Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcelo Balduino
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10894
Resumo: The present dissertation proposes, based on the Mathematics curriculum of São Paulo State Educational Secretary (SEE-SP), complementary activities to the material supplied by the SEE-SP, seeking to approach less discussed aspects of the curriculum on the conic sections.The activities were elaborated according to the instruction to the material designated to the teachers for the use of digital technologies and software of dynamic geometry. Such activities were presented to the state public network teachers, in a formation course offeredby the conic section classes. During the course for the teachers formation audio records were taken of the spontaneous manifestations of the educators.Such manifestations were analyzed in order to answer the following questions: what activities could be recommended for the teacher work based on the São Paulo State curriculum? Which aspects should be taken in consideration by the public network teachers of São Paulo Statefacing the challenge of creating complementary activities to the pedagogical proposal in the teacher sguide book? The records of the teachers manifestations show the importance of continuing formations, the interest for certain approaches and possible obstacles for the implementation of such activities in the classroom
id PUC_SP-1_5acf8e04f4418227381c28447fcb753f
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10894
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Brolezzi, Antonio Carloshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784169A1Silva, Marcelo Balduino2016-04-27T16:57:12Z2012-01-032011-11-21Silva, Marcelo Balduino. Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo. 2011. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10894The present dissertation proposes, based on the Mathematics curriculum of São Paulo State Educational Secretary (SEE-SP), complementary activities to the material supplied by the SEE-SP, seeking to approach less discussed aspects of the curriculum on the conic sections.The activities were elaborated according to the instruction to the material designated to the teachers for the use of digital technologies and software of dynamic geometry. Such activities were presented to the state public network teachers, in a formation course offeredby the conic section classes. During the course for the teachers formation audio records were taken of the spontaneous manifestations of the educators.Such manifestations were analyzed in order to answer the following questions: what activities could be recommended for the teacher work based on the São Paulo State curriculum? Which aspects should be taken in consideration by the public network teachers of São Paulo Statefacing the challenge of creating complementary activities to the pedagogical proposal in the teacher sguide book? The records of the teachers manifestations show the importance of continuing formations, the interest for certain approaches and possible obstacles for the implementation of such activities in the classroomA presente dissertação propõe, baseada no currículo de Matemática do Estado de São Paulo, atividades complementares ao material fornecido pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo SEE-SP procurando abordar aspectos menos discutidos pelo currículo sobre as secções cônicas. As atividades foram elaboradas seguindo a orientação do material destinado aos professores para o uso de tecnologia digital e softwares de matemática dinâmica. Tais atividades foram apresentadas a professores da rede pública estadual, em curso de formação fornecido pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo no primeiro semestre de 2011, no qual o pesquisador foi responsável pelas aulas sobre secções cônicas. Durante o curso de formação dos professores, foram registradas em gravações de áudio, as manifestações espontâneas dos educadores. Tais manifestações foram analisadas a fim de responder as seguintes questões: Que atividades poderiam ser recomendadas para o trabalho do professor com base no currículo atual do Estado de São Paulo? Quais aspectos seriam levados em conta pelos professores da rede pública do Estado de São Paulo diante do desafio de criar atividades complementares à proposta pedagógica do caderno do professor? Os registros das manifestações dos professores mostram a importância da formação continuada, o interesse por determinadas abordagens e possíveis obstáculos na implantação em sala de aula destas atividadesSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24016/Marcelo%20Balduino%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoSecções cônicasGeogebraAtividadesConic sectionsGeogebraActivitiesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICASecções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo Balduino Silva.pdf.txtMarcelo Balduino Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain178764https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10894/3/Marcelo%20Balduino%20Silva.pdf.txtc4360d67460dc03aa4ee366a3ef8639fMD53ORIGINALMarcelo Balduino Silva.pdfapplication/pdf31298472https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10894/1/Marcelo%20Balduino%20Silva.pdf7bddc51f9065f44543df030615d071b0MD51THUMBNAILMarcelo Balduino Silva.pdf.jpgMarcelo Balduino Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4015https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10894/2/Marcelo%20Balduino%20Silva.pdf.jpg3079b03f158e34e1236bfe34b8498433MD52handle/108942022-04-27 12:56:40.695oai:repositorio.pucsp.br:handle/10894Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:56:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
title Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
spellingShingle Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
Silva, Marcelo Balduino
Secções cônicas
Geogebra
Atividades
Conic sections
Geogebra
Activities
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
title_full Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
title_fullStr Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
title_full_unstemmed Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
title_sort Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo
author Silva, Marcelo Balduino
author_facet Silva, Marcelo Balduino
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brolezzi, Antonio Carlos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784169A1
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcelo Balduino
contributor_str_mv Brolezzi, Antonio Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Secções cônicas
Geogebra
Atividades
topic Secções cônicas
Geogebra
Atividades
Conic sections
Geogebra
Activities
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Conic sections
Geogebra
Activities
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present dissertation proposes, based on the Mathematics curriculum of São Paulo State Educational Secretary (SEE-SP), complementary activities to the material supplied by the SEE-SP, seeking to approach less discussed aspects of the curriculum on the conic sections.The activities were elaborated according to the instruction to the material designated to the teachers for the use of digital technologies and software of dynamic geometry. Such activities were presented to the state public network teachers, in a formation course offeredby the conic section classes. During the course for the teachers formation audio records were taken of the spontaneous manifestations of the educators.Such manifestations were analyzed in order to answer the following questions: what activities could be recommended for the teacher work based on the São Paulo State curriculum? Which aspects should be taken in consideration by the public network teachers of São Paulo Statefacing the challenge of creating complementary activities to the pedagogical proposal in the teacher sguide book? The records of the teachers manifestations show the importance of continuing formations, the interest for certain approaches and possible obstacles for the implementation of such activities in the classroom
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-11-21
dc.date.available.fl_str_mv 2012-01-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Marcelo Balduino. Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo. 2011. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10894
identifier_str_mv Silva, Marcelo Balduino. Secções cônicas: atividades com geometria dinâmica com base no currículo do Estado de São Paulo. 2011. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10894
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10894/3/Marcelo%20Balduino%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10894/1/Marcelo%20Balduino%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10894/2/Marcelo%20Balduino%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c4360d67460dc03aa4ee366a3ef8639f
7bddc51f9065f44543df030615d071b0
3079b03f158e34e1236bfe34b8498433
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796052423868416