7b566c233bfbead481091216026ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11908 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ferreira, Leslie Piccolottohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4537827A3Queiroz, Daniela Ramos de2016-04-27T18:11:53Z2012-01-172011-12-14Queiroz, Daniela Ramos de. Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes. 2011. 68 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908Scientific publications in professional voice have grown in recent years and, among them, teachers are the most searched. The completed self-referential speech help to define behaviors for preventing voice disorders in relation to improving the quality of life and work of a professional voice. Objective: To assess the association between the Vocal Handicap Index (VHI) in teachers with and without voice disorder, diagnosed by means of perceptual auditory and visual. Method: All 354teacherswho participated in the study responded to the questionnaires Vocal Handicap Index(VHI) and Condition of Vocal Production -Teacher (CPV-P), and have been submitted to a Speech Therapist evaluation and otorhinolaringologist to identify possible voice disorder. For statistical analysis, results were analyzed using Chi-square and Kruskal-Wallis test. Results: For the CPV-P, the results show statistical significance for the data "number of schools where she teaches" (p =0.008)and "professional time" (p =0.048). All areas of VHI showed significant results when comparing the mean of each domain and focus group research. Conclusion: In this study, teachers who had vocal disorder, diagnosed by the perceptual evaluation, and /or visual had higher percentages in relation to responses to VHI, indicating greater impact of disadvantage vocal in their day-to-dayAs publicações científicas na área de voz profissional têm crescido nos últimos anos e, dentre elas, os professores fazem parte do grupo mais pesquisado. Os questionários de autorreferência auxiliam fonoaudiólogos a definir condutas de prevenção em relação aos distúrbios vocais, melhorando a qualidade de vida e de trabalho dos profissionais da voz. Objetivo: Analisar a associação entre o índice de desvantagem vocal em docentes com e sem distúrbio de voz, diagnosticados por meio de avaliação perceptivo-auditiva e visual. Método: Todas as 354 professoras que participaram do estudo responderam aos questionários Índice de Desvantagem Vocal (IDV) e Condição de Produção Vocal do Professor (CPV-P), além de terem sido submetidos à avaliação fonoaudiológica e otorrinolaringológica para identificação de possível distúrbio vocal. Para análise estatística dos resultados, foram utilizados os testes quiquadrado e Kruskal-Wallis. Resultados: Em relação ao CPV-P, os resultados evidenciam significância estatística para os dados número de escolas em que leciona (p=0,008) e tempo de profissão (p=0,048). Todos os domínios do IDV apresentaram resultados significativos quando comparadas as médias de cada domínio e os grupos pesquisados. Conclusão: No presente estudo, os docentes que apresentaram distúrbio vocal, diagnosticado por avaliação perceptivo-auditiva e/ou visual obtiveram maiores porcentagens em relação às respostas do IDV, indicando maior impacto da desvantagem vocal no seu dia-a-diaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24763/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FonoaudiologiaPUC-SPBRFonoaudiologiaVozDocentesDistúrbios da vozVoiceTeachersVoice disordersCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIAAnálise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniela Ramos de Queiroz.pdf.txtDaniela Ramos de Queiroz.pdf.txtExtracted texttext/plain80084https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/3/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.txt66faf074310df870102f7be8fc7d1bcfMD53ORIGINALDaniela Ramos de Queiroz.pdfapplication/pdf2107864https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/1/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdfbd745f5c733f735cc6a98da9c4510109MD51THUMBNAILDaniela Ramos de Queiroz.pdf.jpgDaniela Ramos de Queiroz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/2/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/119082023-11-24 12:16:29.257oai:repositorio.pucsp.br:handle/11908Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-24T15:16:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes |
title |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes |
spellingShingle |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes Queiroz, Daniela Ramos de Voz Docentes Distúrbios da voz Voice Teachers Voice disorders CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
title_short |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes |
title_full |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes |
title_fullStr |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes |
title_full_unstemmed |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes |
title_sort |
Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes |
author |
Queiroz, Daniela Ramos de |
author_facet |
Queiroz, Daniela Ramos de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferreira, Leslie Piccolotto |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4537827A3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Daniela Ramos de |
contributor_str_mv |
Ferreira, Leslie Piccolotto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Voz Docentes Distúrbios da voz |
topic |
Voz Docentes Distúrbios da voz Voice Teachers Voice disorders CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Voice Teachers Voice disorders |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
description |
Scientific publications in professional voice have grown in recent years and, among them, teachers are the most searched. The completed self-referential speech help to define behaviors for preventing voice disorders in relation to improving the quality of life and work of a professional voice. Objective: To assess the association between the Vocal Handicap Index (VHI) in teachers with and without voice disorder, diagnosed by means of perceptual auditory and visual. Method: All 354teacherswho participated in the study responded to the questionnaires Vocal Handicap Index(VHI) and Condition of Vocal Production -Teacher (CPV-P), and have been submitted to a Speech Therapist evaluation and otorhinolaringologist to identify possible voice disorder. For statistical analysis, results were analyzed using Chi-square and Kruskal-Wallis test. Results: For the CPV-P, the results show statistical significance for the data "number of schools where she teaches" (p =0.008)and "professional time" (p =0.048). All areas of VHI showed significant results when comparing the mean of each domain and focus group research. Conclusion: In this study, teachers who had vocal disorder, diagnosed by the perceptual evaluation, and /or visual had higher percentages in relation to responses to VHI, indicating greater impact of disadvantage vocal in their day-to-day |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-12-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-01-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T18:11:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Queiroz, Daniela Ramos de. Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes. 2011. 68 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908 |
identifier_str_mv |
Queiroz, Daniela Ramos de. Análise do índice de desvantagem vocal e a presença de distúrbio de voz em docentes. 2011. 68 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11908 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Fonoaudiologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/3/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/1/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11908/2/Daniela%20Ramos%20de%20Queiroz.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
66faf074310df870102f7be8fc7d1bcf bd745f5c733f735cc6a98da9c4510109 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277874913411072 |